Review: Insidious: Chapter 3 (Blu-ray)

RDJ134 5 november 2015 om 01:27 uur

In 2010 verscheen de horrorfilm Insidious die ging over een familie dat in een nieuw huis ging wonen en te maken kreeg met een demoon die het op hun zoon had gemunt en deze zijn lichaam wilde overnemen en hierdoor gebeurden er rare dingen in en rondom het huis. Het tweede deel met de titel Insidious: Chapter 2 (2013) sloot naadloos aan op het eerste deel en liet een hele andere kant van de gebeurtenissen uit de eerste film zien. Beide films, die eigenlijk één geheel vormden, werd door de fans van het horrorgenre goed ontvangen. Nu had het laatste deel een open einde, en verwachten ook veel fans dat het derde deel hierop zou aansluiten. Maar de makers besloten om er een prequel van te maken en deze is nu verschenen via digitale distributie en op fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kregen we net even voor Halloween een exemplaar toegestuurd en daarvan kan je hieronder de recensie lezen.

Als Insidious: Chapter 3 begint zien we hoe het meisje Quinn Brenner (Stefanie Scott) een bezoek brengt aan de paragnost Elise Rainier (Lin Shaye) om contact te maken met haar overleden moeder, want Quinn heeft het idee dat deze juist contact met haar zoekt. Elise doet dit met een beetje tegenzin en stopt tijdens de lezing, want er zijn meer geesten waaronder kwaadaardige die nu op haar oproep afkomen. Als Quinn naar huis gaat beginnen er opeens rare dingen op onverklaarbare wijze te gebeuren. Later, tijdens een auditie, merkt ze op dat er achter de schermen een rare donkere schaduw is die heel vriendelijk naar haar zwaait en waarbij ze denkt dat het personeel is. Als ze eenmaal buiten is babbelt ze nog wat na met haar rebelse vriendin Maggie (Hayley Kiyoko) en wanneer ze oversteekt ziet ze weer in de verte het donkere figuur die naar haar zwaait en hierdoor ziet ze niet een naderende auto die haar aanrijdt waardoor ze in het ziekenhuis komt te liggen en twee gebroken benen heeft.

Als ze weken later naar huis komt zijn het haar vader Sean (Dermot Mylroney), Maggie en de buurman met zijn zoon Hector (Ashton Moio) die haar hartelijk verwelkomen. Bovendien heeft Hector overduidelijk een oogje op zijn buurmeisje. Maar vanaf het moment dat Quinn thuis is gekomen beginnen de paranormale activiteiten opeens in een rap tempo toe te nemen. Zo hoort ze voetstappen in een appartement boven haar, rinkelt haar bel om haar vader te roepen opeens uit zichzelf en hoort ze klopgeluiden uit Hector zijn kamer die aan die van haar grenst, alleen is Hector op dat ogenblik bij zijn oma en heeft ze ook last van nachtmerries.

Haar vader Sean denkt in eerste instantie dat zijn dochter gek is geworden en gelooft er eerst weinig van, totdat hij zelf onverklaarbare dingen ziet. Op advies van zijn zoon haalt hij er de Ghost Hunters Specs (Leigh Whannell, die de regisseur en bedenker van de franchise is) en Tucker (Angus Sampson) bij, die we allemaal kennen uit de twee vorige films. Alleen... zijn dit twee oplichters en is het al snel Elise die erbij gehaald wordt om het echte werk te doen en dat is deze kwade geest verdrijven uit het leven van Quinn, en je begrijpt wel dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan.

Veel mensen waren teleurgesteld in deze film, omdat het weinig te maken had met de eerste twee films, die zo goed doordacht waren en perfect in elkaar overliepen. Daarom zijn de verwachtingen waarschijnlijk iets te hoog geweest van deze mensen, want de film is losstaande en eerlijk gezegd fookin' creepy. Doordat Quinn haar benen gebroken zijn en later haar nek kapot is, voel je de onmacht van haar als de demoon zijn vuile spelletjes met haar speelt en zijn er stukken die zelfs mij als doorgewinterde horrorfilmkijker erg nerveus maakten en ik me een paar keer zo erg schrok dat ik zelfs los van mijn bank kwam, want: Jumpscares. Ook het verhaal dat je nu voorgeschoteld krijgt is goed te pruimen en het is heel erg leuk hoe Specs en Tucker (die zorgen voor de komische noot) als twee oplichters Elise leren kennen en als je de vorige films kent weet je hoe goed die zijn gaan samenwerken.

Het beeld van Insidious: Chapter 3 is zoals met alles van Sony Home Entertainment van de beste kwaliteit zoals je die als Blu-ray-kijker verwacht. Deze film, dat zich hoofdzakelijk in het donker afspeelt, geeft zwart en schemer gewoon perfect door en de normale scènes zijn van een goed en vol kleurenpallet voorzien die met de juiste tv en speler van je scherm af knallen. Ook het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD MA, is perfect; de voetstappen in het appartement van Quinn klinken als de kwelgeest bij je bovenburen rondwandelt. Ook de stedelijke geluiden zullen je als kijker niet ontgaan, maar ook de krakende trap en andere enge geluiden dragen bij aan een optimale filmervaring.

Uiteraard komt deze Blu-ray ook met de volgende extra's:
  • Being Haunted: A Psychic Medium Speaks
  • Deleted Scenes
  • Stunts: The Car Crash
  • Cherry Glazerr: Tiptoe Through the Tulips
  • Macabre Creations
  • Origin Story: Making Chapter 3

Alle extra's zijn bij elkaar goed voor een klein uurtje kijkplezier en mijn favorieten waren de making of en de Macabre Creations, die een hele mooi kijk achter de schermen geven en hoe deze toch wel bijzondere productie tot stand is gekomen.