Review: Black Mirror - Seizoen 1 & 2

RDJ134 30 september 2015 om 00:30 uur

Dankzij support van Just Entertainment kunnen we je niet alleen recensies van de nieuwste films en series bieden, maar ook die al een tijdje verkrijgbaar zijn. Nu waren ze zo vriendelijk om ons een stapeltje dvd's te sturen waarbij ook het eerste en tweede seizoen (in één box) van het Engelse Black Mirror zat. Een anthologieserie (waarbij elke aflevering los staat van de vorige en die allemaal een eigen verhaal hebben) die voor het eerst in 2011 te zien was en gelijk door nerds en geeks werd geliefd door de bizarre verhalen en een somber toekomstbeeld waar technologie ons dagelijks bestaan overheerst.

Normaal gesproken met een serie vertel ik je over de verhaallijn en zijn karakters, alleen is deze met Black Mirror verdomd moeilijk uit te leggen, omdat elke aflevering en cast dus anders is en hierdoor totaal geen vaste structuur heeft. Het enige dat alle episodes met elkaar gemeen hebben is dat technologie in de toekomst nog meer ons leven bepaalt dan nu en dat dit verdomd eng is te noemen. Zo begint de eerste aflevering gelijk met een ongelofelijke WTF!? Iemand van het koningshuis wordt ontvoerd en eist de ontvoerder dat de premier op nationale tv seks met een varken moet hebben. Iets wat niet alleen de premier, maar ook de kijkers een behoorlijk onbehagen gevoel geeft. Maar laten we eerlijk zijn: als zoiets in het echt zou gebeuren, zou jij er dan niet naar kijken? Wij van Eigenwereld.nl wel, want Rutte die een varken aan het batsen zou zijn om Maxima te redden is natuurlijk gouden tv.

Met deze eerste aflevering is de trend gelijk gezet als het op absurdheid aan komt, zo zien we verder nog hoe mensen hun geld verdienen door op hometrainers te fietsen, mensen die niet fit zijn worden opgescheept met kutbaantjes, in een alternatieve realiteit je hele leven visueel wordt opgeslagen en je letterlijk elke minuut hiervan terug kan kijken en hoe een vrouw een AI laat maken van haar overleden man zodat ze op die manier nog steeds contact met hem denkt te hebben. Dan is er nog de aflevering waarin mensen door de 'white bear' zijn veranderd in hersenloze voyeurs en tot slot The Waldo Moment. Dit is geniaal absurd, want een cartoonbeer stelt zich kandidaat voor de verkiezingen en nemen mensen dit zeer serieus en ook een overheidsdienst ziet deze beer wel zitten als leider. Juist, de WTF die je nu hebt, had ik dus ook tijdens het kijken van deze twee seizoenen bestaande uit drie episodes per seizoen.

Ik heb deze box in bijna één lange zit doorgekeken, de reden hiervoor is omdat het zo fookin' geniaal gemaakt is. De verhalen zijn echt totaal gestoord en houdt zoals de titel je al doet vermoeden een spiegel voor van de huidige technologische integratie in ons leven. Iedereen wilt beroemd worden bij de vele talentenshows op tv, ook al worden ze soms (ja toch Gordon?) keihard afgezeken waar ze bij staan, en bovendien delen de meeste mensen hun leven van minuut tot minuut op Twitter, Facebook en Instagram. Deze tv-serie neemt het allemaal mee naar de next level en laat ons een doorgeslagen toekomstbeeld zien met een knipoog, want er zit genoeg zwarte humor in als je goed oplet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeer onder de indruk was en eigenlijk gelijk naar meer verlangde, en dat gaat ook komen, want begin deze maand werd bekend dat Netflix groen licht heeft gegeven voor een derde seizoen en dat die via deze streamingsdienst beschikbaar zal komen.

De dvd-versie die ik ontving is voor dit type mediadrager dik in orde en heb ik nergens echt storende factoren kunnen ontdekken. Het wisselende kleurenpalet van grauw grijs dat over springt naar felle kleuren komen prima naar voren en ook het 5.1 Digital Surround-geluid was prima te pruimen. Ondanks dat deze serie veel monoloog heeft, hadden diverse scènes een vol en diep geluid dat met de juiste surround (head)set een gedetailleerde ervaring gaf. Dus al met al een nette presentatie van deze Engelse tv-serie waar verder niks op aan valt te merken.