Review: The Crew 2

Geschreven door RDJ134 op 09 juli 2018 om 00:40 uur

Een kleine maand geleden kreeg ik van Ubisoft de mogelijkheid om mee te doen aan de Closed Bèta van The Crew 2, het vervolg op de net-niet racetitel uit 2014. Deze game wilde toen net iets teveel te serieus zijn en nam iets teveel hooi op de spreekwoordelijke vork. De Closed Bèta wist mij te verrassen en daardoor had deze titel mijn aandacht. Ondertussen is de volledige game voor alle bekende systemen te vinden in de winkels en was Ubisoft zo aardig om mij een Xbox One-versie te sturen en daarvan kan je mijn recensie nu hieronder lezen.

The Crew 2 heeft in tegenstelling tot zijn voorganger geen duister serieus verhaal, maar is kleurig en vrolijker van toon. Want we gaan racen, varen, vliegen en volgers scoren. Want anno 2018 ontkom je ook in videogames niet meer aan het social media-gebeuren. Je begint in deze game zoals vaker gebeurd in dit genre als een nobody onderaan de lijst en is het aan jou om je omhoog te werken en te laten zien wie er de nummer één is in op de weg, op het land en in het water. Want met The Crew 2 worden alle aspecten van het racen in de blender gegooid en gemixt tot een game zoals we al eerder hebben gezien, maar dan allemaal net even anders.

Om te beginnen maak je een keuze van wat je als eerste wilt gaan doen en welke stijl het beste bij je past. Vervolgens begin je aan het aflopen van evenementen door Amerika in een notendop waarbij je iconische steden als New York, Los Angeles, Las Vegas, Miami aan doet. Dit heeft geen vaste structuur of volgorde om te doorlopen, dus als je zin hebt om te straatracen kan je dit gewoon doen en blijven doen in een race naar keuze op een locatie die jou het leukste lijkt. Het leuke is dat je on the fly kan veranderen van voertuig. Rij je keihard en denk je fook deze shit duurt me te lang, ram op je controller en je bent niet gek maar een vliegtuig, en mocht je tijdens het vliegen het hoog in je bol (pun inteded) krijgen en je denkt laat ik eens als een boot door het leven willen gaan, wederom ram op de controller en je bent een boot die naar beneden valt en als je dit in het water doet gewoon weer verder kan varen op volle snelheid. Wat lekker actievol is.

Het doel is winnen van races die komen in diverse disciplines verspreid over verschillende voertuigen die je kan unlocken en kopen. Maar zoals ik in mijn preview ook al zei: in het begin voelt het allemaal kut aan met de besturing en zo snel je bij de eerste drie weet te eindigen is het feest, want à la RPG-stijl valt er loot uit de lucht die komt met upgrades voor je voertuig die het weer sneller, wendbaarder maakt of meer controle geeft en dat begint het pas echt leuk te worden en de uitdaging om zoveel mogelijk uit te bouwen, want voertuigen kan je dan wel unlocken en krijgen, het is niet dat je deze non-stop toegeworpen krijgt en je er wel degelijk iets voor moet gaan doen. Met meer dan 250 voertuigen van bekende merken, en nog een hoop die er bij gaan komen in de toekomst, heeft Ubisoft een zeer uitgebreid aanbod die elke racefan zal aanspreken en al ben je casual leunstoelcoureur, het is een groot assortiment met keuzes.

The Crew 2 mag dan wel een doorsnee racetitel met voertuigen zijn, de wereld is behoorlijk groot en gedetailleerd te noemen, want naast het opwerken tot de top dog van de racewereld, is er ook nog genoeg los te doen. Van het breken van snelheidrecords, foto’s maken tot dikke stunts, je doet alles voor meer volgers en het verdienen van geld die je weer in je voertuigen, kleding en appartement kan steken en zo een lifestyle van een online beroemdheid leven, en dat alles in je eigen digitale wereld. Deze titel heeft MMO-elementen en dat is niet alleen met je loot, het is mogelijk om een crew (roll endcredits) te vormen en samen met anderen of vrienden de races te doorlopen of gewoon gezellig free roamen, en dat was iets wat Radical en ik veel deden met de Closed Bèta en wat een hele hoop lol was. Maar in deze retailversie is het allemaal net even meer en uitgebreider en nog steeds is het leuk om met vrienden te spelen en dat is de kracht van deze titel. Sure, solo is het allemaal heel erg leuk om te doen, maar met anderen erbij speelt mijn OCD en competitiegedrag al snel op en wil ik winnen want fook vrienden.

Over racegames kan je lang en kort lullen, of gewoon kijken of het leuk is. Want The Crew 2 draait om het sociale met vrienden, is een racegame zoals je in de loop der jaren vaker hebt gezien en door de MMO-elementen (je moet trouwens wel een online verbinding hebben om deze te spelen, maar wie heeft dit niet tegenwoordig) is dit net even anders. Maar aan het einde van de rit moet je gewoon van punt a naar b rijden, races winnen, je opwerken en je voertuigen die komen in alle soort en maten upgraden tot het monsters zijn waar je zo de eerste plaats mee pakt. Ik zag dat andere websites zaten te zeiken over besturing of dat het er allemaal zo levenloos uit zag in de steden, en ik kan je zeggen dat deze of niet echt tijd in het spel hebben gestoken om alles te upgraden of verder niet zo moeten zeiken. Sure, The Crew 2 is geen raceklassieker, maar een leuke vermakelijke titel die er zeer goed uit ziet en ook een lekker geluid heeft, want het oog en oor willen ook wat.

Alles overwogen is deze game geen topper, maar een leuke middelmatige game die je een lange tijd zoet kan houden en die net als alle andere Ubisoft-titels in de loop der tijd wordt uitgebreid met nieuwe modi (Player vs Player komt in december) en een shitload aan content. Ik heb persoonlijk weinig minpuntjes kunnen vinden die echt noemenswaardig zijn, maar vind de volle prijs die de game nu heeft net even iets teveel. Ben je een diehard arcade racefan die zit te wachten op adrenalineboost à la tien Red Bulls, dan is dit een no brainer om in huis te halen. Maar ben je meer iemand die het van tijd tot tijd het leuk vindt om een paar uurtjes te racen en het dan weer weg te leggen, dan kan je beter even wachten tot het spel een paar tientjes goedkoper is, of tweedehands aanschaffen.

Mijn koopadvies is dan ook alleen gelijk in huis halen als je gek bent van alles wat hard gaat, en helemaal een bonus met vrienden die hetzelfde willen, want dan komt het spel echt helemaal tot zijn recht. Voor de casuals is het gewoon even wachten, want dit is geen mijlpaal in het racegenre en gewoon een leuke titel om ernaast te hebben. Eindcijfer is een 85.
Onze score 85