Review: Black Mirror - Seizoen 3

RDJ134 15 augustus 2018 om 02:45 uur

Het is alweer drie jaar geleden dat je hier op Eigenwereld mijn recensie van de eerste twee Black Mirror-seizoenen kon lezen. Deze anthology serie (elke aflevering is een ander verhaal die niks met zijn voorganger te maken heeft) laat ons steeds zien hoe technologie die het leven leuk en makkelijker maakt kan omslaan in een nachtmerrie en hoe ongezonde de ongekende obsessie met social media is. Vandaar ook de titel Black Mirror oftewel de reflectie van je gezicht in je telefoontoestel. In 2016 verscheen het derde seizoen op de streaminggigant Netflix en is deze recent beschikbaar gekomen op fysieke media en daarvan mocht ik de dvdbox ontvangen om daar de onderstaande recensie van te schrijven.

Aangezien anthology series geen vaste verhaalvertelling hebben zoals een film, bespreek ik nu elke aflevering op een korte manier om je een indruk te geven van waar het over gaat en wat je kunt verwachten. Na deze samenvatting zal ik je ook gelijk vertellen welke afleveringen mij totaal wegbliezen en welke in mijn ogen de mindere waren.

1: Nosedive
In Nossedive maken we kennis met Lacie Pound (Bryce Dallas Howard, bekend uit Jurassic World en Pete's Dragon) die leeft in een wereld waar social media mensen hun gedrag en privileges bepaalt. Hierbij wordt een vijfsterren systeem gehanteerd via een soort van Facebook-achtige app en een ooginplant die mensen gelijk laten zien met wie ze in contact komen en de persoon hierop kunnen beoordelen. Dit zorgt ervoor dat bijna de gehele maatschappij overdreven (ongemeend) aardig is tegen elkaar om te zorgen dat hun score hoog blijft.

Lacie is een 4,2 en doet zo haar best om hoger te komen, want het contract van haar huurwoning die ze deelt met haar broertje (die een 3,1 is) loopt nu af en om in aanmerking te komen voor een beter en groter huis moet ze een 4,5-rating hebben. Dus doet ze haar best om populairder te worden in kringen van 4,5 en hoger. Daarom zoekt ze zelfs contact met haar oude schoolvriendin Naomi (Alice Eve, bekend uit Star Trek: Into Darkness en recent in de Netflix-serie Iron Fist) die op het punt staat te trouwen en zich enkel beweegt tussen mensen met een hogere rating. Naomi staat op het punt te trouwen en vraag Lacie om haar bruidsmeisje te worden en deze hoopt nu op hogere ratings. Alleen als ze begint aan haar reis naar Naomi gaat er van alles mis en loopt haar rating omlaag en valt haar leven letterlijk uit elkaar.

2: Playtest
Wanneer de Amerikaanse Cooper Redfield (Wyatt Russell) zijn vader is overleden aan Alzheimer is hij bang dat hem dit ook zal overkomen en wil voorkomen dat hij dadelijk geen leuke herinneringen meer aan zijn leven heeft en besluit zijn koffers te pakken en op een wereldreis te gaan, waarbij hij niks aan zijn moeder verteld en tijdens zijn trip haar telefoontjes blijft ontwijken. Eenmaal gestrand in Londen komt hij erachter dat zijn creditcard geskimd is en zijn geld op is en daar wordt hij niet vrolijk van. Om zichzelf op te vrolijken ontmoet hij via een Tinder-achtige app de prachtig mooie Sonja (Hannah John-Kamen die bekend is van haar rol Dutch in de serie Killjoys) met wie hij de nacht doorbrengt.

De volgende dag zoekt hij werk via een app en komt zo terecht bij een game developer die mensen zoeken om een Alternate Reality Game (ARG) te testen en betalen voor één dag werk een weekloon en daarmee lijken alle problemen in één klap opgelost te zijn. Alleen komt deze test met een implantaat in zijn hoofd die gebruikmaakt van zijn grootste angsten om zo een custom game ervaring voor elke speler te creëren. Als hij een nacht moet doorbrengen in een oud en donker huis, komen zijn angsten in de vorm van oude schoolgenoten die hem pesten en zijn angst voor spinnen tot leven. Maar wanneer zijn moeder hem wederom belt wordt het signaal na de implantaat verstoord en wordt het spel dat hij speelt een levende nachtmerrie.

3: Shut Up and Dance
Als deze episode begint maken we kennis met Kenny (Alex Lawther, die nu schittert in de Netflix-serie The End of the F***ing World) een normale 19-jarige jongen die nog thuis bij zijn moeder en zusje woont en werkt in een fastfoodrestaurant waar hij een buitenbeentje is bij zijn collega's. Wanneer zijn zusje zijn laptop heeft gebruikt om een programma te installeren om gratis films te kijken, zit zijn computer vol met malware en downloadt hij van het internet een removal tool. Alleen zit er in dit programma nog meer ellende en wordt de gehele laptop overgenomen en wordt er meegekeken door de webcam en zien deze dat Kenny zich suf fapt op internetporno, wat ze opnemen en hem nu mee chanteren. Deze hacker of hackers willen geen geld maar dat hij een 'gunst' voor ze doet door naar een bepaalde locatie te gaan om daar een pakketje aan te nemen en deze te bezorgen in een hotel.

Als hij in het hotel aankomt ontmoet hij de huurder van de kamer, de getrouwde Hector (Jerome Flynn aka Bronn uit Game of Thrones) die zit te wachten op een hoertje, maar nu ook terecht is gekomen in een zeer gestoord spel. Het pakje blijkt een taart te zijn en moeten Kenny en Hector naar een nieuwe locatie brengen terwijl er een tijdslimiet vol met dreigementen de druk steeds meer opvoert. Op de locatie krijgen ze de opdracht om een overval te plegen op een bank en het geld naar een drop point te brengen in het Engelse platteland waar wederom iemand wacht en dingen onthult die alles wat je zojuist hebt gezien totaal op zijn kop zet en je een mind fuck op en top geeft. Van alle afleveringen was dit trouwens mijn favoriet door de plottwist die je aan had kunnen zien komen omdat deze onder je neus zit met hints, maar je totaal niet zal opvallen totdat alle puzzelstukjes in elkaar passen.

4: San Junipero
Het is 1987 als de jonge verlegen Yorkie (Mackenzie Davis uit Blade Runner 2049 en The Martian) in de badplaats San Junipero een bar binnenloopt en daar Bubble Bobble speelt terwijl er typische jaren tachtig hits voorbijkomen. Daar maakt ze kennis met Kelly (Gugu Mbatha-Raw, die eerder dit jaar nog was te zien in The Cloverfield Paradox) die een lastig vriendje probeert te dumpen en betrekt hier de nietsvermoedende Yorkie bij die zeer onder de indruk is van deze pittige en zelfverzekerde dame. Als het Yorkie tijdens het dansen iets teveel wordt en naar buiten vlucht, komt Kelly haar achterna en vraag haar of ze zin heeft om naar haar huis te gaan voor seks. Na enige twijfel beleven beiden een spannende nacht.

Als Yorkie een week later weer langskomt in de club waar ze Kelly ontmoette is deze er niet en adviseert iemand haar om het te proberen in een andere tijd, waarna Yorkie niet alleen nog een keer de jaren tachtig, negentig en het begin van deze eeuw aandoet en Kelly dan eindelijk weet te vinden die haar vertelt dat het simpelweg om de seks ging en niks meer. Maar hier leren we ook dat beiden leven in een virtuele wereld en in het echt heel erg oud en ziek zijn, sterker, Yorkie ligt al veertig jaar verlamd in een coma en wilt uit het leven stappen en voortleven in The Cloud waar San Junipero een onderdeel van is. Beide dames hebben een hoop te bepraten en een hoop problemen waarbij centraal blijft dat liefde geen kleur en tijd meer kent.

5: Men Against Fire
In een niet nabije toekomst zien we hoe soldaten van het Amerikaanse leger in een soort van Scandinavisch land de bevolking bijstaat in het uitroeien van 'kakkerlakken'. Dit zijn mensen die gemuteerd zijn en alles plunderen wat op hun weg komt, zoals eten en elektronica. Wanneer een team op jacht gaat naar dit ongedierte, maken we kennis met rookie Stripe {Malachi Kirby, die twee jaar geleden nog als Kunta Kinte schitterde in de remake van Roots) die voor het eerst mee op jacht mag en die gelijk al twee 'kakkerlakken' weet uit te schakelen en hierdoor gelijk een held is in zijn groep. Tijden het gevecht dat hij met een van de kakkerlakken had is hij in zijn ogen geschenen met een elektronisch ding en heeft sindsdien last van een piep en andere problemen.

Als de legerleiding hem laat nakijken, checken ze niet alleen zijn bloed en conditie maar ook zijn MASS-interface die je moet zien als een HUD van een videogame. Via deze implantaat kan hij gegevens verkrijgen en beter en verder schieten et cetera. Er worden geen problemen gevonden, maar wel merkt Stripe dat alles anders ruikt en heel langzaam aan beginnen zijn zintuigen anders te werken en blijkt dat er wel degelijk iets mis is met MASS en de kakkerlakken niet zijn wat de soldaten denken dat ze zijn.

6: Hated in the Nation
De laatste aflevering van het derde seizoen Black Mirror is iets anders van opzet dan de andere delen, want deze is niet een uur lang, maar bijna anderhalf en is daarmee eigenlijk een volledige film. Anyway, in Hated in the Nation zien we hoe in een toekomstig Londen de wereld niet zo rooskleurig is als dat we zouden hopen. Diverse dieren zijn aan het uitsterven en zijn de bijen al totaal van de aardbodem verdwenen en vervangen door ADI's die hun taak hebben overgenomen. ADI's zijn kleine drones in de vorm van een bij die ervoor zorgen dat bloemen nog steeds bestuift worden en zo de natuur enigszins in balans houdt.

Zoals altijd hebben wij mensen het te druk met social media op onze smartphones waar iedereen een mening heeft. Wanneer een journaliste een smakeloos stuk schrijft wordt ze Engelands meest gehate persoon en wordt er een hashtag #DeathTo in het leven geroepen om haar het leven zuur te maken. Maar wanneer zij in haar eigen huis haar eigen keel doorsnijdt is dit voor veel mensen een feest en voor de politieagente Karin Parke (Kelly Macdonald) en haar nieuwe collega Blue Coulson (Faye Marsay, bekend uit Game of Thrones met haar rol als The Waif) de moeilijke taak om dit op te lossen. Ondertussen gebeurt er een bijna identiek incident waarbij een rapper die een klein kind afzeikte op tv nu ook op de #DeathTo-lijst was gekomen en die vergaat van de pijn in het ziekenhuis wordt opgenomen waarbij er een ADI uit zijn schedel komt en bij nader onderzoek vinden Karin en Blue ook deze kleine minidrone in het hoofd van de journalist.

Langzaam aan ontvouwt het plot achter de DeathTo-hashtag die terug is te leiden naar hacktivist die een ziek spelletje speelde onder de titel Game of Consequences en dit doet zijn naam eer aan. Want iedereen die de hashtag gebruikt heeft is nu een doelwit geworden van de ADI's die niet uit te zetten zijn en nu een eigen leven lijden en alles en iedereen die reageerde als doelwit heeft.