Review: Happy Death Day (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 26 februari 2018 om 01:25 uur

Time loop films (ook in tv-series is dit erg populair) zijn een genre op zich geworden sinds Groundhog Day uit 1993 een onwijze culthit werd. Sindsdien zijn er veel films verschenen waarin een persoon doodgaat en dan vervolgens wakker wordt om zo zijn hele dag weer opnieuw te beleven totdat hij iets goeds doet of inziet dat zijn leven anders moet. Iets wat Edge of Tommorow uit 2014 nog eens perfect liet zien. Maar ook het horrorgenre doet hier gezellig aan mee, want Happy Death Day uit 2017 mixte time loop met het slasher genre en werd zeer goed ontvangen door de pers en bioscoopbezoekers. Deze film is nu te bekijken via de bekende streamingdiensten en uiteraard op fysieke media als dvd en Blu-ray verkrijgbaar. Van de laatstgenoemde mediadrager kreeg ik een recensie-exemplaar en wat ik er van vind kan je nu hieronder lezen.

Happy Death Day begint wanneer studente Tree Gelbman (Jessica Rothe) wakker wordt in de slaapkamer van Carter Davis (Israel Broussard) met een knetterende koppijn en geen idee waar ze is en hoe ze daar is gekomen, want na een nacht keihard feesten en alcoholconsumptie heeft ze een gat in haar geheugen. Maar het is maandag 18 september en dat is haar verjaardag. Als ze vrij chagrijnig vertrekt uit de kamer van Carter en naar haar studentenhuis loopt komt ze een ex date tegen die een soort van stalkergedrag heeft en diverse andere karakters. Eenmaal thuis aangekomen wordt ze opgewacht door Danielle (Rachel Matthews) die het hoofd is van de studentenvereniging en vraagt met wie ze het bed heeft gedeeld en belangrijker of ze wel een condoom heeft gebruikt, want zwangere studentes is een no-go in deze club. Eenmaal boven in haar kamer aangekomen is er haar roomie Lori (Ruby Modine) die haar verwelkomt met een felicitatie en een cupcake voor haar verjaardag. Maar Tree heeft haast want ze moet naar haar lessen toe.

Tree is zelf trouwens ook geen lieverdje, want ze is zeer arrogant, narcistisch en laat zelfs haar vader stikken die op haar wacht in een restaurant. Het feest houdt daar niet op, want ze heeft ook nog eens een affaire met één van de professoren (Charles Aitken) die hiermee zijn vrouw bedriegt. Wanneer de dag bijna op zijn einde loopt gaat ze naar een feestje van haar vrienden en neemt een korte route door een tunnel waar een muziekdoosje staat die happy birthday afspeelt, terwijl ze dit bekijkt wordt ze doodgestoken door een geheel in het zwart gekleed persoon die een masker (baby met één tand) van de schoolmascotte draagt. Zoals je weet is het een time loop film en wordt Tree de volgende dag weer wakker in de kamer van Carter en ervaart het hele gebeuren als een déjà vu die op haar zenuwen zit en ze besluit om die avond niet de tunnel te nemen, maar wordt wederom vermoord en daarna weer wakker in de kamer van Carter en begint Tree nu langzaam aan te realiseren dat ze dus in een time loop zit waarbij ze keer op keer aan het einde van de dag sterft ongeacht hoe ze probeert de uitkomst te veranderen.

Door Carter begint ze met een lijst van verdachten af te werken om er zo achter te komen wie nu eigenlijk de echte dader is die haar keer op keer weet te vermoorden en ondertussen wordt ze door de verwondingen van de vorige time loop ook steeds zwakker en begint er dus een einde in zicht te komen en besluit ze gewoon soms even gek te doen door haar haar roze te verven of gewoon naakt naar school te gaan. Langzaam aan ontdekt ze dan eindelijk wie er verantwoordelijk is en probeert te voorkomen dat die persoon haar steeds weet te vermoorden, alleen is niet alles wat het lijkt te zijn, maar daarvoor mag je zelf deze erg vermakelijke film gaan bekijken.

Happy Death Day is een hele vermakelijke film die het slasher en time loop genre eigenlijk perfect weet te mixen en naast enkele humoristische momenten ook net even iets meer diepgang heeft dan je verwacht. Want Tree mag in het begin een koude bitch zijn die zo arrogant is als ze maar kunnen komen, maar langzaam aan leer je de reden waarom ze dit gedrag heeft en ze zichzelf door de time loop leert kennen en probeert een beter persoon te worden in het proces. De manieren waarop Tree keer op keer vermoord wordt verlopen anders door haar keuzes en dit wordt steeds op een aparte manier in beeld gebracht. Ze wordt ze gestoken met een mes of zelfs een waterpijp, maar ook wordt ze in de brand gestoken en doodgeslagen met een honkbalknuppel. Het laatste wordt overigens prachtig visueel in beeld gebracht doordat ze valt van de klap en in één shot van de plaatsdelict valt op een kussen in de slaapkamer van Carter en dat vond ik persoonlijk heel erg knap in beeld gebracht.

Verder kijkt het ondanks het wat matige acteerwerk en clichés heel erg lekker weg, maar is de dader eigenlijk voorspelbaar. Hoewel er meerdere daders kunnen zijn, aangezien de hoofddader en een ander dezelfde schoenen dragen en dat is geen spoiler want de schoenen worden in het begin een keer goed in beeld gezet en vanaf daar is het een kwestie van opletten. Daarnaast blijft er nog het nodige over om te speculeren over wat nu deze time loop veroorzaakt heeft en wat voor rol de armband heeft die continue een vast punt heeft. Maar hoe je het went of keer en bekijkt, het is een leuke en vermakelijke film om te kijken. Speaking of, het beeld van deze Blu-ray is dik in orde, kleurig en vol met details. Dit gaat ook op voor het geluid dat komt in 5.1. DTS-HD Master Audio, de geluiden op campus en in de nacht zijn erg sfeervol, maar ook de muziek komt met goede bass naar voren en spreekt de subwoofer goed aan.

Naast de film kan je op deze Blu-ray ook de volgende extra’s vinden:
  • Alternate Ending
  • Deleted Scenes
  • Worst Birthday Ever!
  • Behind the Mask: The Suspects
  • The Many Deaths of Tree

Hoewel de extra’s in totaal een kleine 20 minuten duren, is het best leuk om deze te zien. Want je ziet het alternatieve einde met een hele andere moordenaar en daarover gaat ook Behind the Mask van wie de dader of daders hadden kunnen zijn. De deleted scenes zijn niet zo heel erg spannend te noemen, maar al met al een must see nadat je de film hebt bekeken.

Happy Death Day heeft mij weten te verrassen door slimme vertelling en de humor die deze film biedt en zichzelf hier en daar niet serieus neemt. Sterker, ze verwijzen zelfs naar Groundhog Day, de moeder van het genre. Grappig is dat je trouwens ook een poster van John Carpenters cultklassieker They Live uit 1988 ziet. Zoals ik eerder zei is het acteerwerk niet heel erg sterk, maar laten we eerlijk zijn: in welke horrorfilm is dit wel? Dus daar zal je mij dan ook verder niet over horen, net als over enkele toevalligheden. Maar de montage is vrij strak en naast de bekende jump scares worden dingen heel erg goed in beeld gebracht. Verwacht overigens geen gore fest, want de messteken worden niet in close-up gebracht, maar door snelle montages komen deze heel goed over. Speaking of, als de film begint krijg je het bekende Universal-logo in beeld die na enkele seconden weer opnieuw begint en dat is een mooie vooruitblik op wat gaat komen met de film zelf en dat zijn details die ik heel erg waardeer.

De presentatie van de film op Blu-ray is met zijn beeld en geluid gewoon goed, de extra’s niet heel spannend en toch een must see. Als ik alles overweeg krijgt deze film mijn onmiddellijk koopadvies en een 80. Happy Death Day heeft het heel erg goed gedaan en wereldwijd $122 miljoen opgebracht, dus een vervolg is eigenlijk onvermijdelijk geworden.