Review: Dead Island Definitive Edition

RDJ134 15 juni 2016 om 02:46 uur

Het is alweer vijf jaar geleden dat door middel van deze trailer (waarvan ik bijna altijd moet huilen door de prachtige muziek) de wereld kennismaakte met Dead Island. Een first person zombie survialgame met shooter- en RPG-elementen die allemaal samenkwamen in een heerlijke game die ik in mijn zeer uitgebreide recensie dan ook een 90 gaf. Het spel kreeg later een semivervolg onder de naam Riptide en is het officiële tweede deel keer op keer uitgesteld en zelfs doorgeschoven naar een nieuwe studio die nu de troep mag opruimen. Nu verscheen er recent de Dead Island Definitive Edition voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One. Ik mocht met de laatstgenoemde aan de slag gaan en keerde ik terug naar Banoi voor een lange zonnige en vooral bloederige vakantie.

De game begint als je na een heftige nacht wakker wordt in het Royal Palms Resort-hotel en de zombie-apocalypse in volle gang is en je als speler gelijk in de actie geworpen wordt. Want stilstaan en twijfelen is in dit geval een onvermijdelijke dood en begin je gelijk met overleven oftewel het doodknuppelen van zombies die rijkelijke over Hanoi op zoek zijn naar verse mensen aka lekkere hapjes die zich hier en daar verschuilt hebben. Als speler heb je trouwens keuze uit vier karakters om mee te spelen namelijk: Sam B, een derderangs rapper; Logan, een ex-NFL-speler die zijn toekomst vergooide met een illegale straatrace; Purna, een ex-politie-agente die nu als bodyguard werkt voor rijke personen; en tot slot Xian-Mei, een Chinese dame en een receptioniste van het hotel. Alle personages hebben weer hun eigen kernmerken en specialiteiten zoals wapens, snelheid of brute kracht.

Het verhaal van Dead Island ontvouwt zich langzaam aan tijdens het spelen, zo ben je eerst nog druk bezig met overleven en het plunderen van grondstoffen in je beperkte omgeving om andere overlevenden te helpen, of om brute wapens te bouwen die allemaal hun eigen spullen nodig hebben en met de juiste combinatie opeens het leven een stukje makkelijker maakt. Als je eenmaal wat andere locaties met overlevenden hebt gevonden begint er een tweede verhaal te ontvouwen, namelijk dat er een kolonel is die claimt je van het eiland te kunnen halen, maar daarvoor moet je uiteraard wel wat doen. Want deze zombie-uitbraak is het werk van een organisatie en dat jij als speler immuun voor het virus bent maakt jou heel erg speciaal voor hen. Het einde van het spel zal ik je besparen, anders heeft het tenslotte geen zin meer om het te spelen, maar Riptide begint onmiddellijk na de gebeurtenissen uit de eerste game en zijn je problemen alles behalve over en mag je je wederom een weg vechten door grote hordes met zombies en menselijke tegenstanders, want als je The Walking Dead kijkt, dan weet je dat deze vaak erger kunnen zijn dan de zombies.

De Dead Island Definitive Edition mag dan wel de zoveelste HD-remake zijn, maar het voelde voor mij aan alsof ik een hele nieuwe game zat te spelen. Sure, de gameplay is nog steeds hetzelfde als vijf jaar geleden, maar het is vooral de grafische pracht waar het spel nu mee komt. Want dankzij de Chrome 6 Engine (die overigens ook bij Dying Light gebruikt werd) ziet deze game er gruwelijk mooi uit. Er zijn nu veel meer details zichtbaar; het water ziet er prachtig mooi en realistisch uit en ook de gezichten van de mensen zijn niet zo glad meer en hebben meer structuur en een meer normale kleur. Deze nieuwe engine zorgt er voor dat er ook veel betere lichteffecten zijn die het spel nog benauwder maken. Want zoals je wel (of niet) weet speelt er ook een gedeelte zich af in de jungle en als je dan vuur en de fakkels ziet flikkeren op gezichten en omgevingen, dan moet je toegeven dat dit toch wel heel erg cool is.

Het leuke aan deze titel is dat je het niet alleen hoeft te spelen en je dit samen met drie vrienden kan doorlopen in co-op. Mocht je geen vrienden hebben dan is er nog altijd het drop in en drop out systeem, waarbij je heel makkelijk in een spel van een ander kan binnentreden en meespelen. Bevalt het niet ga je gelijk weer weg, zo makkelijk is dat. Het grootste gedeelte van het spel heb ik alleen doorlopen, maar toen ik de co-op open had gezet, dropten er zo nu en dan mensen in en uit en eerlijk gezegd was dit wederom erg leuk, want je kan namelijk ook goederen en wapens met elkaar ruilen. Wat uiteraard weer verdomd handig is en gelukkig was er geen bug waarbij je opeens je wapens kwijt bent, zoals ik vijf jaar geleden nog wel mocht ervaren en mijn FU toen naar de game was omdat ik pissed off raakte omdat ik er een maat mee probeerde te helpen. Dit neemt niet weg dat deze titel perfect is, want hier en daar heb ik wat rare bugs gezien waarbij de AI gekke dingen deed of half in een object vast zat, maar op deze kleine punten na ben ik nergens echt grote problemen tegengekomen. Ook het geluid is trouwens heel erg vet als een goede surround (head)set hebt. Maar geen nood, ook gewoon uit de boxen van je HDTV klinkt deze prima.