Review: Gomorra - Seizoen 2 (Blu-ray)

RDJ134 4 oktober 2016 om 01:13 uur

Iets meer dan twee jaar geleden kon je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van het eerste seizoen van Gomorra lezen. Deze maffiaserie was zo ongelofelijk rauw, hard en realistisch dat ik het een 99 gaf. Het verhaal van de Savastano-familie die met harde hand de drugshandel, afpersingen en de lokale politiek in Napels beheerst was extreem verslavend en vooral zeer goed doordacht en visueel een pareltje die je gezien moet hebben. Het tweede seizoen is recent verschenen op dvd en Blu-ray en was het weer bijna één lange doorzit met deze show waar je geen genoeg van kan krijgen.

Het tweede seizoen van Gomorra pakt direct de draad op waar de vorige eindigde en zien we hoe Ciro Di Marzio (prachtrol Marco D'Amore) na zijn aanslag op Genny Savastano (Salvatore Esposito) nu met succes probeert zijn eigen clan op te zetten met de oud-leden van Don Pietro en de jonge straatsoldaten van Genny die nu net als zijn vader een deuk in hun machtsgreep op de georganiseerde misdaad hebben opgelopen. Don Pietro (Fortunato Cerlino), die nu ontsnapt is uit de gevangenis, is uit op wraak maar kan weinig doen omdat hij zich schuil moet houden en niet meer zo machtig is als dat hij voorheen was. Ciro daarentegen groeit in aanzien en wordt dankzij zijn samenwerking met Salvatore Conte (Marco Palvetti) een steeds grotere speler en lijken de Savastano's uitgespeeld te zijn.

Niks is uiteraard minder waar, want Genny zit na de mislukte aanslag niet stil en is zelf ook druk bezig met het herbouwen van een nieuwe organisatie, en ook Don Pietro is een bezig bijtje die nu zijn plannen ten uitvoering brengt om Ciro goed dwars te zitten. Met behulp van Patrizia (die zijn ogen en oren op de straat en in het milieu is) speelt hij andere clans met wie Ciro samenwerkt tegen elkaar uit en is hij ook de man achter een aantal liquidaties die er voor zorgen dat hij langzaam aan steeds meer grip weet te verkrijgen op de Italiaanse onderwereld en de concurrentie op een slimme manier uitspeelt, manipuleert en uitschakelt. Waarbij Don Pietro en Genny hun paden onvermijdelijk kruizen en de vraag is of deze hun krachten nu gaan bundelen tegen hun gezamenlijke vijanden of beiden hier ieder een eigen plan voor hebben. Hoe dan ook: de uitkomst is grimmig en onvoorspelbaar.

Het zal je opgevallen zijn dat deze recensie iets minder uitgebreid is dan dat je van mij gewend bent, maar deze serie moet je eigenlijk gewoon verder zonder voorkennis kijken, omdat het zo overweldigend is met het verhaal, de karakters en de manier hoe alles visueel prachtig mooi in beeld wordt gebracht. De manier hoe Pietro, Genny, Ciro en Conte elkaar bevechten om de grip te houden op de drugshandel is bijna poëtisch om te zien en is het moeilijk om te stoppen met kijken na elke aflevering, want je wilt simpelweg gewoon meer zien. Speaking of, het derde seizoen is zo goed als klaar en er is een bevestiging voor een vierde gegeven. Dus zoals je al begrijpt is de strijd in Napels nog lang niet over.

Het recensie-exemplaar dat ik van Lumière mocht ontvangen was een Blu-ray-versie die bestaat uit drie schijfjes die prachtig mooi 1080p HD-beeld op je scherm zet waar niks op aan te merken valt. Het merendeel van wat je ziet is grauw, grijzig en de kleuren erg natuurlijk zijn en niet pijnlijk fel aan je ogen. Dus hier valt niks op aan te merken. Wat overigens ook op gaat voor het 5.1 DTS-HD die zo sfeervol is met de dialogen, stedelijke geluiden en de schietpartijen en hierdoor een goede en ruime ervaring is voor de kijkers die een surround (head)set gebruiken. Normaal gesproken zou ik je nu vertellen over de extra's, alleen zijn deze (op trailers van Lumière na) er niet. Iets waar ik normaal over zou gaan zitten miepen, maar in dit geval is het niet erg aangezien het hier om een serie gaat en niet een op zichzelf staande film.