Review: Ash vs Evil Dead - pilot episode

Geschreven door Coola op 13 november 2015 om 01:11 uur

Het heeft lang geduurd voordat er weer review uit mijn hand kwam voor Eigenwereld.nl. Maar het is eindelijk weer zover en dit keer gaat de review over de pilot episode van een serie waar wij van Eigenwereld.nl heel lang op hebben zitten wachten en dat is, tromgeroffel, Ash vs Evil Dead.

Ja ja, 31 oktober 2015 was het eindelijk zover en werd de eerste episode van Ash vs Evil Dead uitgezonden en die episode sloeg in als een bom. De episode zet gelijk een goeie toon neer met Ash die een korset aandoet om minder dik te lijken (want oh boy die 30 jaar zijn niet vriendelijk geweest voor zijn gewicht) en zich klaarmaakt om naar de kroeg te gaan en chicks te scoren. Chicks scoren doet hij onder andere door het verlies van zijn rechterhand te gebruiken (lees: het heroïscher maken dan het werkelijk is gegaan).

Naast Ash maken we ook kennis met state trooper Amanda Fisher die op ongelukkige wijze te maken krijgt met de deadites. Ook maken we kennis met Pablo en Kelly, twee collega's van Ash. Pablo gelooft in het bovennatuurlijke en ziet in Ash de held die de aarde en de mensheid kan redden van de totale ondergang. Kelly daarentegen denkt dat het gewoon een fucked up day is en vindt Ash maar een idioot en een creep.

De stijl van Ash vs Evil Dead zit tussen Dead by Dawn (1987) en Army of Darkness (1992) in. Oftewel het is lekker creepy zoals Dead by Dawn en humoristisch zoals Army of Darkness en daar ben ik heel erg blij mee, want deze stijl past perfect bij de Evil Dead-franchise. Ook in de 'blood en gore'-afdeling is niks ingeboet (misschien is het zelfs wel smeriger dan de films, omdat er in series sowieso meer vrijheid zit qua geweld, en het is ook nog eens Starz die de serie mogelijk maakt en Starz is voornamelijk toch best wel bekend door hun expliciete gebruik van blood en gore).

Dan komen we nu gelijk aan bij het volgende onderwerp en dat zijn de special effects. Dat is een mengelmoes van practical effects en CGI, gelukkig zijn de meeste special effects practical effects en zijn maar enkele scènes met CGI gedaan. Nu moet ik wel zeggen dat de CGI niet helemaal top is, maar daardoor voelt wel echt aan als een waardig vervolg op Army of Darkness en ik zie die campyness dan ook als een eerbetoon aan de jaren 80 films. Het bloed is gelukkig wel echt practical effects en niet zoals bij Spartacus CGI (hoe mooi CGI-bloed ook kan zijn, niks is beter dan "echt" bloed te gebruiken).

De eerste episode van Ash vs Evil Dead maakt mij als Evil Dead-fan heel erg blij. Ik heb er eigenlijk weinig op aan te merken, behalve dan dat de CGI-effecten ( hoe weinig dat ook wordt gebruikt) misschien iets beter kan. Het verhaal en de karakters zijn nu al heel erg sterk, Bruce Campbell bewijst weer eens dat hij een geweldige (B-)acteur is en Ray Santiago (Pablo) vult Bruce Campbell goed aan met zijn humor en naïviteit. Dana Delorenzo (Kelly) is een genot om naar te kijken en mag ook wel eens met mijn boomstick komen spelen. Ik raad iedereen die de Evil Dead-films een warm hart toedraagt deze serie zeker een kans te geven, want een teleurstelling gaat dit zeker niet zijn zeker als ze het niveau wat ze nu neer hebben gezet aan blijven houden. Daarom geef ik deze eerste episode, ondanks het kleine minpuntje, dan ook een 95.
Onze score 95