Review: Watch Dogs 2

Geschreven door RDJ134 op 26 november 2016 om 23:59 uur

Een definitie van een hacker is gecompliceerd en door een stereotype beeld in de media en films of tv-series iemand met een capuchon op, epileptisch rammelt op een keyboard van een computer of laptop, terwijl The Prodigy of dubstep op de achtergrond is te horen. De realiteit is dat hacken verdomd saai en vooral een erg tijdrovende zaak is en perfect wordt getoond in de Amerikaanse tv-serie Mr. Robot. Ook is er een realiteit dat de hackercultuur bestaat uit mensen die gek zijn op technologie en computers, waarbij je uiteraard black hats (criminele hackers of hacktivisten) en white hats hebt (mensen die bedrijven op fouten wijzen of werken als pentesters en zo fouten zoeken in een systeem). Ubisoft haakte daar twee jaar geleden goed op in met de game Watch Dogs die goed werd ontvangen door gamers en de pers en daarom ook een vervolg heeft gekregen, waarvan je hieronder mijn recensie kan lezen.

Met Watch Dogs 2 heeft Ubisoft de protagonist Aiden Pearce uit het eerste deel en de stad Chicago achter zich gelaten en maken we kennis met de in San Francisco wonende Afro-Amerikaanse hacker Marcus Holloway, die lid is geworden van het hackerscollectief DedSec, wat eigenlijk een soort van Anonymous is en waarbij de leden Horatio, Sitara, Josh en Wrench (die meer dan eens voor de komische noot zorgt) een grote rol spelen in jouw nieuwe leven. De reden waarom Marcus lid is van deze groep, is omdat het bedrijf Blume een systeem met de naam ctOS 2.0 (yep, dat is de geüpgrade versie die in het vorige deel zat) gebruikt om de bevolking in de gaten te houden, hun gangen door middel van Big Data-analyses (die wij ook krijgen met de aankomende Wet Computercriminaliteit III) na te gaan en dossiers aan te leggen van criminelen en potentiële misdadigers. Marcus zijn naam zit in dit systeem en staan er een paar leugens bij die hem behoorlijk pissig maakt en ik weet helaas uit ervaring van drie dagen non-stop Ddos en ruzie op het IRC dat je NOOIT hackers pissed off moet maken.

Dus Begint Marcus met zijn vrienden van DedSec aan een lange missie (deze game houdt je serieus meer dan 15 uur zoet en er zijn meerdere eindes die je kan unlocken en natuurlijk Achievements en Trophies te hunten) om Blume en zijn hoofd ervan te ontmaskeren en van zijn troon te stoten, alleen zal deze zich niet zo makkelijk laten verslaan en heeft dan ook een leger aan criminelen en mensen die voor hem werken en het dus op jou en je nieuwe vrienden gemunt hebben. Dit alles bouwt zich rustig op naar een hele spannende en erg leuke grande finale.

Tot zover het verhaal, want de vraag is natuurlijk hoe het zit met de gampeplay van deze titel. Deze was tot mijn grote verrassing beter en leuker dan ik verwachtte. Zo kan je door de open wereld van San Francisco bewegen en zo'n beetje doen en laten wat je wilt, waarbij je natuurlijk al snel de vergelijking zou kunnen trekken naar Grand Theft Auto V, alleen is dit een wat andere opzet dan de blockbuster van Rockstar. Tijdens het volgen van de verhaalmissies doe je locaties aan waar je naar binnen kan stormen met guns blazing, je kan sneaken of gewoon zorgen voor de nodige afleiding en je gadgets als drones en RC's gebruiken. Maar je hebt altijd keuze uit meer dan één benadering en dat geeft je als speler een lekker gevoel van vrijheid.

Nu we het toch over gevoel hebben: Ubisoft heeft zichzelf overtroffen met de humor die deze game in petto heeft voor je. Zo nemen ze zichzelf op de hak, want zoals je weet lekt er voor de E3 altijd een hoop media en andere dingen van ze, en hoe dit komt zal je tijdens een zij-missie van het spel achter komen. Daarnaast worden Martin Shrekli, Google, Apple, de hipstercultuur, scientology en nog veel meer op de hak genomen en zoals je hier kan zien zitten er ook een hoop film- en tv-show-verwijzingen in het spel. Dit soort grappen en verwijzingen zien we al jaar en dag in Grand Theft Auto, maar dat Ubisoft dit nu ook doet en op een originele manier is niks anders dan lof voor dit bedrijf. Dus qua verhaal en gameplay zit het zeer goed, maar ook grafisch ziet de game er zeer netjes uit, niet superstrak gedetailleerd zoals je ondertussen toch wel zou verwachten anno 2016, maar ik kan hier serieus niet op bitchen. Dit gaat ook op voor het geluid dat vol details en steeds rondom je heen is als je een goede surround (head)set hebt, maar ook voor de dialogen die de karakters hebben en in de cutscenes. De stemmen passen simpelweg perfect bij de karakters.

Toen Watch Dogs 2 werd aangekondigd had ik zo iets van meh, het eerste deel was leuk, maar tegelijk ook vrij donker en soms deprimerend te noemen en dacht ik even dat het een direct vervolg werd, maar doordat Ubisoft voor een nieuw karakter en een verse setting heeft gekozen is het een verdomd leuke titel geworden die ik je simpelweg onmiddellijk kan aanraden en ik zie je al denken: ja, maar ik heb het eerste deel nooit gespeeld en kan ik nu het verhaal wel volgen? Yep, dit kan je gewoon spelen zonder kennis van het vorige deel, want this is new and improved baby!

Wat mij ook beviel waren de kleine hints of moet ik zeggen eerbetoning aan echte hackers. Want wie goed oplet kan een WiFi Pineapple zien. Dit is een Wi-Fi attack device voor draadloze netwerken en andere draadloze communicatie die is ontworpen door de zeer gerespecteerde hacker Darren Kitchen die veel aanzien geniet in hackerskringen en de host is van de Hackers Show Hak 5. Maar daar houd het niet op, want wie goed oplet zal ook tijdens het spelen het woord Metasploit tegenkomen. Dit is een modulaire exploit kit die je kan gebruiken om je eigen netwerk of systemen te testen, of gebruiken om te hacken op servers en websites die niet van jou zijn. Dit soort dingen zullen mensen met een gebrek aan ICT-kennis weinig zeggen en waarschijnlijk ook niet bij de meeste gamers, maar dat het er in zit voor ons nerds en voor de hackers is natuurlijk een prachtig mooie extra.

Om een lang verhaal kort te houden: Watch Dogs 2 is een hele leuke titel die voor iedereen wel iets heeft; actie, sneaken of racen met drones? Het zit er allemaal in met een dikke knipoog en een hoop humor. Daarbij is Marcus Holloway een prachtig karakter (die je ook in diverse outfits kan hijsen) en zijn de DedSec-leden allemaal eigenzinnig en vooral erg grappig. Maar goed, ik geef deze titel mijn onmiddellijke koopadvies en het cijfer 1337... ik bedoel een 90.