Review: Arrival Blu-ray

RDJ134 4 mei 2017 om 02:38 uur

Het is moeilijk te geloven dat wij het enige leven zijn in het universum dat groter is dan je kan voorstellen, en is het aannemelijk dat er andere intelligente levensvormen zijn die zelfs technologisch zo ver zijn dat ze door de ruimte kunnen reizen en contact met ons maken. Dit is een bekend gegeven in horror- en sciencefictionfilms waar deze aliens bijna altijd op één of andere manier gewoon Engels spreken. Maar de fitst contact en de bijbehorende taalproblemen worden soms wel uitgelicht en daar is Steven Spielbergs meesterwerk en klassieker Close Encounters of the Third Kind uit 1977 goed voorbeeld van en ook Contact uit 1997 laat ons zien hoe eerste communicatie zou kunnen verlopen. Maar Arrival, die vorig jaar verscheen, gaat hier net iets realistischer mee om en is hierdoor één van de meeste originele en creatieve films in dit genre die er in afgelopen jaren is verschenen. De film is nu verkrijgbaar via de bekende Video on Demand-kanalen (VOD) en uiteraard ook op fysieke media als DVD en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kan je nu hieronder mijn recensie lezen.

Als Arrival begint zien we een korte serie beelden waarbij een moeder- en dochterrelatie van de geboorte tot de dood centraal staat om vervolgens kennis te maken met Louise Banks (Amy Adams, bekend van The Muppets en Batman v Superman), een taalexpert die werkt op de universiteit in Massachusetts. Bij aankomst op haar werk merkt ze dat er rumoer op de campus is, haar collega's voor tv's plakken en er opvallend weinig leerlingen in de klas zitten die continue gebeld worden en haar er op wijzen dat ze beter even de tv aan kan zetten. Hier op is te zien dat er twaalf halfronde ruimteschepen zijn geland op aarde en dit zorgt voor de nodige opschudding bij de mensen en uiteraard het leger die nu in opperste staat van paraatheid is. De grote vraag hier is wie zijn deze buitenaardse en wat willen ze van ons? Hiervoor worden in alle landen waar deze UFO's zijn geland teams met taal- en wetenschappelijke experts samengesteld en staat kolonel GT Weber (Forest Whitaker, een veteraanacteur uit veel film- en tv-klassiekers) al snel bij Louise aan de deur om haar hulp te vragen, want met het eerste contact is naar voren gekomen dat deze aliens een taal spreken die totaal niet lijkt op die van ons en het leger dolgraag wil weten wat hun bedoelingen zijn.

Voor ze het weet is ze onderweg naar de landingsplaats van de UFO en wordt ze samen met de natuurkundige Ian Donnelly (Jeremy Renner aka Hawkeye uit The Avangers-films) hoofd van een groep die moet zorgen voor een begrijpelijke communicatie tussen beide soorten. Elk dag gaat het ruimteschip een paar uur open en kunnen de wetenschappers naar binnen om daar met twee inktvisachtige wezens, die gescheiden zitten met een soort van muur, te praten. Alleen verloopt dit uitermate moeizaam en realiseert Louise zich al snel dat A: een Hazmat Suite irritant is om te dragen en deze snel uit doet en B: dat hun taal proberen te spreken onmogelijk is en richt zich meer op een simpele schriftelijke communicatie waar de wezens al snel op reageren met diverse symbolen die uit hun tentakels in een soort van inkt uit hun lichaam verschijnt, waardoor het langzaam aan allemaal een stuk begrijpelijker wordt. Maar zoals het gaat, met taal, kunnen dingen verkeerd worden begrepen en lijkt het er op dat de wezens een wapen hebben en deze willen aanbieden of gebruiken, waarbij de spanning oploopt en als China en Rusland hier zelf ook achter komen, besluiten om vol in de aanval te gaan en door een aanslag op de UFO begint de tijd opeens heel krap te worden en is het de vraag of deze bezoekers nu terugslaan of ons verlaten omdat we hen simpelweg niet kunnen begrijpen.

Arrival is echt ongelofelijk knap in elkaar gezet: het laat zien wat voor paniek er onder de mensheid zou kunnen uitbreken als er opeens ruimteschepen met aliens landen. Dit is zeker in het begin van de film bijna te voelen als non-stop legervliegtuigen overvliegen, de overheid maatregelen neemt door wapenbezit in te perken en zelfs een avondklok instelt omdat mensen rellen en bang zijn voor wat er kan gebeuren. Ook zien we hoe opruiers hier gebruik van maken en het leger... gewoon klaar staat om in te grijpen als deze wezens iets zouden proberen en dat is spanning die je gewoon blijft voelen. Zeker als de tijd op begint te raken als er eindelijk communicatie op gang komt en woorden verkeerd begrepen zijn. Nu moet ik je er wel op wijzen dat Arrival (gebaseerd op het boek Story of Your Life) niet je standaard science-fiction alienfilm is, integendeel, dit is zeer serieus en zelfs filosofisch te noemen. Dus je moet geen Independence Day-achtige dingen verwachten.

Ook de manier hoe het verhaal verteld wordt door regisseur Denis Villeneuve (bekend van Sicario, Prisoners en het briljante Incendies) lijkt op het eerste gezicht wat verwarrend. Want we zien door het verhaal heen Louise met haar dochter die doodgaat en over haar afwezige vader, en dan heb je van uuuh wat? Maar vlak voor het einde is er een twist die alle puzzelstukjes in elkaar laat vallen en dat is waar je een heuse mind fuck zal ontvangen die je lang na de aftiteling nog zal achtervolgen en je jezelf vragen zal stellen over het leven, de tijd die we hebben en kennis die we opdoen. Ik weet: het klinkt wat verwarrend, maar ik garandeer je dat het ongelofelijk knap in elkaar steekt. Sterker, er staat op deze Blu-ray nog een extra van 30 minuten die hier nog veel dieper en gedetailleerder op in gaat, en is zeker een must see na de film.

Het beeld van de Blu-ray is van zeer goede kwaliteit en voelt door zijn gritty kleurenpallet een beetje tam aan, met uiteraard hier en daar enkele kleuruitspattingen als groen en het oranje hazmatpak, maar dat komt door het beeld wat Villeneuve voor ogen had. Verder heeft het beeld een goede diepte en zit vol met details zoals de structuur van het ruimteschip en de inkt/letters van de buitenaardse wezens, dus daar valt niks op aan te merken. Net als het geluid dat komt in 7.1 DTS-HD Master Audio en dat een heerlijke sfeer geeft aan de film, want de geluiden in het ruimteschip of de vliegtuigen (en een zeer irritante piepend vogeltje) die rondvliegen geven een heel beklemmend gevoel tijdens het kijken en als je de juiste surround (head)set hebt een hele sterke filmervaring geeft.

Naast de film zelf staan er op het schijfje de volgende extra's:
  • Xenolinguistics: Understanding Arrival
  • Eternal Recurrence: The Score
  • Acoustic Signatures: The Sound Design
  • Nonlinear Thinking: The Editing Process
  • Principles of Time, Memory, & Language

Ik zeg het niet vaak, maar deze extra's zijn serieus een perfecte aanvulling op de film, want deze nemen je mee achter de schermen en brengen je zoveel extra informatie over het verhaal en zijn achtergrond, dat je deze opeens in een heel ander daglicht kan zien. Want er is zoveel wetenschappelijk werk in deze film gaan zitten, dat deze de details spot on raken. Al met al krijg je bijna één uur aan extra's die van het begin tot het einde heel interessant zijn.