Review: Tales from the Borderlands

RDJ134 18 december 2014 om 19:07 uur

Telltale Games heeft het druk met hun episode based games, zo verscheen er pasgeleden het eerste deel van Game of Thrones en dan nu Tales from the Borderlands, dat gebaseerd is op de bekende 2K Games' first person shooters. Zoals je waarschijnlijk al weet zijn wij groot fan van de franchise en daarom heb ik deze titel dan ook zeer kritisch opgestart om tot de conclusie te komen dat dit voor mij de leukste game is van 2014. Hoe en waarom ga ik je even haarfijn uitleggen in de onderstaande recensie.

In Tales from the Borderlands speel je met Rhys, een werknemer van het bekende Hyperion-bedrijf die we kennen uit de andere games. Deze is samen met zijn vriend Vaughn onderweg naar het kantoor van zijn baas om daar (volgens hem) zijn langverwachte promotie te krijgen. Alleen heeft deze man een enkeltje luchtsluis gehad van Hugo Vasquez, de grote concurrent van Rhys, die er dan ook plezier aan beleefd om hem te degraderen tot conciërge. Tijdens dit gesprek vangt Rhys op dat Vasquez van plan is om een Vault Key te kopen van een zekere August, die op de planeet Pandora woont. Zoals de echte fans van de franchise wel weten is dat er diverse Vaults (kluizen) op de planeet zijn waar buitenaardse technologie en meer geheime meuk te vinden is, en daar jagen de zogenaamde Vault Hunters dan ook genadeloos op. Alleen heeft Vasquez geen tien miljoen dollar slingeren en Rhys zijn vriend Vaughn heeft wel toegang tot zoveel geld, omdat deze de accountant van het bedrijf is.

Samen vatten ze het idee op om Vasques te naaien door met het gestolen geld deze Vault Key voor zijn neus weg te kopen en zo megarijk te worden. Alleen... is niet alles wat het lijkt, want zonder het zelf te weten worden beide heren en August door een slimme oplichtersbende in de maling genomen met een valse Vault Key. Deze bende bestaat uit de zusjes Fiona en Sasha, die onder leiding staan van de doorgewinterde beroepscrimineel Felix. Uiteraard loopt de hele deal mis en dat is het begin van een episch avontuur waarbij Rhys en Fiona met elkaar worden opgescheept en beiden een gezamenlijk doel hebben. Dat is wat ik je kan vertellen over het verhaal, want er gebeurt nog zoveel meer wat ik je niet wil vertellen, omdat je dit simpelweg zelf moet spelen. Maar dat het verdomd cool is snap je natuurlijk zelf wel.

De gameplay van Tales from the Borderlands is geheel volgens de inmiddels bekend Telltale Games-formule, oftewel point en click, keuzes maken die latere gevolgen hebben en wat quicktime evenementen afhandelen. Maar deze game onderscheid zicht behoorlijk van de eerdere titels van deze ontwikkelaar, want de gameplay ligt veel hoger dan bij de andere games en dat is wat dit een onvergetelijk avontuur maakt. Ook het verhaal is geniaal en wordt verteld vanuit Rhys' en Fiona's standpunt die allebei verschilt van de realiteit die ze voor ogen hebben. De karakters sluit je gelijk in je armen omdat ze zo verdomd leuk zijn. Deze titel is voor iedereen geschikt, maar voor de fans van de Borderlands-franchise is dit echt een feest van herkenning. Zo komen er diverse bekenden voorbij als Handsome Jack, Zer0, Mad Moxi en anderen.

Daarnaast is de humor die de originele games zo bijzonder maakt ook hier helemaal aanwezig en dat begint met de intro die geheel volgens Borderlands-traditie. Waarbij er uiteraard iemand sneuvelt; de presentatie van de karakters is op dezelfde manier als bij de FPS-titels en dat maakt het allemaal zo ongelofelijk leuk dat ik na het uitspelen (dat ongeveer twee en half uur is) van deze eerste episode echt een heel vrolijk gevoel had en ik gelijk door wilde spelen met de volgende episode. Maar helaas duurt het nog even voor deze zal verschijnen.