Review: Divinity: Original Sin - Enhanced Edition

RDJ134 18 november 2015 om 00:00 uur

Hoe je het went of keert, het RPG-genre (Role Playing Game) lijkt altijd op de PC het beste te werken. Want veel keybinds en muiswerk is hoe echte dungeon dwellers rollen, maar zo nu en dan verschijnt er een RPG op de consoles die zeer goed zijn mannetje weet te staan tegenover zijn 'grote broer'. Divinity: Original Sin is zo'n titel de recent zelfs met een Enhanced Edition naar de PlayStation 4 en de Xbox One kwam. Van de laatstgenoemde kregen we een recensie-exemplaar en mijn ervaring met deze titel kan je hieronder lezen.

Zoals met bijna elke game in dit genre begint je grote avontuur met het creëren van niet één maar TWEE!! personages, waarbij je echt een hele hoop opties tot je beschikking hebt. Je kan de huidskleur, stemmen en haarkleur veranderen, je outfits, type karakter zoals Ranger, Rogue, Knight, Witch, Wizzard etc en natuurlijk je skills kiezen waarmee je de grote boze wereld van Rivellon in gaat om een episch avontuur te beleven. Want jij als speler (of spelers als je in co-op speelt) bent samen met je collega zogenaamde Source Hunters, een soort van soldaten die jagen op Sourcerers. Want Magie heet in deze game Source, en deze kracht werd vroeger gebruikt om mensen te helpen, maar sinds de komst van een duistere entiteit zijn alle Sourcerers evil geworden en dus een bedreiging voor Rivallon en zijn inwoners, vandaar dat er dus hard op ze gejaagd wordt door de hunters.

Wanneer je als hunter naar het havenstadje Cyseal wordt gestuurd om daar een moord te onderzoeken, die waarschijnlijk door een Sourcerer is gedaan, is het stadje onder de aanval van Orcs (want geen enkele RPG is compleet zonder Orcs) en Undead aka zombies. Dus je weet uiteraard dat er hier zeer duistere krachten gaande zijn, en deze zijn afkomstig van een sekte die de Immaculate heet. Maar deze zijn slechts het topje van de ijsberg, want tijdens je avontuur zal je steeds meer worden opgezogen worden in het verhaal dat vrij diep is voor dit genre en waarbij je zal leren dat niks is wat het lijkt. Hoe dit verder allemaal in elkaar zit, mag je uiteraard allemaal zelf gaan ervaren, want hoe minder je weet over deze titel, hoe leuker je ervaring is.

Divinity: Original Sin, de Enhanced Edition, is een hele vette titel die verdomd goed is overgezet van PC naar de new gen consoles. Want zoals ik al eerder zei zijn de controls van RPG-games op de consoles heel erg vaak (met uitzonderingen) klote of voelen niet lekker aan. Dat is in dit geval met deze game dus niet, het heeft even een kleine learning curve maar in no-time zal elke doorgewinterde gamer alle knoppen gebruiken zonder na te hoeven denken en dat is in mijn boekje een goed iets. Wat mij ook heel goed beviel is de gameplay van het spel die je niet bij het handje neemt zoals de meeste videogames tegenwoordig. Je gaat de wijde wereld van Rivallon in en je mag zelf uit gaan zoeken hoe alles werkt, waar je heen moet en wat je nou precies moet doen. Dit is voor mainstream gamers vast een nachtmerrie, want die zijn gewend om de paar meter een tip of hint te krijgen en dat is in dit geval niet zo. Wat mij overigens zeer goed beviel, aangezien RPG-titels niet te makkelijk moeten zijn en het juist een avontuur is die je op je eigen manier moet uitvinden en ervaren.

Zo zijn er talrijke situaties die je op verschillende manieren kan oplossen; wil je het negeren en door lopen of wil je helpen en zo ja hoe. Een brand kan je bijvoorbeeld blussen met een regenspreuk, maar deze kan je ook later weer gebruiken voor andere doeleinden en is het dus tactisch overwegen met wat jou op een bepaalde manier het beste uitkomt om een situatie op te lossen. Daarnaast is het natuurlijk looten (waarbij je heel makkelijk met een druk op de knop kan kijken of er dingen in je buurt liggen) en XP vergaren. Deze kan je allemaal weer gebruiken om te handelen of je krachten en uitrusting te upgraden. Oja, Divinity: Original Sin heeft een turn based systeem. Dit betekent dat als je een vijand tegenkomt je deze bevecht door om de beurt een actie uit te voeren. Dit kan met brute kracht of magie en natuurlijk spreuken. Dit systeem is anders dan het bekende hack & slash wat de meeste gamers vandaag de dag gewend zijn, en dit is oldskool wat voor de verandering ook eens leuk is om weer mee te maken.

Zoals je ziet is de gameplay zeer uitgebreid en heb je veel vrijheid en keuzes om het verhaal te doorlopen en is het allemaal aan jou als gamer of je co-op buddy. Opvallend is dat deze game er heel erg goed uit ziet en zelfs een heel klein cartoonachtig sfeertje heeft. Zo zal je bijna verplichte RPG-locaties als onder andere kerkers, een bos, dorpen en het strand aan doen waarbij clichévijanden zoals bijvoorbeeld Orcs, zombies en een beestenboel op je pad tegenkomt. Niks mis mee, want als je bekend bent met dit genre dan weet je wel wat je kan verwachten. Alles ziet er netjes en scherp uit en dat geldt ook voor de sfeervolle geluiden die uit je surround (head)set komen. Naast het normale speelgeluid is het ook de prachtige muziek die hier even aangehaald mag worden.