Review: The Bridge - Seizoen 1

Geschreven door RDJ134 op 23 december 2015 om 02:04 uur

Al sinds jaar en dag komen er uit Scandinavië onwijs goede tv-series die zich heel erg goed weten te onderscheiden van hun Amerikaanse tegenhangers, sterker, de US staat in de rij om remakes te maken. Zo ook met The Bridge, die in 2011 uit kwam en twee jaar later een remake kreeg bij de zender FX en weer na twee seizoenen van de buis werd gehaald omdat de kijkcijfers tegenvielen. Het origineel daarentegen is nog steeds met een zegetocht bezig en recent verscheen het derde seizoen op dvd en Blu-ray. Maar wij van Eigenwereld.nl beginnen netjes bij het eerste seizoen en komen we later nog een keer terug op de andere twee seizoenen.

The Bridge begint als er op de Sontburg op de grens van Denemarken en Zweden een dood lichaam wordt gevonden, die letterlijk doormidden is gezaagd. Hierdoor moeten beide landen gaan samenwerken om dit misdrijf op te lossen. Hiervoor worden er twee teams opgezet waarvan de Denen Martin Rohde (Kim Bodnia) leveren, een agent die niet makkelijk is en als het moet even de regels van zijn werk kan vergeten. De Zweden aan de andere kant, duwen Saga Norén (Sofia Helin) naar voren, die juist het tegenovergestelde is van Martin, want zij volgt de regels tot op de letter en dit komt mede doordat ze autisme (Syndroom van Asperger) lijkt te hebben en hierdoor ook tegelijk wereldvreemd is en dit komt ook met diverse eigenaardigheden die diverse malen voor een komische noot in de serie zorgen.

Tijdens hun onderzoek beginnen er meer lijken op te duiken en komen Martin en Saga er achter dat dit het werk van één en dezelfde moordenaar is, die overigens steeds meer risico's neemt en de afgegleden journalist Daniel Ferbé (Christian Hillborg) als spreekbuis voor zijn macabere spelletjes gebruikt. Deze Daniel is een prachtig karakter; hij is arrogant en strontirritant tegelijk, maar je snapt natuurlijk ook wel dat de moordenaar hem niet zomaar heeft uitgekozen, want alles wat er in serie gebeurd heeft een reden en met elkaar te maken. Waarbij de moordenaar continue een sadistisch plezier schept om Saga en Martin te trollen met zijn zieke geest en zijn achtervolgers steeds een stapje voor lijkt te zijn. Dan is er ook nog een maatschappelijk werker met de naam Stefan Lindberg (Magnus Krepper) die alle schijn tegen zich lijkt te hebben en goed in het profiel van de moordenaar past. Maar zoals het gaat met series, is dat je nooit weet wie de dader is en dat geldt ook hier, want pas heel erg laat in de serie kom je er achter wie het is en wat zijn motivatie is.

Mijn eerste kennismaking met The Bridge was helaas de Amerikaanse versie van 2013 en niet met deze Scandinavische versie (iets wat mij ook eerder is overkomen met de Millennium Trilogie die ik leerde kennen via The Girl with the Dragon Tattoo), waarvan het origineel gewoon tien keer beter en veel sfeervoller is. Vanaf het moment dat de serie begint en je ziet hoe de moordenaar rustig aan naar de brug rijdt, de lichten uit laat gaan en een doormidden gezaagd lijk achterlaat, wordt dit net als vele andere buiten- en nachtscènes prachtig mooi in beeld gebracht, net als het rustige tempo dat dit tiendelige seizoen heeft. Want geloof mij, er gebeurd genoeg en het is vooral het prachtige acteerwerk van Sofia Helin als contactgestoorde agente en Kim Bodnia die de serie op hun schouders dragen.

De kracht is dat het authentiek aanvoelt en gebracht wordt; als je zit te kijken voelt het bijna rustgevend aan en wil je eigenlijk alleen maar meer, en daarom is het ook niet zo heel erg vreemd dat ik deze serie in één zit door heb gekeken. Het is spannend, je voelt mee met de karakters en je ziet wat ze doen in hun privéleven en je wilt weten wat de fook er gaande is en dat de moorden een sociaal en politiek karakter blijken te hebben. Wat overigens vaak een terugkerend thema is met tv-serie en films uit Scandinavië. Het beeld van deze uit vijf dvd's bestaande box is voor dit type mediadrager zeer goed te noemen en ook het geluid, dat komt in 'standaard' 5.1 Dolby Surround, is dik in orde en brengt een goede sfeervolle belevenis.

The Bridge is een heel erg goede serie die wederom laat zien dat Scandinavische films en tv-series zichzelf weten te onderscheiden van de rest van de wereld. Het verhaal mag dan wel hier en daar een beetje over de top zijn, maar het zuigt je als kijker op en zijn het vooral de acteurs en actrices (zowel de hoofd- als bijrollen) die het een unieke ervaring maken. Het vrouwelijke karakter Saga steelt hier overigens de show, want deze dame is net zo vreemd als dat ze mooi is, en ondanks dat ze een tegenpool van Martin is, hebben beiden respect voor elkaar en wordt hun band na verloop tijd alleen maar sterker.

Ook al heb je net als ik de Amerikaanse versie eerder gezien, dan kan ik je nog blindelings deze versie aanraden, omdat het op alle fronten vele malen beter is en mooier in beeld wordt gebracht. Ik was er van onder de indruk en dat ben ik niet vaak van een serie, mijn eindcijfer is dan ook een 90 en onmiddellijk koopadvies. Sterker, seizoen 1 tot en met 3 zijn nu uit op dvd en Blu-ray in een hele mooie verzamelbox, dus als je echt je voordeel wilt doen, haal je deze gewoon gelijk in huis of anders per los seizoen op mediadrager naar keuze. Mocht je nog twijfelen, dan kan je de eerste twee seizoenen ook via Netflix bekijken.