Review: Sebastian Bergman - dvd-box seizoen 2

RDJ134 11 april 2014 om 03:01 uur

Uit Scandinavië komen sinds jaar en dag de meeste coole films en series die tegenwoordig ook gelijk een Amerikaanse versie krijgt die niet in de schaduw van het origineel kan staan. Opvallend is ook dat het begrip serie in het noorden anders is dan bij ons, want één aflevering duurt in het algemeen anderhalf uur en dat is wat we hier een film noemen. Nu is Sebastian Bergman seizoen 2 verkrijgbaar en kregen wij een recensie-exemplaar in de vorm van een dvd-box.

Sebastian Bergman (Rolf LassgÃ¥rd) is een profiler voor de Zweedse politie, waarbij hij profielen maakt voor de politie om ze gerichter naar een dader te zoeken. Maar hij is niet je doorsnee goeduitziende analist zoals we vaker in films en series zien, hij is verdomd eigenwijs en heeft hierdoor zijn eigen kijk op de zaken die hij onderzoekt en draagt een dramatisch verleden mee. Zo verloor hij in 2004 tijdens de tsunami zijn gezin en kwam hij er in het eerste seizoen achter dat zijn vrouwelijke collega zijn dochter Vanja Lithner (Moa Silén) is. Mocht je nu net als ik het eerste seizoen (die ook bestond uit twee aflevering) niet gezien hebben, geen nood, want je krijgt een korte terugblik met alle hoogtepunten waardoor je gelijk helemaal op de hoogte bent.

De serie begint met wat lijkt op een driedubbele zelfmoord in een oude zilvermijn in Ludivika. Daar zijn de lichamen van drie jonge meiden gevonden en wijst alles er op dat deze collectief een einde aan hun leven hebben gemaakt. Maar Sebastian vermoedt dat het niet helemaal is wat het lijkt en trekt na zijn eigen onderzoek de conclusie dat er een vierde persoon bij betrokken moet zijn. Wat volgt is een spannend verhaal waar je als kijker langzaam aan wat informatie gevoed krijgt en hierdoor net als de onderzoekers in het ongewisse blijft met wat er precies is gebeurd en wat nou eigenlijk de waarheid is.

Het is niet alleen de vraag wie het is, wat deze serie kenmerkt, maar vooral het vleugje drama en subplots die Sebastian Bergman boeiend weet te houden. Want ondanks zijn dramatische verlies van zijn familie, is hij een arrogante rokenjagende lul die toevallig heel erg goed is in zijn werk als forensisch psycholoog. Centraal staat zijn omgang met zijn collega's en zijn dochter Vanja dat niet weet dat Sebastian haar vader is en een driejarige opleiding bij de FBI in Amerika moet doorlopen. Iets wat hij niet leuk vindt aangezien hij zijn dochter beter wil leren kennen (tijdens een verhoor in de film botsen beide op een unieke manier) en haar eigenlijk gewoon in Zweden bij hem wilt houden en dit probeert voor elkaar te krijgen door haar op een slinkse manier te manipuleren.

Zoals met alle Scandinavische films en series is ook hier het camerawerk en kleurgebruik anders dan je normaal gewend bent. Zo heeft de camera geen vaste standpunten en dat geeft het een aparte feeling alsof je er soms zelf bij bent, en dat is een stijl die mij zeer goed bevalt. Net als het kleurgebruik waarbij geel en grauwgrijze kleuren de boventoon voeren. Iets wat we ook al bij andere producties uit deze regio konden zien. Het beeld van deze dvd-box is voor deze mediadrager zeer goed kijkbaar op een HDTV en ook de ondertiteling is godzijdank niet zo kartelig zoals je helaas wel vaker bij andere uitgevers ziet. Het geluid is ook prima in orde en valt weinig op aan te merken, aangezien het geen grote blockbuster is met elke tien minuten een explosie en een helikopter en het meeste geluid op beide dvd's hoofdzakelijk bestaat uit dialoog.