Review: Pro Evolution Soccer 2015

Geschreven door RDJ134 op 18 november 2014 om 19:21 uur

Elk jaar opnieuw is er de grote vraag welke voetbaltitel zichzelf de ongekroonde koning van de footiegames mag noemen? Ook dit jaar gaat deze eeuwige strijd weer tussen FIFA en Pro Evolution Soccer en van de laatstgenoemde kregen we een recensie-exemplaar en keerde ik weer terug naar de virtuele stadions om te schitteren als leunstoelvoetballer die zich ondertussen een veteraan mag noemen in deze franchise.

Een recensie schrijven over een sportgame is altijd een vak apart, want laten we eerlijk zijn: voetballen is met een bal over het veld rennen en in een goal trappen, klaar. Maar net als de voorgaande jaren is Pro Evolution Soccer (PES) weer helemaal uitgebreid met diverse spelmodi die elke voetbalfan een strakke of natte onderbroek zal geven. Daarom zal ik het zo simpel mogelijk proberen te houden omdat grote lappen tekst nogal saai zullen zijn. Wil je de trainer uithangen en teams en spelers managen? Dat is geen probleem: dit kan. Wil je in diverse cups gaan spelen van de bodem naar de top? Ook geen probleem. Ben je daarentegen een gelegenheidsgamer die gewoon een simpel balletje wil trappen tegen de CPU of met een maat? Je raad het al: dat is geen probleem en dat is weer het mooie aan PES, omdat het voor elke voetbalfan wel wat heeft dat hem aan zal spreken en daarbij kan je het jezelf zo makkelijk en moeilijk tegelijk maken als je zelf wilt. Ik persoonlijk speel graag een potje tegen de CPU en liever nog met mijn visite.

Zoals altijd was het weer even wennen aan de gameplay, want net als de voorgaande jaren heeft deze een kleine learning curve voor je de mooiste passes en slidings uit je controller kan trekken. Maar zoals met elke (en ook digitale) sport geldt hier: oefening baart kunst. Maar voordat je echt deze game begint te spelen zie je al de kleine scheurtjes in deze titel, die ik op de Xbox One speelde, want het ziet er minder mooi uit dan ik verwachte. De spelers en de velden mogen er dan wel slick uit zien, het oogt glad, maar dan het publiek... daar zal ik het maar niet over hebben; dat is een copypaste pixelbrij en heeft de camera soms moeite om het spel bij te houden en krijgen we nog steeds tussenfilmpjes te zien. Iets wat wederom zoooo 1996 is en we nu toch alweer bijna in 2015 leven. Maar de problemen en ergernissen houden hier niet op, want het commentaar is in diverse talen behalve het Nederlands en weet zichzelf tot vervelens toe te herhalen dat ik het maar heb uitgezet. Ook zijn er nog steeds diverse clubs niet aanwezig en hebben een fantasienaam gekregen en dit gaat ook op voor de stadions waarvan er slechts voor twaalf een licentie aanwezig is. En dan zijn er nog de menu's die erg retro aanvoelen en ogen.

Zo, nu al het negatieve er uit is kunnen we kijken naar wat deze game je wel te bieden heeft en dat is een zeer lekkere gameplay, een leuk sfeertje in de stadions en actuele teams die allemaal hun eigen balans hebben, en natuurlijk de mogelijkheid om hier aan te sleutelen. Ook een hoop bekende spelers komen voorbij, die ook redelijk goed op hun evenbeeld lijken, en alle grote teams met de namen kloppen zover ik het kan zien. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren geen voetbal buff meer bent die blindelings elke speler van elke club kan opnoemen. Net als de voorgaande delen zitten er ook weer een aantal leuke modi in waarvan Master League en Champions League erg leuk zijn om te spelen om zo je eigen carriere op te bouwen.

Doordat de controls erg uitgebreid zijn kan je als speler door training een hoop leren voordat je jezelf echt gaat bewijzen in deze gamemodus, want zoals bij elke Pro Evolution Soccer-titel komt er een hoop tactiek om de hoek kijken bij het spelen. Want de AI van de computer mag dan niet al te sterk zijn, dom is deze zeker niet en als je niet goed voorbereid speelt zal je al snel merken dat je met 5-0 achter staat en je de neiging krijgt je controller door de tv te gooien. Veteraanspelers en gamers die even de tijd en moeite nemen zullen dan ook beloond worden met gameplay die redelijk diep gaat en die de pupillen van de pro boys onderscheid. Wat natuurlijk erg nice is, want ben je iemand die gewoon gezellig een spelletje wilt spelen dan heeft PES 2015 genoeg uitdaging voor je in huis, maar als je hardcore gaat en traint en leert, dan gaat er een heel nieuw niveau voor je open en kan je de spreekwoordelijke lat gelijk een stukje hoger leggen.

Zoals ik aan het begin van deze recensie al zei kan je lang en kort lullen over voetballen en de voetbalgames. Pro Evolution Soccer 2015 is een hele nette game voor de fans van deze franchise en de nieuwkomers, aka de hardcore- en de gelegenheidsspelers. Maar deze titel moet op diverse niveaus zijn meerdere erkennen in FIFA; zo ontbreken er hele teams, stadions en Nederlands commentaar door licentierechten die Electronic Arts met grote bakken geld heeft opgekocht en vind ik het aan de andere kant het toch wel knap dat Konami met weinig middelen nog zo'n leuke, uitgebreide en vooral uitdagende titel weet neer te zetten.

Jammer genoeg heeft deze titel een hoop minpunten die veel voetballiefhebbers naar het FIFA-kamp zal toedrijven. Maar wat ik persoonlijk ook erg jammer vind is dat het er grafisch voor een Xbox One-versie er behoorlijk matig uit ziet, als je kijkt wat deze console aan rekenkracht en grafische pracht en praal heeft kan je bijna zeggen dat dit redelijk lelijk en te glad oogt. Dat is jammer, want de gameplay en de diverse spelmodi zijn erg uitgebreid waarmee je weken en zo niet maanden zoet kunt zijn. Ondanks dat Pro Evolution Soccer op de goede weg is, kan deze dit jaar niet de kroon opzetten. Maar als Konami goed zijn best doet door de game op te poetsen, vernieuwen en wat meer licenties erbij kan halen, dan zal de 2016-versie de nieuwe koning van het genre kunnen zijn. Mijn koopadvies is dan ook: als je PES-fan bent en bekend ben met de franchise, dan doe je er goed aan om deze titel in huis te halen. Als je niet zo'n hardcore fan bent, dan kan je beter even wachten tot de game in prijs is gezakt of eerst even een demo checken. Maar goed, mijn eindcijfer is een 70.
Onze score 70