Review: Better Call Saul - Seizoen 1 (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 24 november 2015 om 01:15 uur

Het is alweer twee jaar geleden dat voor mij één van de beste tv-series ooit tot een einde kwam, want Breaking Bad was net zo verslavend als de blauwe meth die Walter White en Jesse "BITCH!!" kookten. Het is dan ook niet vreemd dat ik de Blu-ray-box daarvan het cijfer 10 uit 10 gaf en dat is de enige recensie die dat ooit in mijn leven heeft gehad. Maar zoals met alle verslavingen, blijf er een honger knagen naar meer, en daarom was ik ook heel erg blij toen ik hoorde dat er een Breaking Bad-spin-off zou uitkomen onder de naam Better Call Saul. Alleen toen het een prequel bleek te zijn hield ik toch even mijn hart vast, want kan de gluiperige, corrupte advocaat wel een show op zichzelf dragen? Het gehele eerste seizoen is nu uit op dvd en Blu-ray en van de laatstgenoemde mediadrager kan je hieronder mijn recensie lezen.

De laatste keer dat we Saul Goodman zagen, was toen hij en Walter White ondergedoken zaten en daarna ieder zijn eigen weg ging. Als de eerste aflevering van deze serie begint, zien we in het zwart-wit hoe Saul nu met een snor werkt als manager in een beaglestent en nog altijd goed op zijn hoede is, want hij is nog steeds een gezocht man. Als hij thuiskomt zien we hoe hij na een paar borrels een verstopte VHS-videoband tevoorschijn haalt met zijn beroemde tv-reclames en deze begint te kijken. Dit is het begin van een flashback die tien episodes lang is en we zien hoe Jimmy McGill (Bob Odenkirk) nog niet Saul, maar een beginnend advocaat is die het moet doen met bodemzaken die nogal... erg gestoord zijn, zoals een groep jongeren die seks met een afgezaagd hoofd hadden en hij dit heel subliem goed probeert te praten tegenover de rechter en jury. Hier is hij duidelijk nog lang niet de gladde crimineel die hij veel later zal worden, sterker, de meeste van de tijd wil hij het 'goede' doen voor zijn cliënten en het rechtssysteem.

Dit wil echter niet vlotten, door zijn onzekerheid en het gebrek aan zelfvertrouwen, omdat hij keer op keer alles tegen heeft. Zo zit zijn kantoor achterin een bezemhok van een nagelsalon waar hij ook woont en staat hij in de schaduw van zijn oudere broer die een superadvocaat is, maar die ook al een tijdje lijdt aan het waanidee dat hij allergisch is voor elektrische straling en hierdoor niet meer buiten komt of naar zijn werk gaat en afhankelijk is van Jimmy die hem verzorgd met eten en andere benodigdheden. Dan, als er een stelletje zich aanmeld bij hem voor een hele grote fraudezaak (waarbij ze overduidelijk schuldig zijn), dan lijkt het tij te keren. Alleen zien deze er toch weer vanaf omdat hij louche overkomt en kiezen deze er voor het grote advocatenkantoor Hamlin, Hamlin & McGill waar Jimmy's broer Charles aka Chuck (Michael McKeen) medeoprichter van is en zijn partner een asshole is waarmee Jimmy continue ruzie mee heeft en wat weer zorgt voor diverse pesterijen over en weer.

Deze fraudezaak loopt als een rode draad door dit seizoen heen en krijgen we ook te zien hoe Jimmy van oplichtende slacker en stoner in Chicago in de problemen komt en verhuisd naar Albuquerque, New Mexico om daar bij zijn broer te gaan werken en afstudeert als advocaat. Maar dit is niet het enige origins-verhaal, want ook die van Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) komt uitgebreid aan bod, want voordat deze in Breaking Bad de keiharde enforcer was, was hij een corrupte politieagent wiens zoon vermoord is en slijt hij nu zijn leven in een hokje als parkeerwacht waar hij steeds met Jimmy ruzie heeft over te weinig parkeerstickers. Naarmate de serie verloopt zien we hoe Mike langzaam aan afzakt in het criminele milieu en is de Mike centered aflevering Five-O zo krachtig dat je gelijk weer het oude vertrouwde Breaking Bad-gevoel krijgt.

Vince Gilligan en Peter Gould weten met Better Call Saul de juist weg in te slaan zonder te proberen een tweede Breaking Bad te maken. Het is prachtig om te zien hoe Jimmy langzaam aan de gehaaide Saul begint te worden zoals we die kennen en welke weg hij heeft moeten afleggen om de advocaat van de onderwereld te worden, terwijl we duidelijk kunnen zien dat hij eigenlijk een rechtvaardige advocaat was die het beste met zijn klanten en het rechtssysteem voorhad, maar door pech en tegenwerking zijn pad naar de criminaliteit vindt. Daarbij is ook zijn moeizame en vooral emotionele band met zijn geestzieke broer, die een briljante geest is en niet wilt erkennen dat Jimmy zijn bijna-gelijke is, doordat hij er vroeger een potje van maakte. Ook maken we kennis met Jimmy's enige troost en toeverlaat, en vriendin Kim Wexler (Rhea Seehorn), die weer werkzaam is bij Hamlin, Hamlin & McGill. Maar voor de fans van Breaking Bad is Better Call Saul een feest van herkenning, want er zitten een hele hoop easter eggs in en komt zelfs Tuco Salamanca (Raymond Cruz) voorbij.

Het beeld van deze Blu-ray-box is zoals je al verwacht van een Sony Home Entertainment-release van zeer hoge kwaliteit en verschilt de filmstijl van heel strak tot grove shots die korrelig overkomen, maar dat is hoe de makers het hebben bedoelt. Ook het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, is top notch te noemen. Omgevingsgeluiden zitten vol met details, of het nu kantoorgeluiden zijn waarbij je printers en typen hoort, terwijl er telefoons afgaan of juist de stedelijke buitenopnames; het klinkt simpelweg perfect uit je surround (head)set. Oftewel een zeer goede aanvulling op je kijkervaring.

Naast het eerste seizoen, zijn er uiteraard ook nog de volgende extra's:
  • Better Call Saul Day One
  • Creating The First Season
  • Good Cop, Bad Cop, Becoming Mike
  • In The Studio
  • Music Video
  • In conversation Bob Odenkirk & Michael McKean
  • Uno Table Read
  • Gag Real

Deze geven een prima beeld over hoe deze spin-off is gemaakt en hoe de makers en acteurs weer samen kwamen voor een nieuwe serie met hun geliefde karakters. Je begrijpt dan ook wel dat dit een must see is nadat je het hele seizoen gekeken hebt. Genoeg materiaal om fans als mijzelf bezig en tevreden te houden.

Better Call Saul is een zeer goede spin-off van Breaking Bad, dat weer net even anders en minder grimmig is. Sterker, het is doordrenkt van zwarte humor, waarbij de Sex Toilet en Sexy Robot stem simpelweg geniaal zijn en zelfs bij de grootste zuurpruim een glimlach op het gezicht moet toveren. Je kan duidelijk zien dat dit de fundering is voor een langlopende serie, waarvan seizoen 2 op 16 februari 2016 (symbolische nummers?) van start gaat op Netflix. Je ziet nu hoe Jimmy van loser verandert in de gehaaide advocaat en alter ego Saul Goodman en zijn problemen met zijn familie en omgeving. Waarbij de fans van Breaking Bad (die deze easter eggs zeer zeker waarderen) nu eindelijk te zien krijgen hoe hij de keiharde Mike Ehrmantraut leert kennen op een manier die je nooit zou hebben verwacht en krijgen we ook meer backstory over hem te zien en hoe hij net als Jimmy transformeren van simpele mensen tot doorgewinterde criminelen. Sterker, Mike heeft in de serie een prachtige dialoog over wat de definitie is van een goede of slechte crimineel.

Het deed mij ook goed om Tuco weer terug te zien, die ook toen als kleine crimineel al batshit gestoord en bloeddorstig was. Maar het is vooral Michael Mando in de rol van Nacho Varga (die we kennen als Vaas Montenegro in Far Cry 3 en Orphan Black) schittert met zijn ijzige manier van praten en bijna een Walter White is als het aankomt op intimidatie door aanwezigheid, en iets zegt mij dat we dit 'nieuwe' karakter nog zeker terug gaan zien in het volgende seizoen. Maar goed, ik kan je deze serie blindelings aanraden (zelfs al heb je Breaking Bad nog niet gezien, dan kan je dit zonder enige voorkennis gewoon ook kijken) en daarom geef ik het mijn onmiddellijke koopadvies en een 95.
    Onze score 95