Review: Pete's Dragon (Blu-ray)

RDJ134 5 maart 2017 om 20:06 uur

Disney is de laatste jaren goed bezig met live action films te maken van hun oudere films, waarvan The Jungle Book (recensie) vorig jaar toch wel een onwijs hoogtepunt was. Maar in 2016 verscheen er ook een remake van Pete's Dragon uit 1977, alleen was dit geen prettig gestoorde musical zoals het origineel, maar een wat meer serieuzere film die recent is verschenen via de bekende Video on Demand (VoD) en uiteraard fysieke media en was Disney zo vriendelijk om mij een Blu-ray-versie van de film toe te sturen en daarvan kan je hieronder mijn recensie lezen.

Als de film begint maken we kennis met de vijf jaar oude Pete (Levi Alexander) en zijn ouders die op een roadtrip zijn en dit jongetje uitleggen dat ze op een avontuur zijn, net zoals de karaktes in zijn favoriete voorleesboek. Alleen slaat het noodlot toen en steekt er een hert over waarna de auto over de kop slaat en de ouders van Pete dit niet overleven. Doodsbang verlaat Pete samen met zijn boekje de plek des onheil om veilig te schuilen in het bos, alleen loopt hij al snel tegen een groep hongerige wolven aan. Maar deze gaan er snel vandoor als er uit het niets een groene draak opduikt en het jochie onder zijn hoede neemt. Beiden blijken perfect bij elkaar te passen en noemt Pete deze draak Elliot zoals het hondje in zijn favoriete voorleesboek. Dan verschuift de film zes jaar vooruit en zien we hoe het bos waar de nu elf jaar oude Pete (Oakes Fegley) en Elliot wonen langzaam aan wordt omgezaagd en dit tot grote ergernis van boswachter Grace (Bryce Dallas Howard: Jurassic World en Black Mirror) die daar nog probeert te redden wat er te redden valt.

Ironisch is dat haar man Jack (Wes Bentley: American Horror Story en Interstellar) de eigenaar is van de houtzagerij dat nu het bos kapt. Zijn broer Gavin (Karl Urban, bekend van Dredd en het helaas te vroeg gecancelde Almost Human), die aan zijn zijde werkt, doet dit met tegenzin en droomt van een grote break en rijk te worden. Als Pete op een dag Grace in zijn ooghoek krijgt begint de spreekwoordelijke ellende. Want hij steelt niet alleen een kompas met familiefoto van haar, maar wanneer hij haar later weer ziet, wordt hij gespot door Jack en Grace hun dochter Natalie (Oona Laurence uit Southpaw en Penny Dreadful) die hem volgt en door omstandigheden wordt hij door het stel gevonden en meegenomen naar huis. Dit is het moment waar Elliot zijn vriendje mist en opzoek gaat naar hem en Gavin tegen het lijf loopt die in doodsangst er vandoor gaat, maar deze groene draak kan ook vliegen en achtervolgt hem naar Jack zijn huis om te zien dat Pete het daar wel erg knus heeft.

Uiteraard gaat Gavin op jacht naar de draak en is er een race tegen de klok, want als Jack en Grace achter de waarheid komen wie Pete is, wil de kinderbescherming hem komen ophalen. Hoe dit verloopt ga ik je uiteraard niet vertellen, omdat je deze film moet ervaren zoals hij is.

Het gebeurd niet vaak dat een film mij helemaal wegblaast en zelfs aan het huilen krijgt, maar Pete's Dragon heeft dit voor elkaar gekregen. Deze films is zo ongelofelijk mooi gemaakt en in beeld gebracht dat dit je zeker niet in de koude kleren gaat zitten. Het verhaal is heel erg simpel, maar tegelijk zo emotioneel. Doordat Pete en Elliot (deze draak is net een grote kat of puppy, sterker, zijn kop heeft veel weg van een Pitbull) zo'n intense band heeft en ruw gescheiden worden speelt het heel erg in op gevoelens van verlaten en liefde. Wat ook onwijs cool is, is de manier van vertellen; je ziet een typisch midwesten stadje waar Elliot een legende is en waar Grace haar vader Meacham (de legendarische Robert Redford) de enige is die deze draak ooit eerder heeft gezien en een magisch moment en keerpunt in zijn leven bereikte door deze ervaring, maar door niemand geloofd wordt. Het heeft prachtige scènes (opgenomen in Nieuw-Zeeland) van bergen en bossen die door de regisseur David Lowery (wiens eerste echte grote film dit is) zo knap in beeld worden gebracht dat het gewoon heel realistisch aanvoelt. Het heeft uiteraard ook zijn humormomenten als Pete die zijn tanden poetst of Elliot die net als een kat in gevecht met een watersproei-installatie gaat. Maar je merkt ook dat David Lowery zijn best doet om deze film tijdloos te maken, door geen mobiele telefoons of computers in beeld te brengen en dat geeft het een jaren tachtig Amblin vibe en dit is simpelweg perfect.

Over perfectie gesproken, het beeld van deze Blu-ray is zoals je van Disney verwacht van perfecte kwaliteit. De kleuren zijn prachtig mooi en niet al te scherp door het gekozen kleurenpalet maar weten soms prachtig mooi over te komen als Elliot bijvoorbeeld later in de film zijn oude groene felle kleur terugkrijgt. De details zijn echt ongelofelijk: zand, modder, huid van gezichten en natuurlijk de harige vacht van Elliot. Het knalt van je scherm en daar wordt een filmliefhebber als ikzelf heel erg blij van, net als de 7.1 DTS-HD Master Audio (het Nederlands en Vlaamse geluidsspoor moet het doen met 2.0 stereo) die de film heeft. Krakende bomen, diverse bosgeluiden en de vleugels van Elliot dragen bij aan een intense ervaring. Waarbij ik overigens nog één ding wil aanhalen: de filmmuziek is zo bombastisch en prachtig dat ik er gewoon kippenvel van kreeg en dat wil wat zeggen.

Naast de film staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Disappearing Moments
  • Bloopers