Review: Passengers (Blu-ray)

RDJ134 16 mei 2017 om 01:55 uur

Vorige jaar verscheen de sciencefictionfilm Passengers in de bioscopen en was een redelijk succes doordat het een aantal genres en Hollywood-clichés in de mix gooide en hier goed mee weg is gekomen. Deze film had uiteraard twee hele grote publiekstrekkers (Chris Pratt en Jennifer Lawrence) in de hoofdrollen, die het zo te zien redelijk naar hun zin hadden. Passengers is nu verkrijgbaar via de bekende digitale kanalen en uiteraard ook op fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mediadrager mocht ik een recensie-exemplaar ontvangen om de onderstaande review te schrijven.

Als Passengers begint maken we kennis met het ruimteschip Avalon, dat met 5.000 passagiers en 258 crewleden op halve lichtsnelheid onderweg is naar de planeet Homestead II. Tijdens deze reis die 120 jaar duurt is iedereen in een lange slaap gedompeld en vliegt de Avalon op automatische piloot naar zijn bestemming. Alleen gaat er iets mis als het schip geraakt wordt door meteoren en er schade ontstaat waardoor de stasis pod van Jim Preston (Chris Pratt) zichzelf uitzet en hij nu 90 jaar te vroeg wakker wordt. Half slaapdronken wandelt hij door het immens grote ruimteschip en verwacht dat elk ogenblik zijn medepassagiers wakker zullen worden, alleen gebeurd dit niet en gaat hij op onderzoek uit waarom alleen hij wakker is geworden. Doordat hij slechts een kleine monteur is kan hij alleen verblijven op de lagere etages, waar hij simpel voedsel krijgt uit de aanwezige computers die allemaal prima functioneren. Tijdens zijn onderzoek komt hij de Android Arthur (Michael Sheen) tegen die de bar van het schip runt. Fun fact: deze bar (en Arthur) is bijna een exacte kopie van die uit The Shinging (1980) en bonus fact: zelfs de vloerbedekking is hetzelfde.

Nu weet Jim zich in het begin wel te vermaken met alles wat het schip heeft te bieden en weet hij zichzelf toegang te verschaffen naar de luxere gedeeltes van de Avalon, die meer amusement en restaurants heeft, maar vooral ook grote slaapkamers met betere bedden. Terwijl hij probeert uit te vinden wat er mis is, komt hij er ook achter dat hij niet meer opnieuw zijn stasis pod kan gebruiken en nu dus verdoemd is om zijn leven alleen te slijten. Ondanks zijn luxeleven begint de uitzichtloosheid en eenzaamheid na een jaar zijn tol te eisen. Dan als hij op een dag zelfmoord wilt plegen, ziet hij een andere stasis pod met daarin Aurora Lane (Jennifer Lawrence) en begint hij er over na te denken om deze wakker te maken zodat hij niet zo eenzaam meer is. Na veel overwegen en overleg met Arthur besluit hij haar wakker te maken en te doen alsof dit komt door een fout van het schip. Het duurt dan ook niet lang voor Aurora emotioneel instort als ze erachter komt dat ze nooit Homestead II zal bereiken en door kleine manipulatie zich aangetrokken voelt tot Jim, wiens leugenachtige plan geslaagd lijkt te zijn. Maar het geluk is van korte duur, want Avalon begint door de schade die het twee jaar eerder opliep nu langzaam aan in te storten met storingen die steeds erger worden en praat Arthur zijn mond voorbij tegen Aurora, wat het begin wordt van een breuk en een reis tegen de tijd.

Zoals ik al in de intro zei: Passengers is een mix van een hoop dingen die we al eerder hebben gezien. Dat eenzaamheid mensen tot waanzin drijft kenden we eerder in The Shinging, Cast Away en zelfs in de tv-serie The Last Man on Earth zien. Dit is waar het eerste gedeelte van de film eigenlijk uit bestaat en soms grappig en tegelijk ook triest is. Het tweede gedeelte is meer een romantische film (kuch Titanic kuch) waarbij beide acteurs toch wel een bepaalde chemie hebben en je denkt dat het geluk nooit over zal gaan. De derde act is het schip dat uit elkaar valt en "we moeten het nu redden voor we allemaal dood gaan"-cliché, waarbij zelfs een kleine verrassing uit de kast komt. Sterker, soms weet deze film de automatische piloot te breken en je als kijker te verbazen. Zoals die keer dat de zwaartekracht van Avalon uitvalt en Aurora tijdens haar nachtelijke zwemsessie ineens tussen en in klodders zwevend water bijna verdrinkt, dit is een hoogtepunt van de film en iets wat je niet eerder hebt gezien.

Persoonlijk heb ik zeer genoten van deze film, want ondanks dat het heel erg creepy en fout is wat Jim doet, is het een hele pure sciencefictionfilm met hier en daar wat humor, en dat is iets waar Chris Pratt aka Starlord zeer goed in is. Daarentegen het moment dat hij zelfmoord overweegt en geborgenheid zoekt bij een ruimtepak is zelfs ontroerend te noemen. Maar het heeft wat clichés en plotgaten die ik vergeef, omdat de visuele stijl van de film prachtig is en dat komt mede doordat de regisseur Morten Tyldum (Headhunters en The Imitation Game) oog voor detail heeft en zo te zien ook groot fan is van Stanley Kubrick. De verwijzing naar The Shining is niet de enige easter egg, 2001: A Space Odyssey druipt er vanaf met de Avalon, een rode knop die duidelijk HAL is en de licht reflecterende helmen zijn een ode aan de 1968 klassieker.

Het beeld van Passengers is simpelweg perfect; de kleuren die variëren van fel naar zacht zijn een streling voor je ogen en laten zien waar je HDTV toe in staat is. Details als stof, glas en reflectie van de sterren (met prefect gebalanceerd zwart van de ruimte) op de helmen: het ziet er prachtig mooi uit. Het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, doet zijn werk prima, ondanks dat dit een film is die het vooral moet hebben van dialoog. Als je de echo's hoort in de Avalon of de brullende motoren van het schip; het draagt allemaal bij aan een zeer goede sfeer. Dus qua beeld en geluid een topper.

Naast de film zelf, staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Deleted Scenes
  • Space on Screen: The Visual Effects of Passengers
  • On the Set with Chris Pratt
  • Casting the Passengers
  • Creating the Avalon
  • Outtakes from the Set
  • Book Passage

De extra's op de disc zijn heel erg netjes, de deleted scenes laten je een paar dingen zien die helaas en soms terecht de film niet hebben gehaald en zijn de behind the scenes video's verplichte kost om te kijken als je Passengers hebt uitgekeken. Wat ik persoonlijk ook heel erg leuk vond waren de Book Passage video's die zeer gelikte (en uiteraard fictieve) reclamespotjes zijn voor de Avalon en de kolonie Homestead II. Bij het zien ervan wilde ik al roepen "STFU AND TAKE MY MONEY". Zonder dollen een klein uur aan zeer interessante extra's.