Review: Steep

RDJ134 13 december 2016 om 00:00 uur

Sinds dat er videogames zijn, zijn er titels over skiën, snowboarden en ander extreme wintersporten verschenen. De meeste bekende titels in dit genre zijn natuurlijk SSX Tricky en als je ouder bent kan je vast en zeker nog wel 1080° Snowboarding op de Nintendo 64 herinneren. Maar zoals met elk genre dat populair wordt komt ook de vele baggerimitaties er achteraan waarna het snel een stille dood begroet. Nu zijn er in de loop der jaren nog games als Shaun White verschenen, maar toch willen niet veel gamers meer de virtuele pistes betreden. Maar Ubisoft is van plan met Steep hier verandering in te brengen en over mijn virtuele skivakantie ga ik je nu alles hieronder vertellen.

Hoe leg ik Steep op een simpele manier uit... want deze titel is vooruit gaan met die banaan, maar tegelijk ook best wel diep en uitgebreid. Steep is een third person openwereld game die zich afspeelt in de Zwitserse Alpen en één grote speeltuin is voor jou als speler die een adrenalinejunkie is die vier diciplines tot zijn beschikking heeft (vijf met een seasonpass, maar daar kom ik zo op terug) en het doel is om gewoon plezier te hebben terwijl je deze bergen afsjeest en om de 20 seconden WOOOOOOOOOOOEEEEI WOOOOOOOOOEEEEI roept. Serieus, deze game is gemaakt voor gewoon een digitale wintersportvakantie te hebben achter je tv of monitor. Want er zit geen echt verhaal of personage aan je vast, je neemt je karakter en ga er mee op avontuur door aanwezige challenges te spelen waarbij je kan kiezen uit snowboarden, skiën, paragliding en de wingsuit. Vooral de eerste en de laatst genoemde zijn het leukste om te doen en eerlijk gezegd is het paragliden aka parachutespringen het meest saaie van wat Steep je te bieden heeft.

Als je een diehard gamer bent zoals mijzelf, dan zal je gelijk kiezen voor het snowboarden, want dit is zo heerlijk om met tig kilometer per uur naar beneden te gaan en ondertussen de meest zieke tricks uit je controller trekken, die soms perfect gaan en soms ben je opeens prins Friso en lig je ondersteboven in de sneeuw. Maar doordat deze wereld zo groot en uitgebreid is kan je continue je eigen route kiuzen of de challenges spelen en meer XP en geld scoren. Met de XP speel je weer nieuwe droppoints vrij waar je weer nieuwe uitdagingen kan vinden en met het geld dat je verdient is het mogelijk om nieuwe gear en je outfits te verbeteren met maskers, brillen en jolige pakjes als een roze eenhoorn en een giraffe. Yep, je leest het goed. Bovendien: wie er een seasonpass bij neemt, krijg nog meer pakjes en geld.

Maar er is meer te doen dan snowboarden, het skiën heeft hetzelfde principe. Uiteraard kan je paragliden van de bergen en eerlijk gezegd was dat niet echt heel spannend aangezien de andere disciplines juist een lekkere snelheid hebben. Maar goed, een kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Maar het vliegen met de wingsuit is echt een dikke adrenalinerush, alsof je in één keer vier blikken Red Bull op drinkt. Fookin' hell, zo snel als je van een rots of object jumpt en je vliegt echt keihard omlaag langs de bergen of tussen bomen met een bloedsnelheid en dan gaat toch echt je hart tien keer zo snel slaan. Dit was ook wat ik het meeste, samen met snowboarden, het liefste speelde.

Nu zal een beetje kritische gamer denken: moet je nu echt die bergen opwandelen of twintig minuten in een skilift zitten? Daar heeft Steep geen last van: je selecteert een punt of challenge, ramt op de knop en spelen maar. Ook met je verrekijker kan je nieuwe gebieden op de bergen vinden waar weer nieuwe uitdagingen op je wachten en ook kan je daar heen fast travellen. Bovendien, als je leuke stunts doet kan je deze opnemen en bewerken. Sterker, er is ook een Go-Pro mode waarbij je alles in first person ziet, maar met de editor kan je een hoop camerastandpunten gebruiken en je eigen video maken en delen op een platform naar keuze. Oftewel je bent lekker sociaal bezig, iets waar deze titel ook plat op gaat is het sociale element van spelen met vrienden en bekenden, delen van je video's en het creëren van eigen challenges die je weer kan doorgeven zodat je familie of vriendenkring een dikke uitdaging heeft aan een door jouw gemaakte course.