Review: Enemies Closer

Geschreven door RDJ134 op 21 mei 2014 om 20:14 uur

Ooit in een ver verleden wist Jean-Claude van Damme aka The Muscles from Brussels volle bioscoopzalen te trekken, maar door een cocaïne- en seksverslaving is deze inmiddels 54-jarige acteur behoorlijk hard gevallen in Hollywood en verschijnen zijn films helaas niet meer op het witte doek. Enemies Closer is zo'n flick die rechtstreeks uit is gekomen op Video on Demand, Blu-ray en dvd. Of deze ook de moeite waard is om te kopen ga ik je hieronder vertellen.

Enemies Closer vertelt het verhaal van ex-Navy SEALs Henry Taylor (Tom Everett Scott, bij ons bekend uit een korte rol in Sons of Anarchy en die ook wat stemmen voor videogames heeft gedaan) die een teruggetrokken bestaan leeft als boswachter op een prachtig mooi en bebost eiland waar hij zijn dagen slijt met toeristen de weg te wijzen en zorgen dat niemand verdwaald. Dan op een dag verschijnt er een zekere Clay (Orlando Jones, die bij ons geliefd is door zijn rol in Evolution) bij zijn hut die doet alsof hij verdwaald is. Henry krijgt nogal snel argwaan als hij zijn tatoeages ziet en in no-time breekt er een gevecht tussen deze twee uit waarbij Clay de overhand heeft. De reden dat deze hier is, is omdat zijn broertje is omgekomen op een missie die onder leiding van Henry stond. Clay houdt hem hier verantwoordelijk voor en wil deze zelfmoord laten plegen om zo zijn broertje te wreken.

Wat ze niet weten is dat er ondertussen een vliegtuig met een lading heroïne is neergestort vlakbij het eiland en dat de vegan drugsdealer Xander (Jean-Claude van Damme, Kickboxer, Timecop en vele andere klassiekers) samen met een groep huurlingen is gearriveerd om de drugs terug te halen. Wanneer deze op Clay en Henry's pad komen breekt er een vuurgevecht uit en daarbij overlijd Xander zijn duiker, maar gelukkig weet hij op slinkse wijze al dat Henry kan duiken en wil nu dat deze zijn drugs gaat opvissen uit het wrak. Wat volgt is een beproeft concept waarbij Clay en Henry hun meningsverschil even aan de kant moeten schuiven om samen ongeschonden uit dit avontuur te komen en het opnemen tegen Xander en zijn bende.

Enemies Closer is net als Die Hard en Under Siege enkelingen (die toevallig een militaire achtergrond hebben) tegen een zwaar bewapende overmacht, waarbij er vindingrijkheid wordt toegepast op de vijanden. Is dit een slecht iets? Nope, want deze film wist mij ondanks de erg voorspelbare plottwist heel erg goed te vermaken en dat is mede dankzij Jean-Claude van Damme die een kop als een ongeschminkte clown heeft en de ene grappige oneliner na de andere eruit gooit terwijl hij blij is om wilde aardbeien te zien en verstand van planten heeft. Want laten we eerlijk zijn: dit soort films kijken we niet voor het diepgaande verhaal en het hoge realisme, maar gewoon om even wat hersenloos geweld met wat humor te zien. Dat is nou precies waar Enemies Closer zeer goed in slaagt, want dit is gewoon een leuke B-movie met een vibe uit de jaren tachtig en negentig.

De dvd die ik mocht ontvangen van de film is qua beeld zeer netjes, ook de ondertiteling oogt netjes en is gelukkig niet extreem blokkerig zoals wel eens het geval is met films op deze mediadrager. Het geluid komt in het “standaard” 5.1 surround en klinkt zeer lekker, zeker met de schietpartijen en de explosies. Maar ook in het bos hoor je van alles om je heen, van krakende takjes achter je tot muggen en vogels: het klinkt allemaal prima voor deze productie. De enige extra's op het schijfje zijn diverse trailers van ander films en ik moet je zeggen dat het menu dat hiervoor gebruikt wordt er zeer slick uit ziet.

Enemies Closer is een typische Jean-Claude van Damme B-movie zoals er dertien in een dozijn zijn en standaard ons tegen de bad guys is. Maar het is toch wel Van Damme die schittert in zijn rol als slechterik me een grote liefde voor de natuur, en natuurlijk de nodige ass weet te kicken bij zijn tegenstanders. Deze man mag dan wel zijn beste jaren achter zich hebben, maar hij heeft nog steeds dezelfde charismatische uitstraling en moves waar hij zo bekend om is. De grote vraag is natuurlijk of deze film je geld waard is? Als je films als Die Hard en Under Siege leuk vindt, dan zal Enemies Closer je ook zeker goed bevallen en dus dubbel en dwars je geld waard zijn. Persoonlijk heb ik er erg van genoten en me geen moment verveeld tijdens het kijken en kon ik zelfs een paar keer lachen.

Als ik alles overweeg zoals het verhaal (beter gezegd het gebrek hieraan), de dvd, acteurs en amusementswaarde dan is deze B-movie toch wel een 80 waard. En mocht je deze nou niet kopen, dan kan je hem vast en zeker over een tijdje op een vrijdagavond op SBS of RTL voorbij zien komen.