Review: Millennium Trilogie

Geschreven door RDJ134 op 13 januari 2015 om 02:30 uur

Hoewel de Millennium Trilogie-films alweer een paar jaar oud zijn, blijven deze ongekend populair en worden dus zo nu en dan opnieuw uitgegeven op Blu-ray en dvd. Nu wilde ik in eerste instantie de drie films los recenseren, maar aangezien het hele verhaal een groot geheel vormt heb ik besloten om van alle drie de films één recensie te schrijven om het wat simpeler te houden.



De eerste film is The Girl With the Dragon Tattoo (mijn recensie van de Amerikaanse remake kan je hier lezen) uit 2009 waarin we kennismaken met journalist Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist), die zojuist een rechtszaak heeft verloren van de zakenman Hans-Erik Wennerström (Stefan Sauk). Want Mikael, die werkt en eigenaar is van het blad Millennium, had een artikel geschreven dat Wennerström criminele inkomsten had en geld verduisterde. Alleen was hij opgezet en voerden zijn bronnen hem valse informatie, iets wat hem nu dus duur komt te staan. Ondertussen heeft een andere zakenman met de naam Henrik Vanger (Sven-Bertil Taube) grote interesse in Mikael, dit vanwege de verdwijning van zijn nichtje Harriet Vanger (Ewa Fröling) tijdens een familiebijeenkomst decennia geleden. Deze is volgens Henrik vermoord en krijgt nu wel ieder jaar op zijn verjaardag een schilderij met gedroogde bloemen toegestuurd, iets wat Harriet hem cadeau gaf toen ze nog leefde. Henrik is ervan overtuigd dat haar moordenaar dit doet om hem geestelijk stuk te maken, want een zakenman als hij heeft natuurlijk een hoop vijanden.

Henrik heeft onderzoek laten doen naar Mikael door de zeer excentrieke vrouwelijke hacker Lisbeth Salander (Noomi Rapace), die al zijn gangen is nagegaan op legale en illegale manieren, waarbij de eindconclusie is getrokken dan Mikael een goede journalist is die, als hij eenmaal aan een zaak begint, deze ook tot de bodem uitzoekt. Aangezien deze nu een stapje terug moet doen bij Millennium, doet Henrik hem een aanbod om de verdwijning van zijn nichtje nog eens goed te onderzoeken en nodigt hem hiervoor uit op het Wagner-familielandgoed. Ondertussen krijgt Lisbeth, die onder toezicht staat, te horen dat haar begeleider een beroerte heeft gehad en ze dus nu een nieuwe krijgt toegewezen. Deze Nils Bjurman (Peter Andersson) is een smerige kerel die zich al snel vergrijpt aan Lisbeth en haar bedreigt met slechte rapporten waardoor ze weer terug naar een inrichting zal moeten gaan. Hij zal haar later gruwelijk verkrachten en dit stukje van de film is gewoon grof en walgelijk om te zien, maar geen nood: Lisbeth zal hem later (letterlijk) keihard terugpakken.

Ondertussen is Mikael nog steeds bezig met zijn onderzoek naar de verdwijning van Harriet en komt er langzaam aan achter dat de hele Wagner-familie de nodige geheimen heeft en allemaal verdachten zijn in deze zaak. Na een tijdje loopt het onderzoek vast en is het Lisbeth die Mikaels computer heeft gehackt in haar vooronderzoek, die meekijkt en zorgt voor een doorbraak door een aanwijzing die over het hoofd werd gezien. Hierdoor gaan beiden samenwerken en trekken een beerput open en komen zelfs een seriemoordenaar op het spoor, waarbij het verhaal zich langzaam aan klaar maakt voor een bizarre grande finale.



The Girl Who Played With Fire (2009) speelt zich enkel jaren na het eerste deel af en zien we hoe Lisbeth nu in weelde leeft in een tropisch gebied en Mikael nog steeds aan het roer staat van het blad Millennium, die nu bezig is met een artikel over mensenhandel en vrouwelijke seksslavinnen die door hoge overheidsfunctionarissen worden misbruikt. De grote man achter dit onderzoek is Dag Svensson (Hans Christian Thulin), die er achter komt dat een zekere Zala de leider is achter deze bende en dat deze niet blij is met de aankomende publicatie. Maar deze Zala heeft ook interesse in Lisbeth en zijn handlangers willen dan ook alle informatie over haar vinden en komen zo uit bij haar voogd Nils Bjurman (Peter Andersson), die haar in de eerste film zo gruwelijk misbruikte en nu gechanteerd wordt door Lisbeth met de beelden van de verkrachting. Deze wilt Zala de informatie geven als hij Lisbeth voor hem vermoordt en de opnames terughaalt. Alleen gaat dit niet volgens plan: Lisbeth geeft Nils een nachtelijk bezoekje en bedreigt hem met zijn eigen vuurwapen, een grote fout die haar later in grote problemen zal brengen.

Dan worden Dag Svensson met zijn vriendin in koele bloede vermoord en is het Mikael die de lijken vind en net de moordenaar van het stelletje mist. Maar hier houdt het niet op, want dezelfde nacht wordt ook Nils Bjurman vermoord met zijn eigen revolver, waar Lisbeths vingerafdrukken op staan, die nu door de politie gezocht wordt voor moord. Hierdoor wordt ze gedwongen ondergronds te gaan en uit te zoeken wie haar heeft opgezet en waarom. Mikael lijkt de enige te zijn die in haar onschuld gelooft en zet alles op alles om de daders te achterhalen en Zala te ontmaskeren, die wordt beschermd door een overheidsorganisatie die clandestien te werk gaat en tot hun nek in de drugs-, wapen- en vrouwenhandel zitten. Bovendien blijken Lisbeth en Zala een verleden te hebben, die nogal zeer verontrustend is te noemen en de reden waarom zij zoveel geestelijke problemen heeft opgelopen in haar jeugd. Als tegen het einde van deze film de puzzelstukjes in elkaar vallen en Zala en Lisbeth met elkaar een confrontatie aangaan, wordt de laatstgenoemde diverse keren beschoten en eindigt ze in een traumahelikopter met een kogel in haar schedel.



The Girl Who Kicked the Hornets' Nest (2010) pakt gelijk de draad op waar de vorige film ophield en zien we dat Lisbeth nu terechtkomt in het ziekenhuis en een spoedoperatie krijgt om de kogel uit haar hoofd te verwijderen. Bovendien wordt ze nog steeds verdacht van drie moorden en ligt bendeleider Zala zwaargewond in hetzelfde ziekenhuis. Mikael doet nog steeds zijn best om uit te zoeken welke mensen in de clandestiene overheidsorganisatie Zala zo lang hebben geholpen. Deze zijn hier niet blij mee en proberen hem uit de weg te ruimen, en ook Zala is niet veilig omdat deze denkt dat hij de groep kan chanteren. Al dit geweld heeft ervoor gezorgd dat de Zweedse geheime dienst nu lucht heeft gekregen dat er iets behoorlijk mis is en besluiten om samen te werken met Mikael en zo de verantwoordelijken voor het gerecht te slepen en Lisbeth vrij te krijgen. Alleen is dit niet zo eenvoudig, aangezien deze groep diep geïnfiltreerd zit bij diverse overheidsorganisaties en zo ook proberen Lisbeth terug te krijgen in een inrichting om haar zo het zwijgen op te leggen. Hiervoor spannen ze een ambitieuze Officier van Justitie voor hun karretje die alle smerige trucs probeert toe te passen.

Hierdoor zal Lisbeth leren dat ze toch nog enkele vrienden heeft die wel het beste met haar voor hebben en bereid zijn om tot het uiterste te gaan. Uiteraard kent ook deze film nog de nodige plotverschuivingen die je als kijker even op het verkeerde been kunnen zetten en je zelfs achterdochtig maakt. Want de Zweedse geheime dienst is die wel wie ze zeggen te zijn? Is Lisbeth echt zo'n losgeslagen projectiel die zichzelf in de gang naar haar rechtszaak het heel erg moeilijk maakt door niet mee te werken met de politie of simpelweg voor de rechtbank te verschijnen in een soort van punker goth outfit met hanenkam? Dit zijn allemaal vragen die een antwoord krijgen en samen met de vorige delen een perfect sluitend geheel maken.

Lumière was zo vriendelijk om ons de drie films op dvd (ook verkrijgbaar op Blu-ray) toe te sturen, en de beeldkwaliteit hiervan was voor dit type mediadrager van zeer hoge kwaliteit. Dit komt mede doordat er op wat trailers na totaal geen extra's op de schijfjes aanwezig zijn en dit ten goede komt van de bitrate van de film. Ook het geluid, dat komt in het 'standaard' 5.1 Dobly Surround, klinkt prima voor een film die het hoofdzakelijk moet hebben van dialoog. De omgevingsgeluiden zijn vol detail, waarbij sneeuwstormen, regen en stads- en metrogeluiden je midden in de film plaatsen. De actiescènes klinken goed door de surround (head)set en vol bass door de woofer. Ander ding wat ik moet zeggen is dat de menu's van de films komen in een Linux-achtige omgeving, wat natuurlijk bijdraagt aan de hackers high tech vibe van de trilogie.

Conclusie

De Millennium Trilogie is simpelweg een cultklassieker te noemen. Het is ongelofelijk knap doordacht met zijn verhaal en de karakters zijn allemaal interessant, waarbij natuurlijk Lisbeth de meest opvallende is door haar gedrag en handelingen. Aan de ene kant is ze batshit insane en een gevaar voor zichzelf en haar omgeving, maar als je eenmaal haar achtergrond leert kennen dan kan je begrip opbrengen voor wat ze doet. Ook haar vriendschap met Maikel is zeer opmerkelijk te noemen en ondanks dat beiden tegenpolen zijn, doen ze voor elkaar wat goed en rechtvaardig is. Ook al moet hiervoor buiten de wet gestapt worden.

Fans van Scandinavische films zijn al bekend met deze franchise, maar mensen die dit nog niet hebben gezien, en houden van harde rauwe films die ook nog eens goed in elkaar steken, doen er goed aan deze trilogie in huis te halen. Wat trouwens ook heel erg cool is, is het realisme met hacken. Zo gebruik Lisbeth diverse scripts en RAT (Remote Acces Tools) en doet haar collega hacker Plague (Tomas Köhler) in het derde deel een MITM (Men in the Middle) Attack. Iets wat in het echte leven ook vaak gebeurd door middel van Kali Linux, Fern en natuurlijk de Hak5 WIFI Pineapple. Ik kan als ik wil nog diverse pagina's volschrijven over deze films en waarom je deze moet kijken, maar ik kan je ze blindelings aanraden en daarom is mijn eindcijfer dan ook een 95.
Onze score 95

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Millennium Trilogie Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief