Review: The Evil WithIn 2

Geschreven door RDJ134 op 23 oktober 2017 om 00:42 uur

Het is bijna op de kop af alweer drie jaar geleden dat je mijn recensie van The Evil Within kon lezen. Een zeer vermakelijke en vooral zeer gestoorde third person game die was bedacht door Shinji Mikami, de grote man achter de survival-horrorreeks van Resident Evil. De pers was in het algemeen vrij negatief over de besturing, het verhaal en andere mierenneukerij, want als je er goed voor ging zitten met een open mind was dit een gruwelen en schrikken. Maar goed, het vervolg dat de originele naam The Evil Within 2 heeft is recent verschenen en mijn recensie van de Xbox One-versie kan je hieronder lezen.

The Evil Within 2 pakt drie jaar na de gebeurtenissen van het vorige deel op in het Beacon Mental Hospital, en zien we nu hoe Sebastian Castellanos niet langer meer bij de politie werkt en zijn dagen slijt als een dronkenlap, want niet alleen zijn vorige avontuur heeft hem geestelijk gebroken, maar ook de dood van zijn dochter Lily. Die je mag herbeleven in de openingsscène en hierbij mag je door een brandend huis op zoek naar het kind en dat is serieus een vrij benauwde ervaring te noemen. Wanneer Sabastian wakker wordt uit deze nachtmerrie, zie je niemand minder dan Mobius-agent en zijn ex-politiepartner Juli Kidman. Deze vertelt hem dat Lily nog leeft en zijn hulp nodig heeft. Hierdoor flipt hij als een malle en begint met zijn revolver te zwaaien op Juli en de andere aanwezige Mobius-agenten, waarna hij verdoofd en meegenomen wordt.

Eenmaal wakker krijgt hij te horen dat Lily een speciaal meisje is en daarom door Mobius nu gebruikt wordt als Core (soort van processor zoals in je PC) in een nieuw STEM-systeem die nu een Amerikaans stadje (zoals je in veel films en series ziet) met de naam Union emuleert. De reden dat Sabastian er nu bij gesleept is, komt omdat Mobius de controle van Lily en dus het hele STEM-systeem is verloren en ook het team dat op onderzoek ging is verdwenen en hopen ze dat haar vader nu kan zorgen dat ze de macht volledig terug kunnen pakken over het systeem. Je snapt ook wel dat Sabastian geen nee zegt om zijn dochter opnieuw te kunnen zien en haar te redden.

Vanaf het moment dat Sabastian aankomt in Union, zien we dat het één grote nachtmerrie is, want de bewoners zijn dood of veranderd in monsters en een soort van zombies. Al snel is het overleven op en top en kom je er achter dat niet alle Mobius-teamleden dood zijn en er dat er een seriemoordenaar ronddwaalt in het systeem. Die overigens zeer creatief is met de lijken van zijn slachtoffers en hier foto's van maakt. Maar hoe verder het verhaal uitrolt, hoe meer duidelijk wordt, maar er ook de nodige vragen opduiken. Want er is een hoop aan de hand en niets is wat het lijkt, dus wat is echt en wie is er wel en niet te vertrouwen. Dit alles mag je nu zelf gaan uitvinden in een avontuur dat je tussen de 15 en 20 uur zal bezighouden, afhankelijk van je speelstijl, moeilijkheidsgraad en interesse in het verkennen van omgevingen.

Holy shit, The Evil Within 2 is een game die je eigenlijk, net zoals ik, in het donker met een goede (surround) headset op met spelen voor het maximale effect. Want deze titel is behoorlijk creepy en zoals je al verwacht en gezien hebt in de trailers vol met surrealistische shit die echt tegen het misselijkmakende en totaal gestoorde aan zit. De gameplay is verbeterd tegenover het eerste deel en lijkt alles iets soepeler te lopen, maar toch voelt de besturing van Sabastian nog steeds niet helemaal lekker aan. Ik bedoel, het speelt prima, maar het had iets sneller gemogen, maar dat is een kwestie van smaak.

Wat ook veranderd is met het vorige deel, is dat het minder on-rails is dan voorheen en open wereld elementen heeft. Hier kan je dus op zoek gaan naar ammo en andere handige spullen waarmee je bij werkbanken diverse meuk in elkaar kan draaien. De vibe als je door de straten sneakt of vecht is steeds spannend en op een creatieve manier te doen, en in tegenstelling tot andere zeikerige collega-websites vond ik dit wel leuk om te doen. Want ook kan je door middel van collectables meer te weten komen over de karakters uit de Union en het verhaal zelf. Daarnaast heb je ook skilltrees waar je skills (DUH!) kan upgraden en je karakter wat kan uitbouwen. Uiteraard heb je ook een groot arsenaal aan wapens tot je beschikking waar je creatief mee om kan gaan, zo kan je diverse pijlen maken die allemaal een eigenschap hebben. Goed voorbeeld hiervan is een groepje zombie-achtige wezens die in een plas water staan, maar je hebt te weinig munitie (iets wat schaars is in de game en je dus moet nadenken wanneer je het vuur opent of kijkt voor een andere oplossing): dan neem je een pijl met een stroomlading, schiet die in het water en rennen maar.

The Evil Within 2 is zo'n titel waar je lang en kort over kan praten en ik kies in dit geval voor het laatste. Het is ongelofelijk spannend, er valt een hoop te doen en vooral een hartverzakking schrikken. Het verhaal is dan wel vrij cliché, maar weet dankzij een paar erg sterke momenten de interesse vast te houden. De gameplay is niet langer 100% on-rails, maar ook semi-openwereld waardoor je even van het vast pad af kan om dingen te zoeken en te bouwen. Maar het zijn vooral de bazen die er zo goor uit zien en allemaal hun eigen zwakke punten hebben om te verslaan, want het is surrealistisch op en top. Zo zie je op een bepaald moment een berg lichaamsdelen naar elkaar glijden en veranderen in een monster met meerdere hoofden en armen die echt een 'WTF?!?'-moment geven. Hoe verder je komt, hoe hoger het gore gehalte wordt en dat is toch wel de core van survial horror waar Resident Evil en Sillent Hill in het algemeen mee uitblinken.

Het is makkelijk om deze titel op kleine dingen als een wat trage Sabastian af te zeiken of dat er semi-zombies in zitten et cetera. Maar het is toch de bedoeling dat je plezier en een leuke ervaring aan een game wilt hebben en The Evil Within 2 is dan wel niet een klassieker of de beste game die je ooit zal spelen, maar het is er wel één die onder je huid gaat zitten (nogmaals, speel in het donker met een dikke headset op) en misschien wel een tijdje met het bedlampje aan laat slapen. Als survivalhorror je ding is, dan raad ik hem je onmiddellijk aan. Mocht je meer van de volgas actie zijn en geen zin hebben in geknutsel en puzzels op te lossen, dan moet je deze gewoon in huis halen als die wat goedkoper is. Eindcijfer is dan ook een 85 en dat is lager dan het vorige deel. Waarom? Omdat het gaming landschap in drie jaar tijd behoorlijk veranderd is en er net iets meer uitgehaald had kunnen worden. Maar nogmaals, dit is geen slechte maar een leuke vermakelijke titel waar niks mis mee is.
Onze score 85