Review: Call of Duty: Ghosts - Invasion DLC

Geschreven door RDJ134 op 09 juni 2014 om 14:20 uur

Afgelopen week verscheen er voor de Xbox- en Xbox One-versie van Call of Duty: Ghosts de nieuwe DLC met de naam Invasion. Deze DLC brengt ons vier mulitplayer mappen en een nieuw hoofdstuk in de episode based Extinction Mode. Helaas zit er deze keer geen bekende gimmick filmkarakters bij zoals de Predator of Michael Myers, maar er zitten wel echte spoken in en daar vertel ik je zo meer over.

Pharaoh
Deze map speelt zich af in Egypte, waar je het tegen elkaar opneemt in een oude ruïne van een tempel waar een schat ligt die wordt bewaakt door een eeuwenoud kwaad. Maar de grootste vijand hier is de menselijke tegenstander die zich door dit grote doolhof van gangen, kamers en open ruimtes begeeft. Want deze map steekt zeer goed in elkaar door de vele openingen die overal zijn, en ondanks dat je uitgebreid kan gaan campen is er nooit echt een plek waar je 100% veilig zit omdat je altijd een opening hebt waar je gespot kan worden. Pharaoh is een behoorlijk grote map waar iedereen zich kan vinden in close combat of lange afstand gevechten met open ruimtes van binnenplaatsen tot stukjes woestijn.

Mutiny
De Mutiny map is het beste te omschrijven als een piratenhaven waar je vecht tussen oude 17e eeuwse schepen en je begeeft over houten steigers en oude met kaarsen verlichte pubs. Dit alles onder de deken van een sfeervolle duisternis die me het meest deed denken aan de eerste Pirates of the Caribbean-film. Het speelt heerlijk weg en deze map is niet al te groot dus een constante confrontatie is onvermijdelijk. Wat ook heel erg cool is, is dat je hier een paar spoken kan oproepen die vervolgens tegenstanders voor je neersteken en de eerste keer dat je dit meemaakt is echt een WTF-moment. Zeker als je hier totaal niet van op de hoogte bent. Mutiny is vooral gemaakt voor close combat en heeft niet echt hele grote ruimtes zoals bij Pharaoh het geval was, maar dat is niet echt een minpunt te noemen alleen voelt deze setting niet echt lekker aan in een militaire shooter. Daarom is dit voor mij ook de minste map van de hele DLC.

Departed
Deze map is waarschijnlijk de meest kleurige die je ooit in je leven hebt gezien, want deze speelt zich af in Mexico tijdens Día de Muertos die voor niet Spaanstalige beter bekend is als de dag van de doden en FYI deze “feestdag” wordt uitgebreid gevierd in Zuid Amerikaanse landen. Het speelveld is een dorpje dat bestaat uit benauwende straten, stegen, huizen met meerdere etages en pleintjes wat het dus ideaal maakt voor gevechten op korte afstand. Maar het mooiste is hier de special field order die geen Juggernaut of filmkarakter is, maar een El Mariachi met een dodenmasker en twee revolvers. Elke game mode dat ik op deze map speelde voelde perfect in balans aan, want ook hier geldt dat als je gaat campen er een dood punt is die je tegenstanders altijd kunnen zien of je kunnen beschieten. Departed is mijn favoriete map van de drie nieuwe die in deze DLC zitten. Nu zul je zeggen "nee RDJ, het zijn er vier". Dit klopt niet helemaal want... * ezelsbruggetje *

Favela
Favela is voor veel oudere Call of Duty-gamers een oude bekende, die we al jaren geleden in Modern Warfare 2 konden spelen. Deze map heeft een grondige make-over gekregen en ziet er mooier en gedetailleerder uit dan ooit. Het speelveld is nog steeds precies hetzelfde; de huizen en daken waar je op kan, de steegjes en het voetbalveldje: alles is precies zoals je het herinnerd. De mix van close combat en snipers op hogere posities zijn een constante bedreiging en voor je het weet loopt er een vijand ineens voor je neus of als je pech hebt achter je. Deze map is altijd al één van mijn favoriete Call of Duty-multiplayer maps geweest en ik ben echt zo blij dat deze weer terug is en ook nog eens met een prachtige oppoetsbeurt. Eigenlijk zou het een traditie moeten worden dat alle MP-mappen uit de vorige games worden gepoort naar de meest recente CoD-titel.

Extinction Episode: Invasion
Toen bekend werd gemaakt dat Call of Duty: Ghosts een Extinction Mode zou krijgen, waren een hoop mensen aan het huilen dat dit een rip-off was van de populaire Zombie Mode in de Black Ops-serie. Maar wie drie vrienden heeft en Extinction gaat spelen, zal een behoorlijk diepgaand verhaal ontdekken en er rekening mee moeten houden dat samenwerking en communicatie noodzakelijk is. Het verhaal van Extinction is als volgt: tijdens de aanval met ODIN in het Ghost-verhaal, werd de aarde open getrokken en kropen de Cryptids (een ras dat al voor de dinosaurussen de aarde bevolkte) uit de grond en stuurde het Rapid Reaction Force er een team heen om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand was en dit was het startschot van een verhaal dat in vier episodes over DLC is uitgespreid en nu toe is aan de aflevering die Invasion heet waarin we nu de rollen omdraaien en afreizen naar de Cryptids hun wereld.

Het doel van het spel is dat je de Ark bereikt waar een object is met de naam The Cortex. Deze bevat alle informatie over de Cryptids en hoe deze het beste zijn te verslaan. Maar voor dat je bij de Ark aankomt, moet je diverse barrières doorbreken en velen waves afslachten. Aangezien dit saai zou zijn als we weer de oude vijanden kregen, zijn er nieuwe wapens, traps, upgrades en drie Cryptids toegevoegd die exotische namen hebben als: Gargoyle, Mammoths en Bombers, die zoals je al kan verwachten een bitch zijn om te verslaan en dit alleen tot stand kan komen met goede samenwerking. De wereld is prachtig gekleurd en is zeer groot, met een naar mijn mening heel tof verhaal die helaas bij de volgende DLC zal eindigen.

Call of Duty: Ghosts - Invasion DLC is weer een must buy voor de mensen die deze game geregeld spelen, want de nieuwe multiplayer mappen breken de sleur met de vorige. Deze zijn voor ieder wat wils, of je nu houd van close combat of toch liever doet aan lange afstand management, iedereen zal toch wel degelijk zijn weg kunnen vinden met deze nieuwe content. Maar wat mij echt blij maakte was dat Favela in een nieuw jasje was gehesen, deze map kan ik net als velen andere Modern Warfare-spelers dromen, alleen in Ghosts is de hele gameplay nu net weer even iets anders vanwege de nieuwe gadgets en een AC130 die dood en verderf zaait.

Extinction's nieuwste episode is serieus briljant te noemen en dat is niet alleen vanwege het verhaal, maar vooral door de gameplay die een goede samenwerking en communicatie vereist. De nieuwe wapens en Cryptids zorgen ervoor dat je goed moet nadenken over je strategie en hoe je deze je moet toepassen, want hoe vaak je deze mode ook speelt, geen enkele sessie is precies hetzelfde te noemen.

Deze nieuwe DLC is een must buy voor elke first person shooter- en Call of Duty-speler, want zoals je hierboven hebt kunnen lezen is dit een perfecte aanvulling. Oké, de Mutiny map is cheesy en een dikke knipoog, maar heeft toch zijn eigen charme die nu eenmaal meekomt met deze franchise. De drie andere mappen zijn prima in orde en voor iedereen zit er dus wel wat bij. Tel daar nog de Extinction-aflevering bij op en je hebt wederom een goed excuus om deze content in huis te halen. Mocht je nu nog niet alle DLC gekocht hebben, neem gewoon een season pass, omdat je dit blindelings kunt aanschaffen en het een stuk goedkoper is dan los en je ook nog de nodige extra meuk krijgt. Mijn eindcijfer is dan ook een 90.