Review: Timeless - Seizoen 1

RDJ134 18 juni 2018 om 01:06 uur

Het concept van tijdreizen staat in veel films en tv-series centraal en zijn op uitzonderingen na, vrij standaard. Maar in de Amerikaanse serie Timeless gaat het allemaal net even anders, want het concept is hier dat alles wat in het verleden gebeurde grote gevolgen in toekomst heeft. Wat ook wel het Butterfly Effect wordt genoemd. Daarbij is het een onwijs leuke cast, goed doordacht verhaal, geschiedenisles en elke aflevering minimaal één pop culture verwijzing. Oftewel de perfecte Eigenwereld-serie. Sony Home Entertainment is zo vriendelijk geweest om mij de dvd-box van het eerste seizoen te sturen en mijn recensie daarvan kan je nu hieronder lezen.

Als Timeless begint zien we dat tijdreizen een realiteit is geworden, want multimiljonair Connor Mason (Paterson Joseph) is het geluk om een machine (grote bol die op een oog lijkt) te bouwen waarmee het mogelijk is om terug in de tijd reizen. Samen met zijn protegé Rufus Carlin (Malcolm Barett) en Anthony Bruhl (Matt Frewer) is deze uitvinding een realiteit geworden en is in het geheim getest. Maar dan stormt Garcia Flynn (Goran Visnjic) binnen met zijn bende en neemt Anthony mee als gijzelaar en steelt de tijdreismachine en gaan er vandoor naar 6 mei 1937. De dag dat de zeppelin The Hindenburg brandend neerstortte. Dit luchtschip was gevuld met het zeer brandbare helium en diverse belangrijke passagiers waarvan enkele overleden.

Nu kan Conner dit probleem niet zelf aan en is niet alleen de grote vraag wat Flynn daar moet of zal gaan doen, maar hoe dit de geschiedenis zoals wij het kennen kan beïnvloeden. Dus wordt Homeland Security er bij betrokken die onder leiding staat van agente Denise Christopher (Sakina Jaffrey) die er voor moet zorgen dat dit probleem opgelost gaat worden. Want er is nog een kans om Flynn tegen te houden. Tijdens het bouwen van het eerste schip die The Mothership genoemd wordt, is er goed nagedacht door Masons Industries, want ze hebben namelijk ook een tweede schip gemaakt die de naam The Lifeboat draagt. Deze is ontworpen voor als de piloten van The Mothership pech krijgen, deze ook gered kunnen worden en niet vast in een tijdslijn blijven zitten.

Denise heeft nu de taak om een team samen te stellen om Flynn tegen te houden. Rufus word tegen wil en dank de piloot en voor de bescherming (wat later een kill order blijkt te zijn) gaat Wyatt Logan (Matt Lanter) mee. Dit is een militair wiens vrouw Jessica in 2012 is vermoord en dit is iets wat nog steeds knaagt aan hem. Tot slot is er Lucy Preston (Abigail Spencer), een professor geschiedenis en zorgt voor haar jongere zusje Amy en haar moeder Carolyn Preston (Susanna Thompson)die lijdt aan longkanker en terminaal ziek is. Wanneer ze benaderd wordt door Homeland Security en leert dat tijdreizen een realiteit is, is dat heel moeilijk te begrijpen voor haar, maar haar kennis van vooral de Amerikaanse geschiedenis is wat dit team compleet maakt.

Om een lang verhaal kort te houden: Rufus, Lucy en Wyatt weten de Hindenburg-ramp zo goed als te voorkomen en ALLE passagiers te redden, iets wat niet in de huidige tijdslijn gebeurde en dus in de toekomst grote gevolgen zal hebben. Tot overmaat van ramp sterft er een journaliste die het drietal hielp door toedoen van Flynn. Deze dame haar lot was om tijdens het crashen van de zeppelin te overlijden en dit is wederom iets wat hard door zal dreunen in het heden. Wanneer Lucy een confrontatie heeft met Flynn nemen dingen een andere wending. Hij wijst haar er op dat dit allemaal komt door een dagboek die zij geschreven heeft en dat dit een groter geheel is van een agenda die een organisatie met de naam Rittenhouse heeft voor de mensheid. Hij vertelt haar dat ze Denise naar deze naam moet vragen.

Dit is ook wat Lucy doet als ze thuiskomt en Denise Christopher ontkent hier iets van te weten. Maar dat Rittenhouse dieper geworteld is in het verhaal wordt duidelijk als Rufus geluidsopnames van de missie aan Conner geeft en hij dus al die tijd voor deze organisatie werkte en onder grote druk is komen te staan, iets wat Rufus later ook zal ondervinden. Dat de daden in het verleden grote invloed heeft op de huidige tijdslijn, ondervindt Lucy bij thuiskomst waar haar moeder kerngezond is en haar zusje nooit heeft bestaan. Dit is nog steeds de eerste episode waar ik het over heb en is simpelweg een onwijze mindfuck voor jou als kijker. Want elke aflevering ontvouwt langzaam aan een tipje van de sluier en zien we wie en wat Rittenhouse en hun verborgen agenda is en dat niemand te vertrouwen is en de verlokking om de (hoofdzakelijk Amerikaanse) geschiedenis aan te passen om een geliefde te redden erg lonkend is.

Ik ben persoonlijk helemaal weg van deze serie, die heel uniek te noemen is. Maar ook doordat er zoveel geschiedenis en beroemde personen voorbij komen. Zo is in de tweede aflevering de aanslag op de Amerikaanse president Abraham Lincoln te zien op een manier die je er wel heel erg dicht bij betrekt. Of maken we van dichtbij de Slag om de Almalo (belangrijk keerpunt in de Amerikaanse geschiedenis) mee, het Watergate-schandaal en leren we ook de minder bekende kant van de geschiedenis kennen zoals het verhaal van Katherine Johnson een Afro-Amerikaanse vrouw die veel voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie en computerinformatica betekende doordat ze onwijs goed was met complexe wiskundige problemen. Als je geen nerd of geek bent, is dit iets wat je normaal never nooit zou weten, en Timeless laat je hier en met andere onderbelichte delen van de geschiedenis kennis mee maken.

Wat deze serie ook kenmerkt is de humor die er in zit en die je zelfs niet eens gelijk zal opvallen. Want in elke aflevering als iemand in het verleden vraagt naar het trio hun naam, geven ze die van een beroemdheid als een acteur of muzikant op, iets wat soms tot hele leuke momenten lijdt. Een ander terugkerend iets is een pop culture verwijzing en uiteraard zitten daar Back to the Future en Terminator bij, maar ook Jaws en vele anderen. Dit maakt het allemaal net even een feest van herkenning voor 'ons soort mensen' aka de nerds en de geeks die dit gelijk weten te spotten.

Het verhaal is in het eerste seizoen niet heel erg complex, maar wel even een beetje goed opletten omdat er een hoop karakters voorbij komen en gaan. Ook is niet altijd alles wat het lijkt en blijkt Rittenhouse dichter bij huis te zijn dan onze helden denken. Maar ik garandeer je dat het alles behalve voorspelbaar en puur genieten is. Sony Home Entertainment was zo aardig om de dvd-box toe te sturen en deze bestaat uit vier schijfjes, waarvan het beeld voor dit type mediadrager dik in orde is, en het geluid dat komt in Dolby 5.1 Surround is ook prima. Uiteraard heb ik een ding voor kleine details en deze komen goed voorbij in nachtelijke of stedelijke geluiden en ook wordt de subwoofer goed aangesproken en dat is dan ook goed te horen als The Lifeboat vertrekt of bij vuurgevechten en explosies. Oftewel niks op aan te merken. Verder zijn er nog wat extra's in de vorm van deleted scenes en bloopers, die verder niet echt noemenswaardig zijn.