Review: Mortal Kombat X

Geschreven door RDJ134 op 24 april 2015 om 21:14 uur

Het is alweer vier jaar geleden dat de gehele Mortal Kombat-franchise een reboot kreeg, die een ode was aan de originele games. De manier hoe het verhaal werd verteld aan ons gamers was fris en mede door de grafische krachtpatserij en onwijs soepele gameplay werd dit een hele grote hit en verwachten fans dat het vervolg erop snel zou volgen. Alleen heeft NetherRealm ondertussen nog een uitstapje gemaakt met Injustice: Gods Among Us waar je kon vechten met superhelden uit het DC Comics-universum. Maar goed, Mortal Kombat X is er nu voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One en van de laatstgenoemde kan je nu hieronder mijn recensie lezen.



Als je Mortal Kombat X voor het eerste opstart word je gedwongen om je aan te sluiten bij één van de volgende vijf fracties: Lin Kuei, Black Dragon, Brotherhood of Shadow, Special Forces en White Lotus. Waarom dit is zal ik je later in de recensie verder uitleggen, want er valt een hele hoop te vertellen over deze titel, omdat die weer zeer uitgebreid is. Maar geen nood, ik ga niet zoals andere websites tig pagina's aan uitleg brengen, want dit kan ook op een simpelere manier verteld worden. Maar laten we beginnen met de Story Mode, deze pakt een paar jaar na het vorige deel op, waar Shao Kahn, de heerser van Outworld werd verslagen nadat deze een invasie op de Earthrealm (onze wereld) had ingezet. Hier is de strijd nog steeds in volle gang want Shinok mag in zijn strijd met Raiden dan wel in een amulet zijn gevangen, zijn handlanger Quan Chi doet hier weer alles aan om deze in handen te krijgen en zijn meester te bevrijden.

Alleen zijn in de drie werelden nu overal conflicten gaande waar de bekende good en bad guys uit de Mortal Kombat-franchise actief zijn en elkaar naar het leven staan. Want als het aan verhaal (lees Lore) ligt, kan je als diehardfan je hart ophalen en FOOK YEAH roepen en als gewone gamer het goed volgen zonder dat je enige echte voorkennis hoeft te hebben. Net als bij het vorige deel is de manier waarop het verhaal verteld wordt hetzelfde. Je ziet een filmpje, die vaak interactief is door middel van Quicktime Events (QE), waarna er een gevecht gaat plaatsvinden. Aangezien het verhaal wederom niet één persoon volgt, maar meerdere, zal je spelenderwijs kennismaken met diverse karakters, die weer allemaal hun eigen speelstijl hebben. Dit is trouwens ook het gedeelte waar we acht nieuwe karakter leren kennen die we nog nooit eerder hebben gezien en ook speelbaar zijn bij de multiplayer, maar daar straks meer over.



Nu speel je deze titel natuurlijk niet alleen voor het verhaal waar je in een kleine zes uur toch wel klaar mee bent, maar ook voor het online gedeelte en de andere gamebekende gamemodi en een aantal nieuwe features. Om te beginnen zijn de Towers weer terug, hier kan je via een ladderconstructie tegen tien vijanden spelen op je eigen gekozen moeilijkheidsgraad, en dit is wat al sinds het eerste deel mogelijk is. Maar er zijn ook Towers als Test Your Might en Endless oftewel je krijgt een eindeloze stroom aan tegenstanders totdat je het niet meer kan trekken. Test Your Luck is bijna hetzelfde principe, alleen krijgen je vechters een perk of stelt de CPU andere regels voor je in waardoor opeens het licht aan en uit gaat of je hele scherm heen en weer beweegt of dat je alleen maar kunt schoppen en slaan et cetera. Dit is best fun om de gameplay interessant te houden.

Tijdens het spelen van de Towers en verhaallijn, verdien je niet alleen XP maar ook Koins, en als je wat recentere Mortal Kombat-games hebt gespeeld dan weet je dat je deze kan uitgeven in de Krypt. Dit is een donker rechttoe rechtaan kerkhof waar je de Koins bij grafzerken en stenen beelden kunt inleveren voor een verrassing. Deze komt in de vorm van concept art, easy Fatalities, outfits en andere meuk. Hier komt ook één van de eerste minpuntjes van de game om de hoek kijken. Heb je geen zin om dagen, zo niet weken lang te gaan grinden van Koins, dan is het mogelijk om voor € 19,99 de hele Krypt op te kopen. Ja, je leest het goed, en hier houd het feest niet op, want als je kut bent met Fatalities is er ook een easy Fatality pack te koop. Iets wat mij en een hoop andere gamers serieus een doorn in het oog is, want op zo'n manier vul je niet alleen NetherRealm hun zakken met echte Koins, maar hoef je als gamer niet echt moeite in de game te gaan steken en dat is eigenlijk een praktijk die Electronic Arts al sinds jaar en dag uithaalt met zijn games.

Waar veel gamers Mortal Kombat voor in huis halen is de multiplayer, die uiteraard ook in dit deel aanwezig is. Zo kan je online uiteraard in Versus tegen elkaar spelen en minitoernooien houden met de Rooms mode. Ook is King of the Hill en Towers hier terug. Weet je nog hoe ik het helemaal in het begin had over dat je een fractie moest kiezen? Dit is ook onderdeel van de multiplayer waarbij jouw fractie (waar je altijd van kan veranderen, maar dan wel je rewards verliest) uitdagingen moet spelen en bepaalde doelstellingen halen onderling en in de Towers et cetera. Dit is eerlijk gezegd best fun om te toen en houdt ook de drive er een beetje in. Uiteraard is dit een kleine greep uit wat de multiplayer te bieden heeft, want deze is zoals je al verwacht zeer uitgebreid geworden. Ik heb mezelf natuurlijk online gewaagd en uiteraard kreeg ik een dik pak slaag, want ik ben gewoon een te slechte speler als het tegen menselijke tegenstanders aankomt. Maar gelukkig is er ook een training mogelijk, waar je alle moves van de aanwezige 24 karakters kunt leren. Deze wordt overigens nog uitgebreid via DLC waarbij je ook met The Predator en Jason Voorhees kan gaan spelen.


Conclusie

Mortal Kombat X is alles wat je verwacht van deze serie en meer. Alleen viel het verhaal die in het vorige deel juist zo sterk was een beetje tegen en zijn niet alle vernieuwingen even leuk te noemen. Zo kan je nu voor de matches kiezen uit drie verschillende vechtstijlen, iets wat in oudere MK-titels ook al eens mogelijk was en verwijderd omdat fans het niet leuk vonden en nu voor vage redenen weer terug is. Ook het gooien van objecten (lees: stenen en zelfs oude vrouwtjes) wat nu mogelijk is, is niet echt leuk en mis ik Stage Fatalities, iets wat altijd al kenmerkend voor de franchise is geweest. Maar waar ik mij echt aan stoor zijn de microtransacties die aanwezig zijn, € 4,99 hier, € 19,99 daar en dit alles om de game makkelijker te maken voor de mensen die geen zin of tijd hebben om het spel volledig te maxen. Snap ik de marketing erachter? Jazeker, maar waarderen doe ik dit soort fratsen zeker niet.

Nu dat er allemaal uit is, ga ik je vertellen waarom je deze game gewoon blindelings in huis kan gaan halen. Het is net als het vorige deel weer top notch actie door prachtige werelden, arena's en andere locaties. De karakters zien er prachtig mooi uit op de new-gen consoles en met 1080p met 60 fps is het een ooggasme voor elke gamer die een lekkere set-up heeft. Maar de show wordt gestolen door de brute Fatalities die Ed Boon al Komediegeweld noemt. Zo krijgen we al de meeste gruwelijke beelden met de X-Ray (die ook terug is) moves te zien, maar wanneer je een Fatality doet of krijgt begint het gore-feest pas echt. Ledematen worden losgetrokken, lichamen opengescheurd en ingewanden eruit getrokken of als wapen gebruikt. Dit is echt zo fookin' awesome dat ik er maar geen genoeg van kon krijgen. Dit is Mortal Kombat in zijn beste vorm. Tel hier nog veel communitywerk en onlinemodi bij op en dat maakt de game je munte... Koins dubbel en dwars waard. Daarom mijn directe koopadvies en ondanks de genoemde minpuntjes krijgt deze titel een 95.
Onze score 95

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Mortal Kombat X Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief