Review: Tales from the Borderlands

Coola 2 december 2015 om 02:33 uur

Het is weer tijd voor een review uit mijn hand. Dit keer gaat de review over Tales of the Borderlands. Nu heb ik zelf niet echt zoveel met Borderlands, omdat shooters gewoonweg niet mijn ding zijn. Maar ik kan niet ontkennen dat het verhaal van Borderlands geniaal is, plus ik ben een groot fan van de Telltale Games (de eerste twee seizoenen van The Walking Dead en het eerste seizoen van The Wolf Among Us waren erg vet en goed, ook al hadden ze hun flaws), dus toen ik hoorde dat Telltale Games een game ging maken in het universum van Borderlands werd ik heel erg blij, omdat de absurditeit van Borderlands en het verhaal vertellen zoals alleen Telltale Games het kan doen, een gouden combinatie kan zijn. Of dat dit echt een gouden combinatie is geworden kan je nu lezen.

Het verhaal van Tales from the Borderlands gaat over Rhys (een man die jaren hard heeft gewerkt en elk moment een promotie kan verwachten en zoals je nu waarschijnlijk al raadt kan hij die promotie op z'n buik schrijven) en over Fiona (een con artist eerste klas die haar kans schoon ziet om in één klap rijk te worden; ook dit raad je natuurlijk al: dit gaat inderdaad niet zoals ze gepland heeft). Door deze falende gebeurtenissen komen de twee samen en krijgen ze een avontuur voor hun kiezen die ze nooit voor mogelijk konden houden. Dit klinkt erg cliché, maar het voelt totaal niet cliché aan. Het verhaal is net zoals Telltale's The Walking Dead en The Wolf Among Us verdeeld over vijf episodes en oh boy wat voelen die episodes aan als een emotionele rollercoaster. Elke episode heeft wel zijn momenten, waarbij je aan het denken wordt gezet of dat je keuze nou wel echt de juist keuze was.

Vooral episode 4 en 5 hebben een grote indruk op mij achter gelaten. Episode 4 liet mij halverwege met een kutgevoel achter en episode 5 heeft richting het einde mij zelfs zover gekregen om een paar tranen over mijn wangen te laten rollen. Het verhaal heeft veel interessante personages, hoewel alle personages waarmee je interactie hebt interessant zijn, maar er zijn er toch wel een aantal die boven de rest uit steken. Voor mij zijn dat persoonlijk Sasha, Loaderbot en Finch. Ook komen er aantal oudgedienden langs (ik ga natuurlijk geen namen roepen) van andere Borderlands-games.

De gameplay van Tales from the Borderlands bestaat net zoals The Walking Dead en The Wolf Among Us uit quicktime events, "puzzels" en dialoogkeuzes. In de meeste games zijn quicktime events tergend, maar hier werkt het (net zoals bij de andere games van Telltale) erg goed en zijn ze geen moment vervelend. De dialoogkeuzes zijn ook weer erg goed en omdat je weinig tijd hebt om een keuze te maken moet je snel zijn, door deze tijdsdruk kan het zijn dat je verkeerde keuzes maakt, maar daar moet je dan maar mee leren leven. Zoals bijna elke Telltale-game zijn de graphics cel shaded, waardoor je heel erg het comic book gevoel krijgt. De game ziet er grafisch erg goed uit en ik heb geen enkele keer een framedrop gehad. Wel heb ik een paar keer last gehad van NPC die opeens van de ene kant naar de andere kant teleporteerde maar het was gelukkig niet storend.

De muziek in de game is erg goed. Elke episode heeft een andere intro en outro song. De muziek tijdens de game is ook heel erg vet. Eigenlijk is het geluid in het algemeen heel goed, de muziek is niet te hard en je kan de dialogen goed verstaan. Iets wat sowieso belangrijk is, maar in een game zoals Tales from the Borderlands al helemaal.