Review: Ash vs Evil Dead - Seizoen 2

Coola 22 december 2016 om 03:13 uur

Het is weer een tijdje geleden dat jullie een review van mij hebben gelezen. Maar niet getreurd, want het is weer tijd voor een review uit mijn hand, en dit keer is het tweede seizoen van Ash vs Evil Dead aan de beurt.

Ash vs Evil Dead seizoen 2 begint een paar maanden na het einde van seizoen 1. Ash (Bruce Campbell), Pablo (Ray Santiago) en Kelly (Dana DeLorenzo) genieten van een rustig leven zonder Deadites in het prachtige (althans, volgens Ash) Jacksonville. Maar zoals je begrijpt is deze rust niet voor lang, want Ruby's (één van de Dark Ones die de Necronomicon hebben geschreven) kinderen (die nu volgroeid zijn) verraden Ruby en zorgen ervoor dat Ruby uit de gratie is bij de overige Dark Ones. Dit betekent ook dat de deal die Ruby (Lucy Lawless) en Ash hebben gemaakt in de finale van seizoen 1 verbroken is.

Ash krijgt dit te weten doordat de Deadites zijn leven weer helemaal weten te verpesten in Jacksonville. De Deadites zeggen dat Ruby hen op Ash heeft afgestuurd en dit zorgt ervoor dat Ash besluit om naar Ruby opzoek te gaan en hij weet precies waar hij haar kan vinden door wat een Deadite zei. De locatie waar Ruby zich schuil houdt, is Elk Grove, Michigan (het dorp waar Ash geboren en getogen is). Je begrijpt natuurlijk wel dat Ash niet echt welkom is in het dorp en dat zelfs zijn vader (een geniale rol gespeeld door Lee Majors die echt heel veel op Bruce Campbell lijkt) hem verafschuwt door de dood van onder andere Ash z'n zusje Cheryl, want Ash wordt als de moordenaar gezien van zijn zus en vrienden (want ja, wie gelooft er nou dat een demon de boosdoener is). Naast het probleem dat het dorp hem liever kwijt dan rijk is, hebben Ash en co ook nog het probleem dat Ruby's kinderen, de Deadites en de Kandarian Demon ook in het dorp zijn.

Ruby heeft overigens de hulp nodig van Ash om de Necronomicon te vinden en haar kinderen te doden voordat haar kinderen het boek vinden en hun vader de demon genaamd Baal (Joel Tobeck) uit de hel halen. Je begrijpt nu dus wel dat er een race tegen de klok begint om het boek te vinden en dat dit natuurlijk niet zonder slag of stoot gaat.

Nu ik (hopelijk zo spoilervrij mogelijk) een stukje over het verhaal heb verteld, is het nu tijd om over de kwaliteit te praten. Zoals jullie in de review van seizoen 1 hebben kunnen lezen, zijn de special effects een mix van practical effects en CGI. Het eerst genoemde word nog steeds het meeste gebruikt, maar de CGI heeft ten opzichte van seizoen 1 een boost gekregen maar het behoud nog wel steeds de sfeer van de jaren '80 waar de Evil Dead-fans zo van houden.

Qua personages is Ashley "Ash" J Williams nog steeds degene die show steelt, ondanks alle shit die hij over zich heen krijgt blijf hij de cocky en egoïstische man waar de fans van zijn gaan houden. Maar Pablo en Kelly zijn ook een heel stuk beter geworden en de chemie tussen de Ash, Pablo en Kelly is echt heel goed; ze weten elkaar heel goed aan te vullen. Ook Ruby is weer erg goed neergezet en nog steeds zo mysterieus dat je nog steeds niet weet wat haar plan nu is. Nieuw personage Brock Williams (Ash z'n vader) is ook echt geniaal en qua oneliners soms nog beter dan Ash zelf. Baal is als antagonist erg interessant en is ook echt één van de gevaarlijkste demonen die Ash ooit het leven zuur heeft gemaakt.

Nu zijn er ook aantal zaken die dit seizoen een beetje slordig en verwarrend maken, ik kan er alleen niet veel over zeggen zonder te veel spoilers te geven dus ik hou het er maar bij dat realisme en logica ver te zoeken zijn in Ash vs Evil Dead. Dit kan ik overigens niet echt als minpunt zien, omdat de Evil Dead-franchise het sowieso niet moet hebben van realisme en logica. Wat wel echt een minpunt is, is dat net zoals bij seizoen 1 de afleveringen maar 30 minuten duren. Ik zou graag afleveringen van één uur willen zien zodat Ash en co nog meer shit uit kunnen halen. Ook is het net zoals in het vorige seizoen zo dat niet alle afleveringen even goed zijn. Er zijn afleveringen die de franchise echt naar een nieuw hoogtepunt brengen, maar er zijn ook afleveringen die juist door die geweldige afleveringen wat minder goed aanvoelen.

Oh ja, nog één waarschuwing: voor dit seizoen is een sterke maag en mentale gezondheid nodig, want het brengt het genre naar een nieuw niveau.