Review: MotoGP 14

Geschreven door RDJ134 op 24 juni 2014 om 17:38 uur

Sport- en racegames hebben de traditie om ieder jaar met een nieuwe titel op de markt te verschijnen, waarbij FIFA, Pro Evolution Soccer en natuurlijk Forza Motorsport de meest bekende zijn. Maar in hun schaduw rijdt ieder jaar opnieuw de MotoGP-franchise, die al heel wat jaren meegaat. De nieuwste versie van de game, die simpelweg MotoGP14 als titel heeft, ligt in de winkels en kregen wij van Eigenwereld.nl een recensie-exemplaar toegestuurd.

Voor het alweer zevende jaar op een rij is het de developer Milestone die met MotoGP ons wederom de circuits en coureurs van over de hele wereld brengt naar onze tv-schermen. Dit doen ze zoals het hoort met de formule nieuw en verbeterd. Want in plaats lui op hun reet de editie van vorig jaar door te porten naar 2014, heeft Milestone een hele nieuwe engine voor beeld en geluid uit de kast getrokken, zodat de fans van deze erg langlopende franchise optimaal kunnen genieten van hun helden en brullende motoren. Zoals altijd met sportgames is dit same shit different game met wat extra elementen en dat is niet slecht, want aan het einde van de rit telt maar één ding en dat is als eerste over de finish rijden en de rest van je tegenstanders je uitlaat laten kussen.

Wat heeft MotoGP de bestaande en beginnende motorracefan te bieden? Eerlijk gezegd behoorlijk wat. Want zoals altijd is de game uitgebreid en te spelen op de manier die voor jou het beste uitkomt. Ben je een doorgewinterde racer, dan kan je een aantal assists gewoon uitzetten en het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Maar ben je net als ik een beginnende coureur die rustig aan wilt racen zonder keer op keer door de grindbak te glijden, dan kan je de assists gewoon aanhouden tot je toe bent aan meer realisme of meer uitdaging. Dat is wat MotoGP14 juist zo'n lekkere titel maakt. Uiteraard heb je de keuze uit diverse single- en multiplayer modi als Time Attack, Championship, Grand Prix, Career en het nieuwe Scenario Mode en ik denk dat deze modi voor zichzelf spreken. De meeste spelers gaan voor de Career modus, waarbij je van de bodem af begint, sponsoren moet regelen, motoren moet regelen en je fans via social media tevreden moet houden.

Naast de singpleplayer, die meer dan 100 bestaande coureurs en 18 bestaande (waaronder onze “eigen” TT Assen), is er ook de multiplayer waar je samen met twaalf andere spelers het tegen elkaar kan opnemen in gamemodi als: Championship, Grand Prix en Sprint Season. Dus voor de fun racers en de serieuzere gamers is er dus een hoop te doen off- en online en oogt het ook nog eens lekker doordat Milestone nu gebruikmaakt van een totaal nieuwe engine, en deze is niet helemaal perfect. Zo ervaarde ik met offline races dat de framerate soms wat inkakt als het te druk werd op het scherm en ook soms wat pop-ups aanwezig waren en laten we eerlijk zijn: dit zou anno 2014 niet meer mogen. Maar aan de andere kant is dit een nieuwe engine en de genoemde punten eigenlijk gezien moeten worden als kinderziektes die vroeger of later met een patch verholpen zullen zijn, want Milestone heeft een goede reputatie als het hier op aan komt.

Als je MotoGP globaal bekijkt valt er eigenlijk verder niks op aan te merken, want als je fan van dit racegenre bent krijg je waar voor je geld. Alle coureurs (ik moet eerlijk erkennen dat ik een totale motorsport n00b ben) zijn aanwezig en alle oude en zelfs nieuwe circuits als de Termas de Río Hondo uit Argentinië zitten er in. Ook de AI is zeker niet dom en op medium al een goede en soms zelfs geduchte tegenstander die het niet zal laten je een bocht af te snijden als deze de kans krijgt. Daarnaast oogde de Xbox 360-versie die ik had redelijk mooi, maar was het vooral het geluid dat wegblaast. Want geen van de motoren klinkt hetzelfde of als een grasmaaier, het geluid is zoals je bij echte bikes hoort brullend en spetterend. Daarbij denk ik toch wel dat de echte motorliefhebbers bij het horen hiervan een iets strakkere broek moeten krijgen.

Hoewel ik normaal weinig op heb met motorracegames, was het voor mij weer een leuke ervaring om voor het eerst in drie jaar (mijn laatste recensie van de franchise dateert uit 2011) een nieuwe MotoGP-game te spelen die ook nog eens een shitload aan vernieuwingen heeft doorstaan en diverse verse modi en opties heeft gekregen. Nu had ik alles wel één voor één kunnen uitlichten, maar zoals ik al eerder zei: in principe is de bedoeling dat jij met je motor als eerste over de finishlijn scheurt. De gameplay is aan te passen naar eigen speelstijl en moeilijkheidsgraad, waardoor de beginnende en ervaren spelers op hun eigen niveau kunnen spelen en dat bevalt mij prima aangezien ik niet zo heel erg goed ben met motorracegames.

Om een lang verhaal kort te houden: MotoGP14 is een hele leuke en vermakelijke motorracegame die zijn prijs rechtvaardigt, ondanks dat deze Xbox 360-versie (deze titel is verkrijgbaar op alle platformen behalve de Xbox One) enkele kleine minpuntjes met de engine had, die ongetwijfeld met aankomende updates gefixed gaan worden. Mijn eindcijfer is dan ook een 85.
Onze score 85