Review: The Shallows (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 12 januari 2017 om 00:00 uur

In 1975 verscheen de eerste echte summer blockbuster Jaws die het verhaal van een moordzuchtige haai vertelde en een instant filmklassieker is die je gezien moet hebben. Sindsdien zijn er een hoop imitaties verschenen en uiteraard was het de Sharknado-franchise die het haaiengenre weer terugbracht. Maar vorig jaar verscheen de film The Shallows, die veel mensen waarschijnlijk ontgaan is of niet interesseerde want het was 'weer een haaienfilm'. Sindskort is deze grote verrassing verkrijgbaar via de bekende Video on Demand-kanalen en uiteraard op fysieke media verkrijgbaar. Dus ga ik je nu vertellen waarom je deze film MOET zien, en dat is niet alleen omdat er een bloeddorstige haai in zit.

Als The Shallows begint maken we kennis met Nancy Adams (Blake Lively, bekend van Gossip Girl en films als The Town en het briljante Savages), die in Mexico onderweg is naar een goed verborgen strand om daar in de voetsporen te treden van haar aan kanker overleden moeder die daar ooit heenging om te surfen op torenhoge golven in een prachtig mooie omgeving. Na een lange rit door de jungle wijst haar gids er op dat deze omgeving echt en memorabel is, en dat ze nu alles mist doordat ze op haar mobiele telefoon zit te kijken. Eenmaal aangekomen op het parelwitte strand belt ze nog even met haar familie en begint ze met het berijden van de golven en lijkt het er op dat ze de tijd van haar leven heeft en zelfs nog twee andere surfers tegenkomt die daar genieten van wat deze ongerepte plek te bieden heeft.

Als deze surfers vertrekken en Nancy de enige in het water is en haar laatste golf wilt rijden, ziet zij een dode walvis die ze van dichtbij gaat bekijken, zonder door te hebben dat hier ook een grote witte haai op af is gekomen om zich te goed te doen aan dit drijvende buffet, maar inziet dat Nancy ook een lekker hapje is waar hij dan ook zijn tanden in zet en ze zwaargewond aan haar dijbeen raakt. Met pijn en moeite weet ze een rots te bereiken waar ze veilig is en daar de nacht moet doorbrengen met een gewonde meeuw die ze Steven Seagull noemt en waar ze de nodige dingen tegen zegt, om zo niet totaal door te draaien van de pijn. Na het verbinden van de wond met de mouw van haar wetsuit begint er een race tegen de tijd, want het tij is aan het keren en dat betekend dat de haai haar makkelijker van de rots kan trekken. Dus begint ze te werken aan een plan om uit het water te komen of hulp in te roepen, wat uiteraard moeilijk is omdat deze surfplek goed verborgen is. Hoe dit gaat aflopen mag je uiteraard zelf bekijken en ik kan je garanderen dat dit heel erg intens is.

The Shallows is voor mij een behoorlijke verrassing geworden die een behoorlijk spanningsveld weet op te bouwen voor de kijker. De aanval van de haai is al vrij snel in het begin en heb je serieus elk moment het gevoel dat deze zal opduiken om Nancy van haar rots en later een boei te trekken. De scène waar ze haar open en bloedende wond probeert te dichten wordt zeer expliciet in beeld gebracht en geeft gewoon een zeer ongemakkelijk gevoel, want je weet dat haaien op bloed afkomen en dat deze big boy een echte killer is, iets wat je later diverse keren te zien krijgt als hij enkele mensen verslind. Een leuk feitje is dat veel van de omgevingen en ook de haai hoofdzakelijke uit de computer komt, maar ook dat er voor de haai praktische effecten zijn gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat deze er zeer realistisch uit zien en je continue zijn dreiging voelt ook al is deze niet in beeld.

Over beeld gesproken: The Shallows zal je niet teleurstellen. Het beeld van deze film is heel erg strak en zoals je van een Blu-ray-versie verwacht ook vol met details. Of het nu de waterdruppels op Blake Lively haar lichaam is, vezels van haar wetsuit of de formatie van de rotsen; het ziet er onwijs scherp uit. Ook qua kleurgebruik spettert deze film op je HDTV. Het pallet is in het begin vooral veel geel en lichtblauw om na verloop van tijd langzaam aan grimmiger en grijzer te worden en dit alles uiteraard superstrak. Zoals altijd schitteren de Sony Home Entertainment-releases ook met het geluid en deze komt met het door hun omarmde 5.1 DTS-HD Master Audio die je middenin de film plaatst. Want vooral de strand- en zeegeluiden zijn helemaal rondom je heen te horen en de stukken onderwater dragen goed bij aan het beklemmende sfeertje van de film. Daarnaast spreekt dit audiospoor ook een paar keer goed je subwoofer aan met agressieve actie en ook enkele muziektracks die er te horen zijn. Oftewel het beeld en geluid zijn dik in orde.

Verder staan er naast de film ook de volgende extra's op het schijfje:
  • Verwijderde scènes
  • Hoe creëer je een haai
  • Het filmen in The Shallows
  • Het perfecte strand: het Lord Howe Eiland
  • Wanneer haaien aanvallen

Hoewel de extra's kort en krachtig zijn, krijg je toch een hoop leuke content aangeboden, waarbij je een kijkje krijgt achter de productie en hoe de haai gemaakt is. Ik kan je serieus aanraden om dit te kijken, omdat het een hele goede aanvulling is.

The Shallows leek ook voor mij op het eerste gezicht de zoveelste haaienfilm, waarvan er in de loop der jaren al zoveel zijn verschenen. Maar Spaanse regisseur Jaume Collet-Serra (House of Wax-remake en de horrorfilm Orphan) weet een zeer intense en beklemmende film neer te zetten die je als kijker letterlijk elke seconde in spanning weet te houden. Want laten we eerlijk zijn: met anderhalf uur verhaal over een vrouw (met meeuw) op een paar rotsen en boei kan heel zzZZzz uitpakken, maar The Shallows is alles behalve dat. Daarnaast zijn de lange wide shots met prachtige volle kleuren een streling voor het oog, waarbij helaas soms wel te zien is dat enkele golfen gewoon CGI zijn. Dit is niet het enige minpuntje, want soms ligt de cliché er een beetje te dik op met Nancy die alle vertrouwen in het leven kwijt is omdat haar moeder is overleden en haar vader en zusje die proberen haar over te halen om de moed niet te laten zakken.

Alles overwogen is The Shallows één van de meest spannende films die ik in een hele lange tijd heb gezien en letterlijk elke seconde mijn aandacht wist te behouden. Het is dan ook jammer dat deze niet de grote erkenning krijgt die het verdiend, maar daar kan nu verandering in komen nu de film via VOD en fysieke media verkrijgbaar is. Ik adviseer je dan ook onmiddellijk de film in huis te halen en deze krijgt dan ook een 90 van mij.