Review: The Scribbler (Blu-ray)

RDJ134 11 december 2014 om 01:33 uur

Zo nu en dan verschijnt er een film die er visueel apart uit ziet, een mindfuck verhaal heeft en ook nog eens gebaseerd is op een Graphical Novel (duur woord voor comicbook meets stripboek). Dit is de nieuwe trend in films en zo verscheen er eerder dit jaar al Snowpiercer en nu dan The Scribbler, die in 2006 door Daniel Schaffer werd bedacht en getekend en sinds pas verkrijgbaar is via de bekende Video on Demand-diensten, dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mediadrager kregen wij een recensie-exemplaar waar we dan ook zeer goed voor gingen zitten, omdat deze film sinds de trailer al onze volledige aandacht had.

The Scribbler begint met een verhoorscène waar Suki (Katie Cassidy, bekend van haar rol als Laurel Lance in de tv-serie Arrow) wordt verhoord door de politieagent Moss (Michael Imperioli, beter bekend als Vincent uit The Sopranos) over het feit dat er sinds haar komst in een doorstroomhuis voor mensen met geestelijke problemen er opeens een hoop zelfmoorden plaatsvinden. Aangezien Suki lijdt aan meerdere persoonlijkheidsstoornissen wordt Moss bijgestaan door de psychologe Silk (Eliza Dushku aka Faith uit Buff the Vampire Slayer), die op haar manier probeert de waarheid te achterhalen en zo wordt het verhaal door middel van flashback aan ons kijkers verteld. Hierbij we zien hoe Suki aankomt in het doorstroomhuis dat spottende de Suicide Suite genoemd wordt en waarom deze zo heet zien we gelijk als er iemand te pletter valt op de stoep.

Tijdens haar binnenkomst maken we kennis met de andere bewoners, die allemaal hun eigen psychische problemen hebben. Zo is er Emily (Ashlynn Yennie, bekend van haar rol in The Human Centipide), die geen kleren kan dragen en daarom naakt door de flat heen huppelt. Bunny" (ex-pornoster Sasha Grey), die suïcidaal is en net als Louise Belcher uit Bob's Burgers nooit haar konijnenoren afdoet. Dan is er nog Cleo (Gina Gershon, recent nog te zien in Mall), die denkt dat ze Cleopatra is en zich baat in melk en dan is er nog de psychopaat Alice (Michelle Trachtenberg, die we kennen als Dawn uit Buffy the Vampire Slayer), die het trappenhuis als haar eigen domein heeft verklaard en wie zich daar durft te wagen krijgt te maken met zeer grof geweld, iets wat Suki aan den lijve zal ondervinden. Tot slot heeft dit gestoorde kippenhok nog een haantje in de vorm van Hogan (Garret Dillahunt, meest bekend uit de tv-serie The 4400), die zich helemaal rondneukt met deze instabiele vrouwen die allemaal aandacht willen. Maar in tegenstelling tot de rest, kennen Suki en Hogan elkaar al langer en hebben een interessante en vooral gecompliceerde vriendschap.

De reden dat Suki in dit doorstroomhuis mag wonen, is omdat ze meedoet aan een experimentele behandeling met de naam "The Siamese Burn", een machine die door Dr. Sinclair (Billy Campbell, die recent nog schitterde in Helix) is uitgevonden en waarmee twee persoonlijkheden tegelijk kunnen worden weggebrand. Deze machine is niet perfect en daar komen we achter tijdens flashbacks waar Dr. Karim (Kunal Nayyar aka Raj Koothrapppali uit The Big Bang Theory) en Sinclair overhoop liggen over de gevaren en we leren dat een vorige patiënt hiermee een hoop problemen heeft opgelopen. De persoonlijkheden in Suki variëren en hebben allemaal hun eigen karakter, van heel stoer tot timide en verlegen. Maar één persoonlijkheid spreekt niet in haar hoofd maar uit zichzelf door middel van schrijven in spiegelbeeld en noemt zich dan ook The Scribbler.

Tijdens haar eerste sessie krijgt Suki een black-out en wordt ze op de stoep wakker bij een bloedvlek van Emily die van het dak is gesprongen en zij een hele dag is weggeweest. Daarnaast heeft The Scribller overal "Killer" geschreven en is The Siamese Burn door iemand aangepast en begint nu groteske vormen aan te nemen doordat er allerlei schakelborden en apparatuur aan vast zit. Daarnaast begint ze als bijwerking van de behandeling nu ook te hallucineren en ziet ze liften en een Engels Buldog praten tegen haar. Wanneer bij elke keer dat ze The Siamese Burn gebruikt er mensen van het dak af springen, begint Suki te twijfelen aan wie ze is en of zij niet diegene is die de bewoners van het dak afduwt.

The Scribbler is een briljante film die ik bij deze al verklaar tot cultklassieker, want oh boy wat heeft deze een verdomd coole comicvibe. Het verhaal mag dan wel vrij standaard lijken met black-outs en wie is de dader, maar tegen het einde aan zien we pas wat er echt gaande is en wie en wat The Scribbler nu precies is, en dat is meer dan een stoornis. De karakters zijn echt geniaal te noemen; ze hebben allemaal een ziektebeeld die hun personage zo uniek maakt. Ook de manier hoe de hele Suicide Suite in beeld word gebracht is rauw en goor, waarbij ook met cameratrucjes en kleurenfilters gespeeld wordt. Speaking of, kleur speelt een hele grote rol in deze film, waarbij geel, blauw en groen de boventoon voeren. Het beeld van deze Blu-ray is echt extreem scherp en vol met details als vuil op de grond, stof en regendruppels. De laatstgenoemde is een mooi ezelsbruggetje naar het geluid, dat komt in DTS-HD Master Audio 5.1. Hoewel de film voornamelijk dialoog gedreven is, zijn er momenten waarin het geluid subliem uitblinkt. Denk hierbij aan de stemmen in Suki's hoofd die van alle kanten komen en geluiden in het gebouw en onweer dat subliem door je surroud (head)set zal bulderen. Dus op en top in orde.