Review: Mall

RDJ134 25 november 2014 om 01:26 uur

Joe Hahn is het meest bekend door zijn muzikale werk voor de band Linkin Park, maar maakt sinds kort ook films. Na zijn eerste short met de titel The Seed was het tijd voor het echte werk en het resultaat is de bijna negentig minuten durende Mall. Deze film is nogal erg scherp, confronterend en trippy en heeft hierdoor alle ingrediënten om een cultstatus te krijgen.

Als Mall begint zien we hoe de camera in één shot beweegt naar een trailerpark waar een vrouw eten aan het maken is en tegen haar zoon zegt dat hij net zo'n nietsnut als zijn vader aan het worden is. De zoon Malcom (prachtige rol van James Frecheville) schiet haar dood en overgiet de woonwagen met een brandbare vloeistof en steek deze vervolgens in brand. Hij stapt daarna met een zak vol wapens en zelfgemaakt bommen in zijn auto en rijdt vervolgens nog even langs het tankstation voor een pak peuken en om een dik kassameisje te vernederen die hem een weirdo noemde en vervolgens zijn reis doorzet naar het plaatselijke winkelcentrum. Hier maken we kennis met Jeff (Cameron Monaghan), die half stoned ligt te genieten van het weer en wordt weggestuurd door een politieagent (Ron Yuan). Jeff vervolgt zijn weg richting het winkelcentrum, waar de roodharige Adelle (India Menuez) met hem optrekt en Jeff, die filosofie studeert, haar vertelt over hoe saai het leven is en mensen continue gemanipuleerd worden door reclames en hierdoor voorspelbaar worden.

Hij kan heel goed mensen inschatten en daardoor maken we kennis met de resterende hoofdrolspelers. Zo is er Danny (Vincent D'Onofiro, bekend van Law and Order en The Kingpin in de aankomende tv-serie van Daredevil), een man op middelbare leeftijd die geen seks heeft met zijn vrouw en hierdoor zijn kicks buiten de deur zoekt. Barry (Peter Stormare, wiens verschijning altijd een fook yeah is) is een hebzuchtige zakenman die een zaak runt in smokings en de vader is van Malcom. Michael (Gbenga Akinnagbe) is een oud-crimineel die het rechte pad als beveiligingsagent heeft gevonden door de liefde van zijn leven, die nu dood is en de enige echte tastbare herinnering aan haar een medaillon is met haar foto. Tot slot is er Donna (Gina Gershon), een huisvrouw wiens leven en schoonheid eigenlijk voorbij is en zich nog jong probeert te voelen door avontuurtjes aan te gaan met volstrekt vreemde mannen. Wat al deze karakters niet weten is dat hun lot samenkomt door Malcom zijn moordzucht en het bloederige spoor van dood en verderf dat hij binnen en buiten het winkelcentrum aanricht.

Mall is geen normale, doorsnee film met een standaard verhaaltje over mensen wiens pad toevallig kruizen. Het is chaotisch, rauw en vooral erg trippend en een film die je op meerde manieren kan interpreteren. Zo neemt Jeff (die een obsessie heeft met het boek Steppewolf en alle symbolen hierin) XTC en zien we zijn trip met kleuren die steeds intenser worden en hij hallucineert als een malle en zelfs pornosterren uit de tv ziet stappen. Ook Donna is een erg interessant persoon, die zich het ene ogenblik suf laat neuken en vervolgens tijdens het aankleden met haar man aan de telefoon zit om huiselijke zaken te bespreken zoals de hond die niet naar binnen mag omdat deze stinkt. Maar het is vooral James Freecheville die de show steelt als totaal gestoorde en stijf van de meth staande Malcom die gewoon zijn haat botviert op zijn omgeving en zelfs zijn ouders vermoord.

Dit is ook echt een film die je vaak kan kijken en dan nog nieuwe dingen kan ontdekken en door de diepere teksten van Jeff en de seks en het drugsgebruik heeft Mall alles in huis om een heuse cultklassieker te worden. En ik moet zeggen dat deze flick mij hierdoor behoorlijk heeft weten te boeien. Nu was Splendid zo vriendelijk om ons een Blu-ray van de film te sturen en daarvan is het beeld perfect en prachtig door het gebruik van diverse kleurenfilters. De XTC-trip van Jeff is prachtig mooi in beeld gebracht. Het geluid, dat komt in 5.1 Dolby Surround, klinkt ook zoals je het verwacht. Alleen de extra's op het schijfje zijn aan de korte kant en hebben gek genoeg geen Nederlandse ondertitels, maar wel Duitse... Verder staan er nog de nodige trailers voor andere Splendid-films op, dus een beetje aan de schrale kant, omdat ik graag meer had willen zien achter de schermen etc etc. Maar het menu mag trouwens wel even genoemd worden, die beelden uit de film laat zien en de extra's en instellingen mooi laat uitvouwen.