Review: Kill Your Darlings

Geschreven door RDJ134 op 30 juli 2014 om 20:03 uur

Wij van Eigenwereld.nl stappen zo nu en dan even buiten onze comfort zone van sciencefiction-, horror- en misdaadactiefilms om zo wat anders te bekijken. Dus tijd voor wat drama met een aantal zeer getalenteerde acteurs. Want in Kill Your Darlings zien we Harry Pott... Daniel Radcliffe en Dane DeHaan (die recent dit jaar nog was te zien in The Amazing Spider-Man 2) in de hoofdrollen en kunnen we zien dat deze heren een nieuwe generatie acteurs zijn die de komende jaren niet weg te denken zijn. Lumière was zo vriendelijk om ons de dvd-versie van de film toe te sturen en aan de hand hiervan kon ik de onderstaande recensie schrijven.

Kill Your Darlings gaat over vier studievrienden die rebelleren tegen de regels van literatuur en de samenleving eind jaren veertig en hiermee een speerpunt van een generatie werden. De hele film zien we vanuit het perspectief van Alan Ginsberg (Daniel Radcliffe) die vers arriveert op de Columbia Universiteit om daar literatuur te studeren en hier maakt hij kennis met de rebelse Lucien Carr (Dane DeHaan) die samen met William Burroughs (Ben Foster) en Jack Kerouac (Jack Huston) een eigenwijs groepje studenten vormt die schijt hebben aan het huidige systeem en regels die hiermee gepaard gaan. Alan raakt al heel erg snel in de ban van Lucien en zijn interesse ligt verder dan alleen een vriendschap. Deze vier heren weten zich goed te onderscheiden van de rest en vermaken zich buiten schooltijd prima met jazzmuziek, drank en drugs die hun schrijfstijl net zo onnavolgbaar maakt als de muziek en de wazigheid die komt met de genoemde genotsmiddelen.

Niet alleen zijn de vrienden onderling hecht met elkaar, Lucien heeft een vreemdsoortige relatie met David Kammerer (Michael C. Hall) wat langzaam aan is uitgelopen tot een obsessie die zal uitlopen op moord en verraad en de rest van de groep zal vormen voor het leven. Dit klinkt nogal erg saai, maar het is vooral de manier hoe deze film zich presenteert aan het publiek, en het verhaal dat is gebaseerd op een waargebeurde gebeurtenis. Kill Your Darlings is dan wel niet een film die iedereen zal aanspreken, maar de acteerprestaties liegen er niet om. Zo is duidelijk te zien dan Dane DeHaan met gemak Daniel Radcliffe van de tafel speelt, maar de laatstgenoemde laat wederom (en binnenkort met Horns) zien dat hij meer in zijn mars heeft dan het spelen van een tovenaarsleerling.

Met Kill Your Darlings zet regisseur John Krokidas een zeer sterk debuut neer, die niet alleen puur drama is, maar ook zo zijn komische momenten heeft. De film blinkt voor mij vooral uit door de keuze van de acteurs, waarvan DeHaan en Radcliffe beide laten zien dat ze wel degelijk goed kunnen acteren, en de sfeer van midden jaren veertig waarbij je wordt meegenomen naar rokerige jazzkelders, drugstrips en literatuur. Daarnaast was ik onder de indruk van de details die er in de film zaten, van kleding, kapsel, muziek en zelfs meubels. Het ziet er zo oud en authentiek uit dat dit zeker even genoemd mag worden.

De beeldkwaliteit van de dvd is voor dit type beelddrager zeer goed in orde, het oogt goed en zonder enige ruis of andere ongein. Het kleurgebruik van de film varieert van grauwig tot soms redelijk felle kleuren en dit zit er allemaal prima uit. Ook op het geluid valt niks aan te merken, want deze komt in het 'standaard' 5.1 dat we allemaal gewend zijn en klinkt voor een film die hoofdzakelijk bestaat uit dialoog behoorlijk lekker. Het geheel komt pas echt tot leven op de drukke universiteit en natuurlijk in de levendige jazzcafés.

Naast de film staan er ook een paar extra's op het schijfje en deze zijn:
  • In Conversation with Daniel Radcliffe and Dane DeHaan
  • Deleted Scenes

Op zich is dit allemaal niet zo heel erg spannend te noemen en begrijp ik heel goed waarom bepaalde scènes zijn verwijderd en is het erg nice om te horen hoe Daniel Radcliffe en Dane DeHaan praten over hoe ze hun rollen speelden.

Kill Your Darlings is niet voor iedereen weggelegd, maar voor mensen die eens wat anders willen dan in slow motion stuiterende tieten en elke vijf minuten een ontploffing (niks mis mee overigens), is dit drama met soms grappige momenten een toch wel erg fascinerende film. Want de vier visionairs in literatuur vervreemden eigenlijk van de wereld om zich heen en raken betrokken bij een moord. Dit alles zie je slechts uit één perspectief, want dit is het verhaal van Alen, en raken sommige karakters al snel op de achtergrond waarbij juist Lucien weer verder naar voren treed. Naast Radcliffe en DeHaan moet ik ook vermelden dat Michael C. Hall een ongelofelijk goede rol neerzet en ook Jennifer Jason Leigh nog even genoemd mag worden.

Persoonlijk heb ik behoorlijk genoten van deze erg sfeervolle en gedurfde film, alleen is het wel een verhaal in een historisch tijdperk dat je moet aanspreken. Als ik alles overweeg, zoals het verhaal, de beeldkwaliteit, het geluid, de extra's en de acteerprestaties, dan kom ik uit op een toch wel erg solide 85.
    Onze score 85