Review: Echoes from the Dead

Geschreven door RDJ134 op 04 april 2014 om 01:20 uur

Sinds enkele maanden is Eigenwereld.nl dankzij Lumière op een Scandinavische film- en tv-serie-trip. Want daar komen op dit ogenblik grote topproducties vandaan die een hele eigen grauwe kenmerk hebben en daardoor zich goed weten te onderscheiden van de meeste troep dat uit Amerika komt, en die graag remakes maken van films uit Zweden en Noorwegen. Denk hierbij aan The Girl With the Dragon Tattoo dat een remake is van het eerste deel uit de Millenium-trilogie of de tv-serie The Bridge. Nu ligt Echoes from the Dead in de winkels en mocht ik met de toegestuurde dvd de onderstaande recensie schrijven.

Echoes from the Dead begint in 1973 op het Zweedse eiland Öland waar we zien hoe de vijfjarige Jens Davidsson simpelweg de mist in loopt en zonder enige spoor verdwijnt. Dit kwam omdat zijn half blinde oma op hem paste en dit dus niet goed heeft gedaan. De moeder van Jens, Julia (Lena Endre die vooral bekend is van haar legendarische rol als Erika Berger in de Millenium-trilogie), heeft het haar vader nooit kunnen vergeven dat haar zoon onder toezicht van haar ouders is verdwenen en is het contact tussen hen dan ook behoorlijk verwaterd. Totdat Julia twintig jaar later terugkeert naar Öland omdat haar moeder is overleden, haar vader Gerlof (Tord Peterson) nu naar een bejaardenhuis moet en het ouderlijk huis moet worden leeggeruimd. Haar terugkomst is zeer pijnlijk door de herinneringen aan de gebeurtenis op die koude septemberdag. Bovendien lijkt de dood deze familie te achtervolgen, want een goede vriend van Gerlof die altijd onderzoek heeft blijven doen naar de verdwijning is nu ook overleden en lijkt de hele gebeurtenis nu langzaam stil te vallen.

Maar dan gebeurt er iets heel opmerkelijks, Gerlof krijgt enkele dagen later via de post een sandaaltje toegestuurd die Jens op de dag van zijn verdwijning droeg. Vader en dochter gaan op uitgebreid onderzoek om te achterhalen wat er die bewuste dag is gebeurd met het jongetje en wie nu deze macabere actie van het schoentje op zijn geweten heeft. Daarbij komt ook de seriemoordenaar Nils Kant in de picture. Dit alles bouwt langzaam op naar een grande finale die je als hardcore filmfan wel aan kan zien komen, maar voor de gemiddelde kijker dan toch nog zeer verrassend blijkt te zijn. Uiteraard ga ik je hier niks over vertellen, want dat mag je lekker zelf gaan bekijken.

Echoes from the Dead is een behoorlijk zware en iets aparte film, zoals wel vaker het geval is met Scandinavische films. Want je ziet niet alleen het verhaal uit Julia en Gerlof hun kant, maar ook de gebeurtenissen uit het jaar 1973 en het perspectief van Nils kant. Hierdoor ontvouwt zich langzaam aan de waarheid van wat er met het jochie is gebeurd en op een of andere manier onder je huid kan gaan zitten, zelfs als de aftiteling begint te lopen.

De beeldkwaliteit van deze dvd is prima voor dit soort mediadrager en weet met een aantal mooie wideshots van het eiland zelfs hier en daar te imponeren. Het geluid is ook niks mis mee, ook al is deze in “normaal” 2.0 stereo. Normaal zou ik hier wel over klagen, maar deze film bestaat hoofdzakelijk uit dialoog en hier en daar prachtige muziek.

Echoes from the Dead is wederom een prima Scandinavische film, waarbij we zien hoe een gebeurtenis uit het verleden een grote impact heeft op de karakters die hiermee moeten leven en alles proberen om de waarheid te achterhalen. Dit uitgangspunt mag dan niet heel origineel zijn, net als de manier waarop de film zijn verhaal verteld, maar het blijft je als kijker toch vasthouden en soms op het verkeerde been zetten en je gewoonweg wilt weten wat de waarheid nu precies is. Uiteraard wordt alles grauw in beeld gebracht en dat is iets wat dit juist zo anders maakt en mij groot fan van films uit Zweden en Noorwegen maakt.

De dvd zelf is dik in orde. Het beeld is zeer goed kijkbaar en de ondertitels komen godzijdank niet kartelig en grof over, want met Engelstalige films heb ik altijd de neiging deze uit te zetten maar als er opeens een Knëckebröd-taal gesproken wordt, dan is het voor mij moeilijk te volgen omdat ik deze taal niet machtig ben. Maar goed, alles overwogen is deze film mijn koopadvies en een 90 waard.