Review: Pirates: The Kings Seal

Geschreven door RDJ134 op 26 maart 2015 om 01:42 uur

Het is alweer een tijd geleden dat wij van Eigenwereld.nl Aziatische films hebben besproken en daarom waren we ook blij dat Splendid zo vriendelijk was om ons Haejeok: Badaro Gan Sanjeok toe te sturen die voor ons westerlingen de titel Pirates: The Kings Seal heeft gekregen. Deze was vorig jaar een groot succes en kan het beste omschreven worden als Pirates of the Caribbean meets 300 en Moby Dick. Oftewel een actiespektakel op steroïden.

De film begint in 1388 en dat is aan het begin van de Joseon-dynastie, oftewel de start van het land dat we nu kennen als Korea. We zien hoe een garnizoen met soldaten te horen krijgt dat ze terug moeten trekken en de Chinese keizer moeten gehoorzamen. Sommige soldaten zijn het hier niet mee eens; zo spreekt Jang Sa-Jung zijn hart uit en dat zet kwaad bloed bij zijn meerdere Mo Heung-Gap die hem probeert te vermoorden waarbij Jang Sa-Jungs beste vriend Jungkeun zijn leven redt, om dit vervolgens met de dood te moet bekopen en er een episch zwaardgevecht volgt in de regen en Jang Sa-Jung het maar net overleeft en Mo Heung-Gap verwond, om vervolgens in de donkere nacht te ontsnappen en te beginnen aan een carrière als struikrover. Ondertussen vindt er op zee een groot gevecht plaats tussen een groep piraten onder leiding van So-Ma, die een schip overvallen waarop zich een aantal gouden boeddhabeelden bevinden. Hier maken we ook gelijk kennis met de bloedmooie Yeo-Wol en de zeezieke piraat Cheol-Bong.

Na het gevecht valt één van gouden beeldjes in het zeewater en zien we Yeo-Wol die er achteraanspringt en deze maar net weet te pakken voor deze naar de bodem zakt. Op de terugweg naar de oppervlakte komt ze een walvis tegen met wie ze een band heeft, want deze heeft ze uit een vissersnet gered toen ze nog een heel erg jong meisje was. Eenmaal aan boord van het schip vieren zij en haar medepiraten een feestje en zien we hoe So-Ma later een deal maakt met de marine om zeven leden van zijn crew uit te leveren zodat de keizer tevreden is in het bestrijden van de piraterij, alleen hoort Cheol-Bong dit en gaat er als een malle vandoor in een bootje. De marineofficier wilt niet alleen zeven bemanningsleden, maar ook Yeo-Wol hebben, waarna So-Ma zegt dat dit geen optie is maar wel een ander vrouwelijk crewlid mag hebben. Dit loopt vervolgens uit de hand en neemt Yeo-Wol de macht over en laat So-Ma zijn dood tegemoet springen in de zee.

Tot zover de kennismaking met de hoofdfiguren, want de keizer heeft de naam van de nieuwe republiek bekendgemaakt en stuurt deze samen met een koninklijke zegel naar het toekomstige Korea toe. Onderweg komt de crew de eerder genoemde walvis tegen en besluiten deze te beschieten en als reactie vernietigd deze het gehele schip en eet de zegel op. Om een lang verhaal kort te houden: Mo Heung-Gap krijgt tien dagen om de walvis te doden en de zegel terug te krijgen en daarbij heeft hij vrij spel voor de manier waarop hij dit zal doen. Daardoor kruizen de paden van de piraat Yeo-Wol en struikrover Jang Sa-Jung elkaar en zullen beiden geconfronteerd worden met vijanden uit het verleden en barst er een strijd los om de zegel in een twee uur durend spektakel zoals je nog nooit eerder hebt gezien.

Eerlijk gezegd had ik weinig verwachtingen van Pirates: The Kings Seal, maar heeft het me volledig weggeblazen. De actiescènes zijn zoals je verwacht van een hoog niveau waarbij er in slowdowns wordt gevochten en er door de lucht wordt gesprongen alsof er geen zwaartekracht bestaat. Maar het is samen met de special effects een heerlijke mix die je als kijker tevreden zal houden, want deze film is niet alleen actierijk, maar ook vol met (soms overdreven) humor en een dikke knipoog naar andere piratenfilms. Het beeld van de dvd was verrassend goed te noemen en dit komt mede doordat er geen extra's op het schijfje aanwezig zijn en hierdoor is de bitrate van de film hoog en dat is goed terug te zien in de details en prachtige kleuren die deze film rijk is. Zelfs bij de scènes die zich in het donker afspelen heb ik geen coderingsblokken of beeldruis kunnen spotten. Ook het geluid, dat komt in het 'standaard' 5.1 Dolby Surround, is dik in orde. De regen is altijd een mooie graadmeter voor elke surround (head)set en ook de bass doet het tijdens de explosies prima.

Pirates: The Kings Seal heeft echt goed gekeken naar Pirates of the Caribbean (sterker, de scène met het waterrat is goed geleend) en hier een eigen Aziatische draai aan gegeven met een vleugje geschiedenis in fantasy. Hoewel de film twee uur duurt, merk je dit niet als je zit te kijken en valt het ook nergens echt stil. Bovendien zit er veel humor in, rare grappige (soms overdreven) karakters als een zeezieke piraat die altijd aan het overdrijven is met zijn grote verhalen die iedereen gelooft, maar als hij de waarheid vertelt niemand hem serieus neemt. Maar het is vooral de manier hoe alles in beeld gebracht wordt: stijlvol en oog voor detail waarbij je de typische Aziatische touch kan zien. Zwaardgevechten in de lucht, sprongen die elke vorm van zwaartekracht overtreft en dingen zoals eer en trouw. Ook moet ik zeggen dat deze Oosterse cinema beter met zijn green screen en speciale effecten omgaat dan in Hollywood; het komt veel natuurlijker over. Zelfs de CGI-walvis ziet er prachtig en realistisch uit ook al weet je dat deze 100% uit de computer komt.

Het enige minpuntje waar ik deze fantastische film op kon betrappen is dat er veel kleine subplotjes zijn zoals bij de ministers en je in het begin even goed moet opletten wie nou precies wie is. Want in een vroeg stadium maak je een kleine sprong in de tijd vooruit, wat een beetje verwarrend kan overkomen. Maar goed, deze film is fookin' A en krijgt dan ook niet alleen een 97, maar ook gelijk mijn koopadvies.
Onze score 97