Review: Alice Through the Looking Glass (Blu-ray)

RDJ134 31 oktober 2016 om 03:07 uur

Alweer zes jaar geleden verscheen de Tim Burton-versie van Alice in Wonderland; wat een groot en vooral erg groot CG-feest was die heerlijk weg keek en een ode was aan de boeken van Lewis Carroll. De fans van deze Disney-film hoopten op een vervolg, die lang uit bleef totdat regisseur James Bobin (The Muppets) het project oppakte en ook Burton losjes er bij was om wat aanwijzingen te geven en zijn naam aan de film te plakken om zo meer mensen naar de bioscopen te krijgen. Hoewel de bioscoopgangers Alice Through the Looking Glass waardeerden, was het de pers en diverse websites die de film afzeikten en onterecht het idee gaf dat het kut was. Deze film is nu verkrijgbaar via Video on Demand (VOD) en fysiek op dvd en Blu-ray. Disney Entertainment was zo vriendelijk om mij de laatstgenoemde mediadrager toe te sturen en daarvan kan je de recensie nu hieronder lezen.

Alice Through the Looking Glass pakt de draad drie jaar na het einde van de eerste film op en zien we hoe Alice (Mia Wasikowska) nu kapitein is op haar vaders schip en net ternauwernood kan ontsnappen aan een groep piraten die iets dommer zijn dan deze heldin die van mening is dat niets onmogelijk is, en ze door heel slim denkwerk buiten spel weet te zetten. Wanneer Alice eindelijk terugkomt in Londen is het haar moeder die haar opwacht en vertelt dat haar ex-verloofde Hamish Ascot (Leo Bill) getrouwd is en een groot feest geeft waar beiden niet voor zijn uitgenodigd. Alice besluit toch te gaan, omdat Hamish zijn moeder zei dat ze altijd welkom was in haar huis en bovendien moet Alice nog verlag uitbrengen over haar reis naar China en heeft grote plannen om een handelsvloot op te zetten. Hamish is nog steeds een gluiperige dweep die de aandelen van Alice haar vader heeft opgekocht door middel van een hypotheek op het ouderlijk huis en wilt nu dat ze haar vaders schip verkoopt en als klerk voor hem komt werken. Alice weigert dit en is boos op Hamish en haar moeder die niks over deze situatie heeft verteld.

Dit is het moment dat ze Absolem (helaas te vroeg overleden Alan Rickman) ziet, dit is de rokende rups uit het eerste deel die nu een mooie vlinder is geworden. Alice rent achter deze vlinder aan en komt in haar vaders oude werkkamer uit waar ze nog steeds Absolem volgt die door een spiegel vliegt en ze hierdoor weer in wonderland terecht komt. Daar zijn alle bekenden uit het eerste deel ook aanwezig en die vertellen dat de Mad Hatter (Johnny Depp) zichzelf niet meer is en zich vreemd gedraagt. Alice zoekt hem op en komt er achter dat hij tijdens het zoeken naar paddenstoelen zijn eerste hoedje vond en deze herinnerde hem aan het verlies van zijn familie die jaren gelden zijn vermoord door de Jabberwocky. Door de vondst van het hoedje denkt hij nu dat ze nog leven en vraagt Alice haar hulp, die hem niet geloofd.

Wanneer hij letterlijk dood aan het gaan is van verdriet en op aandringen van de White Queen (Anne Hathaway), besluit Alice om haar vriend te helpen. Hiervoor zal ze naar de Tijd (wederom een briljante rol van Sacha Baron Cohen) zelf moeten gaan om daar de Chronosphere te lenen en terug in de tijd te reizen om de familie van de Mad Hatter te redden. De Tijd wil hier niet aan mee werken, want het heeft gevolgen om terug te reizen en laat Alice zich niet wegsturen en besluit ze de Chronosphere te stelen en alsnog in de tijd te reizen, waarbij haar poging om de Mad Hatter te helpen meer problemen veroorzaken dan oplossen. Bovendien is er ook de Red Queen (Helena Bonham Carter), die ook de Chronosphere wil bemachtigen om zo wraak te nemen op haar zuster The White Queen die niet zo onschuldig blijkt te zijn als dat ze doet voorkomen. Wat volgt is letterlijk een race tegen De Tijd en uiteraard gaat er een hoop mis in Wonderland en de echte realiteit en volgt er een spannend avontuur die een must see is voor elke fan van het sprookjes/fantasy genre.

Zoals we gewend zijn van Disney is het beeld van Alice Through the Looking Glass messcherp en vooral prachtig mooi met zijn kleuren die echt van je scherm in 1080p Full HD spatten. Want kleur speelt een erg grote rol in deze film en dat zal je weten ook, uiteraard niet dat het pijn aan je ogen doet, maar gewoon goed verzorgd en een streling voor je ogen. Ook de details zijn ongekend, waarbij haren, veren, vonken en Alice haar jurk die zoveel mooie lagen heeft genoemd mag worden. Daarnaast heeft de film door zijn hoge resolutie ook een dieptegevoel en dat komt mede doordat de film voor de bioscopen in 3D te zien was. Het geluid komt in het door Disney omarmde 7.1 DTS-HD Master Audio, die een zeer volle geluidservaring biedt, of dit nu in de bossen, oud Londen of de ruimte van De Tijd is; het klinkt echt gruwelijk vet uit de surround (head)set en komt de actie met een dikke bass die je subwoofer goed tot het uiterste pushed.

Daarnaast zijn er ook de nog de volgende extra's op het schijfje te vinden:
  • Behind the Looking Glass: kijkje achter de schermen van de productie en de hulp van Tim Burton.
  • A Stitch in Time: Costuming Wonderland: over hoe de prachtige kostuums van de film tot stand zijn gekomen.