Review: Tom Clancy's: The Division - Survival DLC

RDJ134 27 november 2016 om 23:59 uur

Tom Clancy's: The Division (recensie) is een ongelofelijk leuke titel die dit jaar vriend en vijand wist te verrassen, want deze third person shooter is eigenlijk een MMORPG met vuurwapens die continue door loot en gearsets is aan te passen om zo progressie te boeken. Maar de game kreeg een smet toen glitchers een spoor van vernielingen achterlieten in de digitale versie van een apocalyptisch New York, maar na de 1.3 update was het tijdelijk even in balans en kwam er ook de eerste premium DLC met de titel Underground (recensie) uit. Daarna werd de game wederom onspeelbaar door cheaters en eiste Ubisoft dat eerst dit opgelost moest worden voordat de tweede premium DLC met de titel Survival zou verschijnen. Twee updates verder is deze dan eindelijk uitgekomen en dit is echt fookin' a en waarom ga ik je hieronder vertellen.

Survival is heel anders dan je eigenlijk zou verwachten, want in Underground nam je gewoon je wapens en gearset mee waar je normaal mee speelt, maar met de nieuwe DLC ben je deze gewoon kwijt. Het begint als jij als speler de opdracht krijgt om samen met je team de kuur voor het virus dat New York heeft ontwricht te extracten uit The Dark Zone. Alleen komt er een grote sneeuwstorm aan die er uiteraard al snel voor zorgt dat de helikopter neerstort en jij (met je team van menselijke spelers of alleen) zonder je beschermde pak nu gelijk bent blootgesteld aan de natuurlijke elementen en zal je de missie moeten afmaken. Dat is waar je als speler begint aan een speelmodus die makkelijker klinkt dan dat het is, want fookin' hell: de titel Survival doet serieus zijn naam eer aan.

Wanneer je begint zit je in een werkplaats en is je missie als volgt: jij (en je team als je niet solo speelt) moet door New York in het midden van een sneeuwstorm een weg banen naar The Dark Zone om daar de kuur voor het virus te vinden, hiervoor heb je nodig een virusmasker en een flare gun die je beiden zelf moet gaan bouwen en dat betekent dat je naar buiten moet in temperaturen die ver onder het minpunt zijn terwijl een ziekte je langzaam sloopt. Dus het eerste wat je doet is de hide out waar je begint te doorzoeken voor Painkillers die de ziekte tijdelijk onderdrukken, en fabrics om kleren te maken. Dus het eerste wat je doet is een jas, muts of sjaal maken en je eerste stapjes naar buiten zetten en dat was serieus een ongekende ervaring die zeer intens is en waarbij alles heel snel in een korte tijd kan lijden tot je dood.

Eenmaal buiten is het zoeken naar tools, wapenonderdelen, medicijnen en kleren. Dit doe je door op je kaart te kijken en gebouwen in en uit te lopen en alles te besnuffelen voor de genoemde spullen. Maar zoals ik al zei is het buiten erg koud en begin je al snel (dit is te zien door een meter bovenin) kennis te maken met onderkoeling en kan je of een gebouw in gaan of buiten een vuurkorf aansteken om op te warmen, alleen zijn deze verspreid en is het goed opletten geblazen. Bovendien speel je of PVP (Player vs Player) of PVE (Player vs Environment) op een server. Speel je de eerstgenoemde dan kan je net als met de normale Dark Zone spelers tegenkomen die je kunnen doodschieten en je spullen stelen. Speel je de laatstgenoemde dan kunnen andere spelers op de server je niet doden, maar wel spullen voor je neus wegstelen of wachten tot je doodgaat en je loot die dan op straat ligt wegklauwen. Daarnaast kunnen ze ook de nodige loot eerder dan jou vinden en dat is iets wat je niet wilt omdat je leven hier vanaf hangt. Enige voordeel is dat veel vuurkorven vaak al aangestoken zijn of dat je dode spelers hun spullen op straat kan vinden.

Zoals ik al zei bestaat het meeste van je bezigheden uit het zoeken naar grondstoffen om spullen te maken, totdat je sterk en warm genoeg bent om The Dark Zone in te trekken, daar de kuur te vinden en een flare gun te maken om vervolgens een heli in te roepen en een horde vijanden af te slachten. Dan is er je ziekte die continue pillen en injecties nodig heeft en deze liggen niet voor het oprapen en wanneer de tijd begint te dringen zorgt dit voor een behoorlijke panieksfeer, net als dat je tijdens het spelen (DayZ iemand?) moet eten en drinken en ook dit ligt niet in grote mate verspreid en is het continue zoeken. Dit is al een bitch als je solo speelt, maar wordt al snel erger als je met twee of drie andere teamleden speelt, want houd je zelf al het water, eten en painkillers of deel je ze? Gelukkig is dit wel mogelijk en alleen met een goed team kan je dit verdomd lang uithouden en zelfs de eindstreep halen, maar speel je met vreemden die je worden toegewezen dan kan het voorkomen dat deze je gewoon dood laten gaan of niks willen delen.

Naast al deze gezelligheid lopen er uiteraard ook nog een shitload aan NPC (Non Playable Characters) rond die het op je gemunt hebben en je zeker in het verloop van de game je het niet gaat trekken met je pistool en is het al snel handig om je wapenonderdelen te craften naar betere vuurwapens en deze te voorzien van de nodige spullen als kijkers, magazijnen en forgips. Zo laten NPC's soms de nodige gear vallen die weer voordeel hebben op de sterkte van je vuurwapens of je gezondheid en zo bouw je heel langzaam op naar een sterk karakter met wie je dus het antivirus gaat pakken en samen met de nodige goodies de stad uit vliegt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Doordat steeds alles random verschijnt in de stad, heb je elke keer dat je speelt een behoorlijke uitdaging om al alleen in leven te blijven, laat staan de missie te volbrengen en dat is juist wat Survival nu zo gruwelijk goed maakt. Je bent letterlijk bezig met overleven in je eentje of met je teamleden.