Review: Everly (Blu-ray)

RDJ134 9 juni 2015 om 23:30 uur

Bij het zien van de eerste trailer van Everly dacht ik gelijk aan een soort van Kill Bill gemixt met The Raid, maar dan net weer even anders. Nu is deze film alles behalve wat het lijkt te zijn, het is zelfs nog vetter te noemen. Want zoals het wel vaker gaat met cultfilms, worden deze eerst door de pers vergruist om vervolgens door fans als ons heilig verklaard te worden. Waarom ga ik je vertellen in de onderstaande recensie, want Splendid was zo aardig om ons een Blu-ray-recensie-exemplaar toe te sturen.

Als de film begint zien we hoe een spiernaakte Everly (Salma Hayek, bekend uit Desperado, From Dusk Till Dawn en het briljante The Faculty) met een grote rugtatoeage een badkamer in strompelt en de spoelbak van de wc losmaakt om er een zak met een pistool en een telefoon uit te vissen. Vervolgens belt ze een politieagent op voor wie ze als informant werkt en ondertussen wordt er op de wc-deur geklopt en geroepen dat ze moet opschieten. Als de agent niet opneemt besluit ze een einde aan haar leven te maken door het wapen op haar hoofd te zetten, maar kiest er dan toch maar voor om haar belagers, die bestaan uit een groep Japanse Yazuka, te lijf te gaan en zo begint de eerste van vele bloederige vuurgevechten die deze film rijk is.

Wat blijkt, deze Japanse gangsters hadden haar na een groepsverkrachting moeten vermoorden omdat hun baas Taiko (Hiroyuki Watanabe) er achter was gekomen dat ze een politie-informant was. Taiko had haar vier jaar geleden laten ontvoeren en haar gedwongen om te werken als prostituee in een luxe appartement in New York. Nu ze diverse gangster heeft vermoord en er één levensgevaarlijk verwond, ziet ze een kans om te ontsnappen. Alleen Taiko is niet van gisteren en heeft nu door dat zijn ex-geliefde er vandoor wilt gaan en besluit een prijs op haar hoofd te zetten. Hierdoor komen alle andere hoeren die leven op dezelfde etage op haar af en ook deze leggen al snel het loodje. Taiko belt dan Everly op om te vertellen dat zijn mannen bij haar moeder Edith (Laura Cepeda) en dochter Maisey (Aisha Ayamah) voor de deur staan en dat hij haar moeder laat doden en de dochter in de kinderprostitutie zal laten werken. Doordat Taiko continue stroom nieuwe gangsters en een zeer gestoorde klant op Everly loslaat kan deze niet ontsnappen uit het gebouw waar ze vast zit en weet haar moeder en dochter op advies van de dodelijk gewonde gangster met een trucje naar haar toe te halen. Ik zal je verdere details besparen, want hoe dit gaat aflopen moet je gewoon zelf zien en ik kan je garanderen dat het onwijs tof is.

Als je zo de bovenstaande beschrijving leest zou je denken dat Everly een soort Die Hard met tieten is, maar deze film neemt zichzelf niet serieus. Sterker, de reden dat deze bestaat is dat de regisseur Joe Lynch een weddenschap had met iemand anders. Persoonlijk had ik echt het idee dat de film misschien gebaseerd was op een comic, want zo'n vibe heeft het namelijk. De vijanden zijn diverse pluimage, die begint met Yakuza die onder de bekende tatoeages zitten, dan vervolgens hoeren die hele kleurige stereotype kleding dragen, om vervolgens te worden afgewisseld door gangsters in pak en een soort van arrestatieteam. Die allemaal in waves komen zoals een videogame, en dat is wat deze film nu zo verdomd cool maakt. Want als je op IMDB kijkt, heeft de film een laag cijfer en ook Rotten Tomatoes trapt het de grond in. Iets waar ik het niet eens mee ben, want het is over de top, grotesk geweld, en een Salma Hayek die laat zien dat ze op haar 48e er nog steeds gruwelijk lekker uit ziet en die ass kickt alsof ze de hoofdrol heeft in een comic of videogame.

Het beeld van deze Blu-ray ziet er echt fookin' scherp uit en heeft veel prachtige details, waarbij stof, water, haren en tatoeages zo mooi uit springen. Dit geldt overigens ook voor het kleurenpallet dat schakelt tussen volle kleuren en donkergrijs. Het geluid van de film komt trouwens in DTS-HD Master Audio 5.1 en is echt heerlijk als je deze over een surround (head)set laat komen; de bass kickt hard met de explosies en kogels vliegen letterlijk om je oren. Dus een echte filmliefhebber met een goede tv en geluidsinstallatie kan zijn plezier op met deze film.

Wat mij overigens ook heel erg blij maakte waren de extra's die op het schijfje staan, namelijk:
  • Interviews:
    - Salma Hayek (Everly)
    - Akie Kotabe (Dead Man)
    - Gabriella Wright (Anna)
    - Togo Igawa (The Sadist)
    - Hiroyuki Watanabe (Taiko)
    - Joe Lynch (Director)
  • No way out: The Making of Everly
  • B-Roll footage.
  • Original trailer

Als fan van deze film krijg je ongeveer een uur aan extra's en is het interview met Joe Lynch een must see, want hij vertelt je niet alleen over waarom en hoe hij Everly heeft gemaakt, maar haalt hij ook keihard uit naar collegaregisseurs als Michael Bay en de maker van The Walking Dead. De laatstgenoemde maakt zoals je misschien hebt gemerkt veel gebuikt van CGI als er geschoten wordt en dat ziet er heel erg nep uit. Daarom heeft hij gekozen om propwapens te gebruiken en praktische effecten voor de wonden. Iets wat tegenwoordig bijna niet meer gedaan wordt door film- en tv-makers.