Review: MotoGP 15

RDJ134 10 augustus 2015 om 21:34 uur

Eigenlijk had deze recensie al meer dan een maand geleden online moeten en kunnen staan, maar dankzij de dieven van Post.nl was ons Xbox One-reviewexemplaar 'verdwenen' in de post. De PR achter de game was gelukkig zo vriendelijk om ons een Xbox 360-exemplaar toe te sturen en daarmee ben ik de afgelopen week aan de slag gegaan en mijn ervaring ermee kan je hieronder lezen.



Net als FIFA, Pro Evolution Soccer, Call of Duty en de belasting is de MotoGP een jaarlijks terugkerend ritueel voor ons gamers. Die overigens ook gebukt gaat onder dezelfde problemen, namelijk Same Shit Different Game (SSDG). Oftewel grafisch wat mooier dan het vorige deel, update naar de huidige grote namen in de sport en wat minder of meer bugs. Dit gaat ook op voor deze titel, want je weet eigenlijk precies wat je kan verwachten. Carrière modus, Championship lokaal en internationaal et cetera. Dit deel komt echter ook met een paar nieuwe modi waarbij Beat the Time het meeste opvalt. Hierbij moet je op een bepaald circuit met een bepaald merk motor een nieuw record neerzetten. Leuk en aardig, maar ik kan het niet echt baanbrekende noemen. Dit is dan ook een redelijk minpunt voor deze toch best interessante gamefranchise die al jaren meegaat en waar de Italiaanse developer Milestone voor de achtste keer verantwoordelijk is voor deze titel.

Eerlijk is eerlijk; als je fan bent van motorracen dan is dit wel een titel die je kan overwegen om te kopen, want net als bij de andere delen kan je het jezelf weer zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt, waardoor het voor minder hardcore racers als mijzelf ook leuk blijft zonder keer op keer een faceplant te maken of door de grindbak te stuitteren. Uiteraard zetten de echte diehards alle hulp uit en kunnen zo genieten van een behoorlijke hardcore simulator die een redelijk learning curve heeft en als je die onder de knie hebt pas echt een grote uitdaging wordt. Wel in singleplayer, want online is er geen kip te bekennen en als je echt heel erg veel geluk hebt zal je één of misschien wel twee andere spelers tegenkomen. Gelukkig is hier overigens wel een irritatie van de vorige delen gefixed. Want als je überhaupt gamers tegen kwam, konden die wel eens assholes zijn die je van de weg beukten, maar daar is nu een oplossing voor in de vorm van de optie collision aan of uit te zetten en dan kan er niet meer gebotst worden.






Grafisch ziet de Xbox 360-versie die ik speelde er behoorlijk matig en zelfs kaal uit, en dat is wel erg jammer aangezien Milestone er de vorige keer voor koos om een verse start te maken met een nieuwe engine. De omgevingen van de circuits zien er kaal en verlaten uit en heeft de uitstraling van een natte krant, jammer want je zou verwachten dat de nieuwe engine die een stap vooruit was nu wel iets verder uitgediept zou zijn. De weerseffecten zijn wel weer heel erg nice, waarbij regen alle kanten op spettert en dit ook echt invloed heeft op je motor en rij-ervaring. Net als bij het vorige deel kakt wederom de framerate zo nu en dan weer in, wat eigenlijk niet meer nodig zou moeten zijn.

Daar tegenover staat wel dat de AI wederom goed overkomt, want deze kijkt soms goed de kat uit de boom om je vervolgens keihard in te halen. Daarnaast is het geluid van de game trouwens ook zeer nice, maar dat was ook in het vorige deel al het geval. MotoGP 15 is een hele leuke titel die geschikt is voor de beginnende motormuis en voor de gevorderde fans van de franchise. Alleen is de stap tussen het vorige deel en dit nieuwe niet echt groot te noemen. Dit komt mede doordat er simpelweg geen echte concurrentie is voor deze game en daarom speelt Milestone op veilig met kleine veranderingen op een redelijk solide fundering.



Reageer