Review: House of Cards - Seizoen 3 (Blu-ray)

RDJ134 14 juli 2015 om 02:44 uur

Toen Netflix begon met de serie House of Cards leek het er even op dat dit het zoveelste politieke drama zou gaan worden. Dankzij de sterke cast van Kevin Spacey en Robin Wright is deze show echter een fenomeen op zichzelf geworden. Het verhaal van Frank Underwood zijn zegetocht van majority whip tot president van Amerika ging niet zonder slag of stoot en werd moord niet uit de weg gegaan om de top te bereiken. Nu dit bereikt is, wat valt er nog te doen voor Frank en zijn vrouw Clair? Meer dan genoeg, want anders zou er geen derde seizoen zijn.

Nu Frank en Claire het machtigste stelletje van de wereld zijn, betekent dit niet dat ze nu na al het 'harde werk' om de top te bereiken, op hun achterste in het pluche gaan zitten. Want zowel vriend als vijand (die lijn is erg dun als je in de politiek zit) hijgen in hun nek, en dan is er nog het publiek die hen volgt. Nu er weer verkiezingen voor de deur staan moeten er zieltjes gewonnen worden, en hoe kan je dat beter doen dan met een autobiografie te komen. Alleen wilt Frank wel dat deze goed voor de dag komt, en zorgt hij er persoonlijk voor dat de schrijver ervan op papier zet wat hij wilt. Alle vuile zaakjes die we in het vorige seizoen voorbij zagen komen, moeten onder het spreekwoordelijke tapijt blijven, want daar win je geen verkiezingen mee.

Net als voorheen is Frank nog steeds zo arrogant als de pest, en doet waar hij zin in heeft en zorgt er voor (al dan niet op een vieze gluiperige manier) dat alles zijn kant op blijft gaan en wanneer dit niet lukt hij behoorlijk pissed off uit de hoek weet te komen. Dit seizoen neemt hij het op tegen Heather Dunbar (Elizabeth Marvel), die hij probeert te manipuleren door haar een hele hoge positie aan te bieden om haar zo uit zijn vaarwater te houden, alleen heeft deze dame dit al snel door en draait de rollen op door nu zelf als presidentskandidaat mee te doen aan de verkiezingen. Dat samen met zijn huwelijk en andere problemen zorgen weer voor een spannend seizoen, dat uiteraard de nodige plottwisten en een spetterende finale heeft die je bijna doet smeken voor een vierde seizoen, dat uiteraard onvermijdelijk is.

Het derde seizoen House of Cards lijkt wat tammer dan de vorige twee, maar laten we eerlijk zijn; Frank zijn karakter moet toch wel enigszins realistisch blijven en heeft hij nu meer te verliezen dan ooit tevoren. Geen nood; hij is nog steeds de asshole who you love to hate, want Kevin Spacey speelt zoals we gewend zijn wederom de sterren van de hemel, en dat gaat overigens ook op voor de rest van de cast waarbij een shout-out gedaan mag worden naar Lars Mikkelsen die als Viktor Petrov een goede (of moet ik zeggen slechte?) indruk weet te brengen. Uiteraard staat de interne strijd tussen Claire en Frank ook centraal, want dit huwelijk begint toch wel steeds meer scheuren te vertonen.

Sony Home Entertainment was zo aardig om de Blu-ray-box te sturen en deze zal de fans van de show zeker niet teleur gaan stellen. Het 1080p-beeld (wist je dat de hele show door Netflix in 4K resolutie wordt opgenomen?) is zoals je verwacht van topkwaliteit, messcherp en komt met zeer veel details en prachtige kleuren die door diverse filters zijn getrokken en goed tot hun recht komen. Dit gaat ook op voor het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, en weet een goede volle sfeer te creëren die bijdraagt aan de filmbeleving. Laat ik hier wel duidelijk zijn, de serie bestaat hoofdzakelijk uit dialogen en moet het voor zijn details hebben van de omgevingen waarin het zich afspeelt.

Naast het volledige seizoen, zijn er ook de twee volgende extra's aanwezig:
  • Backstage Politics: op de set van House of Cards
  • in New Mexico