Review: Tom Clancy's: The Division - Underground DLC

Geschreven door RDJ134 op 04 juli 2016 om 03:30 uur

In mijn recensie van Tom Clancy's The Division kon je lezen wat een ongelofelijk coole game het was en ben ik echt weken verslaafd geweest aan deze titel die het beste is te omschrijven als een MMORPG met vuurwapens. Er kwamen wat updates met gratis content dat bestond uit wapens, gears sets en natuurlijk nieuwe missies die extreem moeilijk waren. Volgens sommige zelfs TE moeilijk. Maar de gratis dagen zijn over en is Ubisoft begonnen met het uitrollen van premium DLC die je 15 euro per set (van de drie) kost of een stuk goedkoper zijn met een season pass. De eerste set heeft de naam Underground gehad en wat dat precies is ga ik je vertellen in de onderstaande recensie.

De Underground DLC kwam samen met de 1.3 update uit en deze zorgt ervoor dat er een hele hoop bugs zijn gefixed er wederom een shitload aan content wordt toegevoegd aan de game waarbij er onder andere een nieuwe gear set (AlphaBridge en Undground DLC krijgt er nog vier andere bij) en tien nieuwe wapens worden toegevoegd, maar ook nieuwe Incursions die op een nieuwe moeilijkheidsgraad Heroic komt en High Value Targets (HVT's) die je moet uitschakelen en zo dikke punten en spullen laat vrijspelen. Dit is een kleine greep uit de nieuwe grote lijst met nieuwe content die je overigens hier kan lezen, oftewel er is weer een hele hoop te doen en een aantal nieuwe Achievements/Trophies zullen de hunters weer even zoet houden en de game wat rekbaarheid geven tot de volgende update en DLC.

Maar goed, de Underground heeft een klein verhaaltje, waarbij we nu alleen of beter met anderen op pad gaan om een groep losgeslagen Cleaners die zichzelf The Four Horsemen noemen uit te schakelen en de resterende bendes te elimineren die zich nu ondergronds aan het hergroeperen zijn en beramen de stad terug te veroveren op de leden van The Division en de Joint Task Force (JTF). Nu zou je denken big fookin' deal; 15 euro voor enkele nieuwe missies met een shitty verhaaltje is een rip off. Maar nu komt het, deze premium content voor de underground mode komt niet met vaste levels, deze veranderen geheel volgens Diablo-stijl elke keer dat je ze speelt en door een hoop variatie krijg je het gevoel steeds een nieuwe level te spelen. Wat uiteraard heel erg nice gevonden is, maar voordat je het ondergrondse netwerk in trekt moet je even de Secure Quarantine Sector missie spelen (die je beloond met een nieuw premium item, althans als je geluk hebt) en dan opent er letterlijk een nieuwe wereld voor je.

De toegang tot de Undergound gaat via je BOO (Base of Operations) waar nu helemaal achterin een trap is gekomen die je omlaag voert naar een nieuwe ruimte, waar ook nieuwe gear, wapens en meer meuk gekocht kan worden. Daar is nog een trap en deze brengt je in een nieuwe operations room waar je missies kan plannen en als je geen vrienden hebt, nieuwe teamleden zoeken om mee te spelen. Deze nieuwe mode komt met een nieuw levelsysteem, dus je gewone level en die uit de Dark Zone tellen hier niet meer en moet je vanaf nul beginnen en je de tering grinden aan XP en doorspelen om volgende missies te unlocken. Uiteraard kan je hier ook een moeilijkheidsgraad instellen en zijn er modifiers. Deze instellingen zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld geen mini-map meer hebt of als je één van je abilities gebruikt de tweede niet meer werkt tot alles aangevuld is. Dit geeft het meer uitdaging (plus tactische benadering) en wordt dit uiteraard beloond met hogere XP, gear en vuurwapens en alle toeters en bellen die je er aan kan hangen.

Speaking of de nieuwe wapens; deze zijn echt bad ass, zo kreeg ik al vrij in het begin een Military G36 die kwam met een 11k damage out of the box en dat was even iets meer dan de AK47 Classic high end waar ik al tijden mee rondliep te sjouwen. Deze was ook al snel gestript van zijn mods die ik gelijk op de G36 propte en mijn DPS door het dak ging en sindsdien gelijk mijn main assault rifle was. Ik heb ondertussen een G36 Enhanched unlocked alleen heb ik daar nog verder niks mee gedaan, maar deze gaat 100% zeker in mijn standaarduitrusting mee. Ook het nieuwe First Wave X-45 Pistool is vele malen sterker dan wat je normaal tegenkomt of koopt en kan ik je garanderen dat dit voor veel gamers de nieuwe standaarduitrusting zal gaan worden. Tot slot is er nog één wapen die ik wat extra aandacht wil geven en dat is de Showstopper. Dit is een volautomatische shotgun die je wel kent uit games als Call of Duty of Grand Theft Auto en perfect is voor close combat en komt goed tot zijn recht in de donkere gangen waar je soms maar weinig kanten op kan.

Eerlijk gezegd was de rek er een beetje uit met Tom Clancy's The Division, de nieuwe Incursions die kwamen met de gratis updates waren gewoon extreem moeilijk en op het frustrerende af en hierdoor viel er nog maar bar weinig te beleven met het spelen. Want ook de Daily Challenges waren wat aan de matige kant voor velen. Dan was er The Dark Zone die totaal FUBAR was doordat veel mensen glitchde en zo dikke gear pakte en veranderde in onverslaanbare tanks. Maar gelukkig weet de Underground DLC en de 1.3 patch het tij te keren, want het is eindelijk weer leuk om te spelen, en belangrijker, er valt een hele hoop te doen zonder dat het echt eentonig gaat worden. Door het randomizen en de customizable missions, is het mogelijk om iedere keer een nieuwe frisse feeling te krijgen als je aan een missie in de underground begint. Die met zijn nieuwe levelsysteem en beloningen nu aanvoelt als The Dark Zone maar dan zonder alle vervelende valsspelende assholes die er nu rondlopen.

Daarnaast zijn er nu ook remote cars (RC's) waar je voor moet uitkijken en is de confrontatie met The Four Horseman één die je sluitspier doet dichtknijpen, want deze bastards komen met zijn vieren tegelijk op je af en moet je een behoorlijk goed en strijdlustig team hebben om deze om te leggen en de sweet rewards te claimen. Het nieuwe crafting systeem, nieuwe gear en wapensets zorgen ervoor dat er weer wat is om voor te spelen en vooral de laatstgenoemde is zo krachtig dat ik mensen al hoorde bitchen dat ze deze overpowerd vonden... wat ook een beetje is als je de standaard wapens gewend bent waar je je tot deze DLC/Update mee moest redden. Persoonlijk heb ik er weinig moeite mee en ben blij dat ik als medium speler goed uit de voeten kon met alles wat ik kreeg toegeworpen en mijn DPS en Toughness nu behoorlijk omhoog gegaan zijn.

Tom Clancy's The Division: Underground DLC is een must buy voor iedereen die de game in huis heeft en waarbij je uiteraard het goedkoopste uit bent als je een season pass neemt, omdat er hierna nog twee DLC's zullen verschijnen. De recensie hierboven raakt slechts het topje van de ijsberg met alle nieuwe toevoegingen en veranderingen en dat is een goed iets, want je moet gewoon deze shit kopen en spelen. Eindcijfer een 97 en onmiddellijk koopadvies. Oja, om te vieren dat Ubisoft 30 jaar bestaat komen er nog diverse skins GRATIS!! beschikbaar in de loop van de aankomende week.
Onze score 97