Review: Dead Rising: Watchtower (Blu-ray)

RDJ134 14 augustus 2015 om 15:48 uur

In 2006 maakte de videogame Dead Rising zijn debuut op de Xbox 360 en deze liet gelijk zien dat de Microsoft-console honderden zombies tegelijk op het scherm kon toveren, iets wat voor die tijd ongekend was. Al snel kreeg Capcom een rechtszaak aan hun kont, omdat het speel iets te veel weg zou hebben van de George A. Romero zombie cultklassieker Dawn of the Dead en enkele elementen hiervan geleend zou hebben. Nu, in 2015, zijn we diverse games verder en is er dit jaar een film verschenen onder de naam Dead Rising: Watchtower en deze is nu verkrijgbaar op dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kan je hieronder mijn recensie lezen.

Wanneer de film begint maken we kennis met internetreporter Chase Carter (Jesse Metcalfe, bekend van Dallas en Desperate Housewifes), die samen met zijn vrouwelijke collega Jordan (Keegan Conner Tracy, die we kennen van Once Upon a Time en Bates Motel) een scoop proberen te scoren tijdens een zombievirusuitbraak in het fictieve stadje East Mission, dat nu onder quarantaine staat en de FEZA (Federal Emergency Zombie Authority) zijn best doet door mensen die besmet zijn te voorzien van het medicijn Zombrex die bij dagelijkse inname ervoor zorgt dat deze niet hun omgeving aanvallen om de honger naar vlees te stillen. Alleen is de Zombrex die de FEZA bij zich heeft niet goed en in no-time breekt de spreekwoordelijke hel los en beginnen zombies links en rechts mensen aan te vallen en op te eten.

Tijdens de totale chaos raken Chase en Jordan van elkaar gescheiden en weet de laatstgenoemde zich in veiligheid te brengen buiten de quarantainezone en is het Chase die moet rennen voor zijn leven. Al snel ontmoet hij de badass chick Crystal (Meghan Ory, bekend van haar rol als Red Riding Hood in de tv-serie Once Upon a Time), met wie hij op de vlucht slaat en komen beide de in shock verkerende moeder Maggie (Virginia Madsen, die het meest bekend is door de culthorrorfilm Candyman) tegen die net haar dochtertje die in een zombie was veranderd heeft vermoord. Het trio gaat er in haar auto vandoor en weten zich te verschuilen in een pandjeswinkel. Dit is ook het moment dat we leren dat Crystal besmet is met het zombievirus en bijna door haar Zombrex heen is. Ondertussen arriveert in de veiligheidszone het Amerikaanse leger onder leiding van Generaal Lyons (Dennis Haysbert, bekend van The Unit en 24) en deze hebben de taak om het besmette gebied plat te bombarderen als er niet heel snel een oplossing gevonden wordt. Hierdoor zitten Chase en zijn gezelschap letterlijk op een tikkende tijdbom en is er ook nog een motorbende onder leiding van een batshit insane Logan (Aleks Paunovic, die in iZombie de rol van Julien Dupont speelt), die zich een god tussen de gaande zijnde anarchie waant.

Ik zeg het niet snel, maar van Dead Rising: Watchtower heb ik echt zitten genieten, want fans van de games worden op hun wenken bediend met easter eggs. Zo zien we de absurde wapencombinaties (een drijfpunt in de games) die de karakters maken voorbij komen, de motor van Chuck Greene uit deel 2 is er in te zien en ook zijn iconische zwart gele jas wordt door een zombie gedragen. Maar daar houdt het feest niet op, want op een bepaalde ogenblik in de film zet Chase oranje pionnen op de hoofden van rondlopende zombies, iets wat veel gamers (zoals mijzelf) vaak deden in de het spel. Ondanks dat het verhaal vrij cliché is, blijft het tot het einde tot gewoon leuk om te kijken, want aan het einde van de rit is het groepje overlevenden vechten onder tijdsdruk een weg naar de veiligheidszone en is er een complot gaande wat zich langzaam aan ontvouwt.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je al verwacht super- en superscherp en vol met diepte en details. Diverse keren wordt er gespeeld met filters waarbij felle heldere kleuren zich afwisselen naar grauw en gritty. Het geluid, dat komt in 5.1 DTS HD Master Audio, doet goed zijn werk en heeft een lekkere volle sfeer waarbij je zombies rondom je heen hoort grommen en schoten en explosies je woofer lekker laat beuken.

Daarnaast staan er ook de volgende extra's op het schijfje:
  • The weapons of Dead Rising: Watchtower.
  • The Epic One-er!!