Review: Red Sky

RDJ134 5 mei 2015 om 23:55 uur

Als de naam Mario van Peebles ergens voor staat kan je het beter laten liggen, of als je net als wij een slechte smaak hebt oppakken en bekijken. Deze man is verantwoordelijk voor de culthit New Jack City (1991) en gehaat door zijn rol in Highlander: The Final Dimension (1994) die bijna de dood van de franchise was. Maar vorig jaar maakte hij de film Red Sky die je het beste kan omschrijven als Top Gun meets Iron Eagle op een low budget en met veel te veel karakters en een wat waziger verhaal.

Als Red Sky begint maken we kennis met een aantal piloten die tijdens de golfoorlog net op het punt staan om op een belangrijke missie te gaan. Ze gaan een chemisch wapendepot opblazen waar een wapen met de naam 'The Rainmaker´ is opgeslagen. Hierbij spelen Butch Masters (Cam Gigandet, die eigenlijk alleen met Priest uit 2011 heeft mogen schitteren) met de nick Cobra en Tom Craig (Shane West, beter bekend als Michael uit Nikita en John Alden in Salem) die Rodeo wordt genoemd een grote rol en is de laatstgenoemde de beste piloot van het hele squadron. Tijdens deze missie krijgen ze begeleiding van een 'spotter' met de naam Warlord 2 die hen verteld waar dit wapendepot precies is en wanneer ze moeten vuren. Alleen is deze opslagplaats niet in handen van gewapende Irakezen, maar van het een onderzoekscommissie onder begeleiding van Amerikaanse militairen en vallen hier doden bij. Nu wordt het hele squadron hiervoor verantwoordelijk gehouden, want volgens het leger hebben ze het werk niet goed gedaan en zijn de geluidsopnames van de cockpit en Warlord 2 magisch verdwenen. Dus worden nu alle piloten die er bij betrokken waren voor de keuze gesteld: opstappen of eruit getrapt worden, waarbij het hoe dan ook exit is voor ze.

Vooral Tom heeft het hier moeilijk mee en als alle mannen nog eenmaal hun vaste kroeg aan doen, is het Toms verloofde Karen Brooks (Rachel Leigh Cook) die dit ziet als een nieuwe start. Tom wordt hier pissig over en vertelt haar dat het over is ze maar met Butch verder moet, omdat ze het daar beter mee kan vinden dan met hem. Wat deze vrolijke groep niet weet is dat Warlord 2 eigenlijk een CIA-agent met de naam Jason Cutter (Mario van Peebles) is die tijdens de operatie samenwerkte met Koerdische rebellen om The Rainmaker in handen te krijgen. Dit was mede mogelijk doordat Cutter de bommen liet droppen boven het doel en daardoor is de Rainmaker intact gebleven en nu in handen van de Koerden die hun eigen doel voor ogen hebben.

Dan springt de film zeven jaar vooruit en zien we dat iedereen zijn eigen weg is gegaan. Karen is een journalist geworden en Butch werkt als monteur op een vliegveld waar hij woont in een oud vliegtuig. Tom is ondertussen een eigen bedrijf begonnen waar hij piloten opleiding geeft en dit nog steeds doet met een militaire instelling. Tom was overigens wel zo aardig om zijn oude collega's werkt te geven, want Cujun (Troy Garity) en P-Dawg (Jacob Vargas aka Montez uit de TV serie Sons of Anarchy) werken nu voor hem. Wanneer Tom op een dag verdwijnt worden zijn collega's nerveus, want als ook nog eens een overheidsinstantie (het is onduidelijk wie het nu eigenlijk is) onderzoek komt doen naar de verdwijning wordt iedereen weer onder de loep genomen. Tom blijkt nu voor Warlord 2 te werken en deze willen The Rainmaker gaan droppen op Irakese olievelden, want dit biologische wapen maakt olie waardeloos (oké, wtf?) en wilt Tom rijk worden door aandelen in een bepaald oliebedrijf te verkopen als de olie na loop van tijd weer bruikbaar wordt.

Om een lang en gecompliceerd verhaal (of gebrek hier aan) kort te houden, raken Butch, Karen en een shiload aan overbodige karakters betrokken met deze internationale zwendel en krijgen van de Amerikaanse overheid (waar ook Warlord 2 letterlijk bij staat) de kans om hun naam te zuiveren en nog wat geld te verdienen als ze Tom en The Rainmaker uitschakelen. Uiteraard verloopt dit allemaal anders dan verwacht werd en komen Butch en Tom lijnrecht tegenover elkaar te staan in een grande finale waarbij zelfs de toekomst van de halve wereld op het spel staat.

Laat ik je eerst vertellen wat er mis is met deze film en de dingen waar ik mij aan stoorde. Het overschot aan karakters maakt het allemaal wat verwarrend. Zo hollen er tijdens de missie een hoop piloten en andere karakters mee, dat je begint te denken dat het niet erg zou zijn als er even een paar overhoop geknald zouden worden. Dan het verhaal, dat teveel zijpaden inslaat. Zo is The Rainmaker eerst een olieslopend biologisch wapen en dan later is het opeens een massavernietigingswapen die een bedreiging is voor de wereld. Dan is er nog Warlord 2 (waarom de twee er bij staat is zo'n raadsel) die een CIA-agent is en letterlijk aan twee kanten staat en zijn eigen agenda heeft. Dit is totaal ongeloofwaardig en slaat eigenlijk nergens op. Net als dat de openbaar aanklager John Webster (Bill Pullman) uit het proces dat de piloten hun baan koste, komt opdraven met een vriendelijk gezicht en het voorstel om hun naam te zuiveren door een clandestiene operatie uit te voeren. Zelfs voor een b-movie scenario is dit nogal vergezocht.

Zo nu dat er uit is, ga ik je vertellen wat wel ongelofelijk vet aan deze film is, en dat is dat het lekkere over de top pulpactiefilm is. Want de karakters zijn heerlijk stereotype, net als hun cliché callsigns. Ook de vliegtuigscènes die duidelijk CGI zijn (met een lachwekkend stukje waarbij een MIG onderste boven onder een brug in het centrum van Moskou vliegt) zijn eigenlijk gewoon fun om naar te kijken. De vibe van deze film is echt jaren tachtig en ja, dat komt ook door een verkapte trainingsmontage die erin zit. Bovendien oogt de film erg cheap door bijvoorbeeld houten bunkers waarvan je op voorhand al kan voorspellen dat ze gaan ontploffen. Nu moet ik je ook zeggen dat het beeld van Red Sky niet echt super strak is zoals je van een Blu-ray verwacht, het kwam op mij eerder over als een gedownloade film qua kwaliteit. Het geluid daarentegen komt in 5.1 DTS-HD MA en klinkt prima en speelt goed met de bass tijdens de explosies en daar is niks op aan te merken. De extra's op dit schijfje bestaan uit een audiotrack waar Mario van Peebles verteld over hoe de film tot stand kwam en een trailer... that's it.