Review: Ant-Man (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 04 december 2015 om 22:00 uur

Eerder dit jaar verscheen in de bioscopen de Marvel-superheldenfilm Ant-Man waarin een toekomstige Avenger centraal staat en eigenlijk de grote introductie van deze kleine 'held' is. De film werd niet het grote succes waar op gehoopt werd en waren de recensies van de pers ook niet altijd even positief. Nu is deze film verkrijgbaar via de bekende distributiekanalen en uiteraard op fysieke media en is de grote vraag is deze film je geld waard?

Als Ant-Man begint zien we hoe Hank Pym (de originele Ant-Man) in 1989 S.H.I.E.L.D. de middelvinger geeft, omdat hij er achter is gekomen dat deze zijn technologie om te krimpen tot de grote van een mier proberen na te maken. Want Hank wil niet dat deze altijd al erg shady organisatie dadelijk een leger aan Ant-Mannen gaat creëren en hun eigen agenda hiermee kunnen doorduwen. Dus verbergt hij zijn pak en leeft een teruggetrokken leven waarbij hij een ambitieuze leerling met de naam Darren Cross (Corey Stoll, bekend van onder andere House of Cards en The Strain) onder zijn hoede neemt, die van mening is dat hij beknopt wordt in zijn kunnen door Hank (gespeeld door veteraanacteur Michael Douglas) die zijn krimptechnologie probeert te beschermen. Hierdoor zorgt Cross ervoor dat Hank uit zijn eigen bedrijf Pym Technologies wordt gezet en hierbij heeft hij Hank zijn dochter Hope van Dyne (gespeeld door Evangeline Lilly, die vooral bekend is door haar rol als Kate in Lost) de doorslaggevende stem gegeven tegen haar eigen vader.

Nu is Darren Cross, die nu CEO geen strobreed meer in de weg gelegen wordt, al die tijd bezig geweest om Pim zijn werkt na te maken en is hier half in geslaagd en is het nog maar een kwestie van tijd voordat dit hem zal lukken. Want het pak met de naam Yellowjacket voor deze microtechnologie is al klaar en staan de eerste klanten al in de rij om dit als een wapen te kopen. Als Hank hier achter komt is hij verbijsterd en vreest dat het nu of nooit is en smeedt een ingenieus plan om hem te stoppen. Dit is waar de net vrijgelaten hacker en dief Scott Lang (Paul Rudd) om de hoek komt kijken, want deze heeft geen baan en woont met zijn ex-celmaat Luis (Michael Peña, bekend uit Fury en diverse komedies) en twee andere doofus criminelen in een soort van vercrackt hotel. Deze laatstgenoemde stereotype misfits hebben een tip gehad dat er in Hank zijn huis een grote slag te slaan is, alleen weten deze heren niet dat dit in scène is gezet door Pym om te kijken of Scott het Ant-Man-pak wel waardig is. Wanneer dit het geval is begint er een race tegen de klok om Cross te stoppen, want deze heeft ondertussen uitgevogeld hoe hij nu ook kan krimpen en is er Hydra die grote interesse heeft.

Ik ben als comicnerd groot fan van het Marvel Cinematic Universe (MCU) waarbij de sfeer steeds grimmiger begint te worden, en ik tot nu toe van elke film heb genoten. Maar Ant-Man slaat de plank goed mis door een hele andere weg in te slaan en probeert te komisch te zijn en weet hier ook nog eens niet in te slagen. De inbraken en heist wordt visueel met flashforwards gebracht alsof het Ocean Eleven of een Mission Impossible is, sterker, dit is gewoon een cliché heistfilm waarin de superheld Ant-Man een rol heeft en daar is verder alles mee gezegd. Hierdoor ben ik dan ook diep teleurgesteld in deze film, waarvan ik toch wel redelijk hoge verwachtingen had, want zoals ik al eerder zei is dit een introductiefilm van een nieuwe Avanger (twee eigenlijk als je Wasp ook meetelt). Wat mij brengt bij een ander punt: te geforceerd inhaken op de Avengers-films, waarbij Falcon (niet zo heel erg belangrijk karakter in het MCU) een klein rolletje heeft, als hij op het Avengers-hoofdkwartier dat in Age of Ultron werd geïntroduceerd, op de vuist mag gaan met Scott die daar een vaag stukje techniek mag gaan stelen dat eigendom is van Stark Industries.

Maar goed, dat waren de minpunten en de teleurstelling en is het de vraag wat werkt er dan wel in deze film? Nou, de special effecten en gevechten op microgrote. Want Ant-Man scoort op dat gebied wel heel erg goed, want neem deze scène waarbij Scott voor de eerste keer het pak aantrekt en krimpt in een badkuip en daarna letterlijk van de ene situatie in de andere valt en dit is visueel echt prachtig mooi gedaan, ook elke ander keer dat Ant-Man krimpt en rent door mierennesten of rondvliegt is één grote achtbaanrit waar je echt in mee gesleurd wordt. Ook de plekken waar Ant-Man vecht met Yellowjacket zijn WOW! Van een koffer waar een mobiele telefoon per ongeluk de muziek van The Cure speelt, tot een kinderkamer vol met speelgoed zijn scènes zoals die je nog nooit eerder hebt gezien. Het is jammer dat alle andere Marvel-films qua verhaal (ja, zelfs het tegenvallende Iron Man 3) beter in elkaar staken dan dit. Sterker, het verhaal tussen Pym en Cross deden me denken aan Stark vs Obadiah Stane in de eerste Iron Man film uit 2008.

Het recensie-exemplaar dat Disney ons toestuurde was een Blu-ray en dat betekend dat het beeld zoals met alle Marvel-films onwijs strak is en vooral vol met details zit. Zo zie je als Scott veranderd in Ant-Man veel meer stof door de lucht vliegen en ook scènes in de kinderkamer waar hij rent door hoog tapijt is zo pluizig dat je de pluisjes kan tellen. Dat soort kleine details ben ik altijd een sukkel voor. Ook het geluid, dat komt in DTS-HD Master Audio 7.1, knalt er goed op los, of het nu de actiescènes zijn waarbij er geschoten wordt of de explosies; je woofer zal zijn werk op volle kracht met de nodige bass doen. Maar ook de geluiden in bijvoorbeeld het laboratorium of het huis van Hank Pym klinken rondom je heen en dat geeft een goede filmervaring met de juiste surround (head)set.

Naast de film staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Featurette: Making of an Ant-Sized Heist: A How-To Guide
  • Featurette: Let's Go to the Macroverse