Review: The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

RDJ134 8 november 2016 om 18:18 uur

Het is alweer vijf jaar geleden dat The Elder Scrolls V: Skyrim uit kwam op de PC, PlayStation 3 en de Xbox 360 en vervolgens begon aan een ongekende zegetocht die zijn weergave niet kent. Deze actie-RPG was zeer geliefd bij gamers die zichzelf helemaal verloren in het spel en mocht Bethesda meer dan 200 Game of the Year en andere awards ontvangen. Ondertussen zijn we een generatie consoles verder en ook de MasterRace PC heeft de nodige hardware-ontwikkelingen doorlopen en behoorde Skyrim tot een mooie herinnering van veel gamers. Maar voor de mensen die deze titel de eerste keer hebben gemist, is er nu een herkansing in de vorm van een Special Edition die de nodige vernieuwingen heeft gekregen en was Bethesda zo vriendelijk om mij de Xbox One-versie van deze game te sturen en daarvan kan je mijn recensie hieronder lezen.

In The Elder Scrolls V: Skyrim speel je als de Dovahkiin aka de Dragonborn, een karakter dat de ziel van een draak heeft dat in een normaal lichaam zit. Deze raakt verzeild in een oorlog tussen diverse rassen en uiteraard zijn er draken die een hele grote rol spelen in deze game. Zoals met elke RPG (Role Playing Game) begin je met minder dan niks en werk je jezelf door quests en side quests op tot een beter en sterker karakter, waarbij je niet altijd het verhaal hoeft te volgen om XP te scoren en gewoon op avontuur te gaan om te kijken wat deze immens grote wereld je te bieden heeft. Maar als je een RPG-fan bent of bekend met het genre, dan weet je ongeveer wat je staat te wachten en dat is een groots avontuur in een erg grote omgevingen waarbij jouw keuzes bepalen hoe je omgeving op je reageert en moet er ook de nodige handel gedreven worden, oftewel je gaat heel erg lang zoet zijn met grinden en uitbouwen van je personage waarvan het verhaal vrij groot en gecompliceerd is en ik je dit dan ook verder zal besparen omdat je het moet beleven.

Skyrim Special Edition is gewoon een HD-remaster zoals ze de laatste jaren wel vaker verschijnen: hogere resolutie graphics, een stabiele framerate en natuurlijk alle verschenen (in dit geval Dawnguard, Hearthfire en de Dragonborn) DLC. Maar, ondanks dat dit in de core een ordinaire port is van de vorige generatie consoles, die ironisch ook soms precies dezelfde bugs heeft, is er wel degelijk een hoop veranderd. Zoals je hier ook kan zien zijn de graphics behoorlijk opgepoetst en is de diepte van het veld nu verbeterd en geeft dit meer een 3D-effect voor de speler en is ook de belichting goed onderhanden genomen met Volumetric God Rays, waarbij Jezus door je PC en console je huiskamer in komt stappen. Oké dat lieg ik, of je moet aan de LSD gaan; dan is het een ander verhaal.

Deze VGR-belichting is het beste te omschrijven als licht dat op een bepaalde manier gebroken wordt en een soort van stralen en schaduwen geeft wat je ook vaak op schilderijen ziet, waarbij geloof een grote rol speelt. Daarnaast zijn ook de laadtijden aangepakt en deze duren nu een paar seconden in plaats van de hele lange tijden met de originele versie op de vorige generatie hardware en dat is voor veel fans een grote verademing.

Ook nieuw is dat het mogelijk is om mods te downloaden en te gebruiken in je game, maar... er is altijd een maar, dat is met de Xbox One-versie beter geregeld dan bij de PlayStation 4, omdat Sony niet wilt dat er externe middelen wordt gebruikt om content voor het spel te maken, iets waar Microsoft geen problemen mee heeft en hierdoor kan Bethesda betere en uitgebreidere mods uitbrengen voor deze console, iets wat natuurlijk kut is als je een PlayStation 4 in huis hebt staan en heel erg graag van deze mogelijkheid gebruik wilt maken.

Tegenover al deze nieuwe toevoegingen staat ook dat het soms goed is te merken dat deze remaster net als zijn origineel de nodige bugs heeft en die soms identiek zijn en niet gefixed. Denk hierbij aan vastlopers (dus save zoveel en vaak mogelijk) en personen die verdwijnen of op een rare manier door objecten lopen of blijven staan. Een video met oude glitches in de nieuwe game kan je hier bekijken. Laat je overigens niet afschrikken door deze kleine minpunten, want dit soort dingen zijn de charme die het spel heeft, maar het is ronduit slordig te noemen dat dit niet is verholpen door Bethesda. Persoonlijk hoop ik nog dat er in de toekomst een grote patch gaat komen die een hoop van deze kleine problemen gaat oplossen, en deze developer kennende luisteren ze in het algemeen goed naar de feedback van hun community.