Review: The Windmill Massacre (Blu-ray)

RDJ134 19 januari 2017 om 02:20 uur

Nederlandse filmindustrie is meestal gericht op de mainstream bioscoopbezoeker die de zoveelste film met Daan Schuurman, Kim van Kooten en Georgina Verbaan voorgeschoteld krijgen. Maar er zijn ook filmmakers die gaan voor een klein publiek met hun horrorfilms, waarvan De Poel uit 2014 een goed voorbeeld is, en daar kunnen we nu ook Nick Jongerius aan toevoegen die met de oer-Hollandse horrorfilm The Windmill Massacre (2016) mikt op een internationale markt door Engels sprekende acteurs en actrices te gebruiken. Het resultaat is een zeer aangename en vooral erg coole horrorfilm waarvan je hieronder mijn recensie van de onlangs verschenen Blu-ray kan lezen.

Als de film begint maken we kennis met de uit Australië gevluchte Jennifer Harris (Charlotte Beaumont, bekend van 6 Bullets en Jupiter Ascending), die werkt als au pair in Amsterdam maar door haar werkgever betrapt wordt op het gebruik van een valse naam en nu de politie er aan komt er halsoverkop vandoor gaat. Maar zij is niet de enige die op de vlucht is, want ook maken we kennis met Jackson (Ben Bat, die bekend is uit Captain America: The First Avenger), een soldaat die met zijn team op de Amsterdamse wallen de bloemen buiten zet en een bezoek aan een prostituee dramatisch verloopt en ook hij op de vlucht moet slaan voor de politie. Maar dit zijn niet de enige karakters die door samenloop van omstandigheden elkaar zullen ontmoeten. Zo is er nog de Amerikaanse zakenman Douglas West (Patrick Baladi: The Office en Rush) met zijn zoon Curt (Adam Thomas Wright uit The Awakening) die de toeristische route nemen door Amsterdam maar heeft Douglas het drukker met zijn telefoon dan zijn reis en zijn eigen zoon.

Ook is er nog Ruby Rousseau (Fiona Hampton: Kingsman: The Secret Service), die een modellencarrière achter de rug heeft en nu een aan lagerwal geraakte fotograaf is, en is Takashi Kido (Tanroh Ishida, bekend uit 47 Ronin) in onze hoofdstad om zijn overleden grootmoeder te eren. Tot slot is er nog de kunstliefhebbende chirurg Nicholas Coop (Noah Taylor, bekend uit Peaky Blinders en Game of Thrones) die niet vies is van een nakkie coke en zo zijn eigen problemen heeft. Al deze karakters komen samen bij de Happy Holland Tours-bus waar de chauffeur Abe (Bart Klever, die in 2014 ook schitterde in De Poel) met een oude afgetrapte bus het echte Holland laat zien en deze bestaat zoals we allemaal weten uit bloembollenvelden en natuurlijk windmolens.

Uiteraard gaan dingen niet zoals gepland en komt de bus middenin de polder tot stilstand nadat Jennifer haar overleden vader ziet oversteken en tot overmaat van ramp wilt de bus ook niet meer starten. De besluiten Jennifer en Jackson naar een molen dichtbij te lopen om daar hulp te vragen, alleen wordt de laatstgenoemde gruwelijk vermoord door een man met een verbrand gezicht en een zeis en uiteraard op klompen. Wanneer Jennifer terugvlucht naar de groep wordt ze niet geloofd en begint de ellende pas echt goed als de bus ter water raakt en nu de gehele groep te voet verder moet gaan naar een verlaten schuur waar ze achter de legende komen van molenaar Hendrik, die zijn ziel aan de duivel heeft verkocht zodat zijn wieken bleven draaien, alleen is daar wel bloed voor nodig. Je snapt dan ook wel dat de leden van de groep één voor één gruwelijk ten prooi vallen aan Hendrik en hoe dit afloopt mag je zelf gaan ervaren.

Toen in september de trailer van The Windmill Massacre verscheen, was er op een behoorlijk aantal buitenlandse websites opeens een hele grote buzz rondom deze film en trok deze dan ook gelijk mijn aandacht. Ik moet eerlijk zeggen dat deze film serieus één van de betere horrorfilms is die ik in een lange tijd heb gezien. Het verhaal mag dan wel een mix zijn van Jeepers Creepers (2001) en As Above, So Below (2014) en enkele andere horrorfilms, maar ondanks dat het een Amerikaanse sfeer heeft doordat de hele cast Engelstalig is, heeft het ook het typische Nederlandse tintje van een beetje zwarte humor. Iets wat Nederhorror-pionier Dick Maas ook altijd doet. Want ik moet eerlijk bekennen dat Nick Jongerius de grote belofte voor de Nederlandse filmindustrie is en ik weet bijna wel zeker dat we in de toekomst nog veel meer van hem gaan horen en zien en met een beetje geluk een grote doorbraak in Hollywood.

Naast dat het een leuk verhaal en setting heeft, zijn het ook de acteurs en actrices die duidelijk veel plezier hebben in hun rol en dat is ook goed terug te zien in de making of, want Nick is iemand die zeer enthousiast te werk gaat en dat is goed terug te zien in de film. Just Entertainment is zo vriendelijk geweest om mij de retail Blu-ray te sturen en het beeld daarvan was niet perfect, maar is scherp genoeg en vol van details. Denk hierbij aan haar, bebloede kleren en verband of gewoon het zwart dat hoogstens wat ruis hier en daar had. Let wel op dat ik totaal verpest ben door de Sony- en Disney-releases die über beeld leveren, maar het beeld van The Windmill Massacre is gewoon dik in orde en er valt dan ook verder niks op aan te merken. Iets wat ook op gaat voor het geluid dat komt in 5.1 DTS Master Audio en dat een goede bijdrage is voor je filmervaring. Denk hierbij aan nachtelijke bosgeluiden of Amsterdam met al zijn stedelijke herrie. Maar ook het geluid van brandend hout is rondom je heen en knettert perfect door de surround (head)set heen.

Naast de film komt deze Blu-ray ook met de volgende extra's:
  • Making of
  • B-Roll
  • Concept teaser 2013

Nu zal je denken: drie extra's... maar vergis je hier niet in, want de eerste laat je wat beelden achter de schermen zien en enkele van de acteurs aan het woord, maar de B-Roll footage laat je nog veel meer behind the scenes zien en duurt veel langer en is zeker een must see nadat je de film hebt gezien. Want hier zie je ook hoe de praktische effecten tot stand kwamen en enkele opnames die je zullen verbazen omdat je echt het idee had dat dit op locatie was opgenomen en hier heb ik echt van genoten. De concept teaser is maar liefst 21 minuten lang en is gewoon een short film die een concept is op deze hoofdfilm. Ik moet zeggen dat deze er ook erg goed uit ziet en beklemmend overkomt.