Review: Pieter Konijn Blu-ray

Geschreven door RDJ134 op 22 augustus 2018 om 00:59 uur

Terwijl de meeste recensies hier op Eigenwereld van een bepaald en vaak donker genre zijn, is er ook tijd voor leuke fantasievolle films, want wij nerds en geeks houden van schattige pratende beesten. Pieter Konijn (Peter Rabbit) is zo’n film die je in de categorie van Paddington en Christopher Robin kan plaatsen, maar dan net even anders. Want ondeugende en pratende konijnen zijn natuurlijk geen beren en hebben een totaal andere levensstijl. De film is nu verkrijgbaar via de bekende streamingdiensten en voor de puristen op fysieke media als dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij een recensie-exemplaar (met oranje cover i.p.v. blauw) te sturen van de laatstgenoemde mediadrager en daarvan kan je nu mijn recensie hieronder vinden.

Hoewel deze film gericht is op het jonge Nederlandse publiek, heb ik deze met de Engelse geluidstrack gekeken en daarom zal ik nu de karakters met hun Engelse benaming beschrijven in deze recensie. Peter Rabbit (talkshowhost James Corden) en zijn familie bestaande uit de zusjes Mopsy (Elizabeth Debicki uit The Cloverfield Paradox), Flopsy (Margot Robbie, bekend van The Wolf of Wall Street en Suicide Squad), Cottontail (Daisy Ridley, Star Wars) en neef Benjamin (Colin Moody), leven een redelijk gelukkig leven op het Engelse platteland. Hier stelen ze bijna dagelijks met militaire precisie groente uit de prachtige tuin van McGregor (Sam Neil uit de Jurassic Park-films die nu totaal onherkenbaar is) die probeert dit tegen te houden. Maar McGregor is niet een aardige oude man, hij heeft namelijk Peter zijn vader voor zijn ogen vermoord en opgegeten in een taart, en dat is vrij donker voor een kinderfilm.

Maar Peter weet de oude McGregor zo gek te maken tijdens een achtervolging dat jarenlang slecht eten en gewoontes hun tol eisen en zijn hart doet stilstaan, waarna hij door de ijswagen met lichten (ambulance) wordt opgehaald en alle dieren van het platteland de tuin plunderen en een groot feest geven in zijn huis. Niet wetende dat hij een erfgenaam heeft, namelijk zijn neefje Thomas (Domhnall Gleeson, die we allemaal kennen als generaal Hux in de nieuwe Star Wars-films) die werkt in Harrods en daar een afdelingschef is die daar zijn personeel drilt en een vorm van OCD (Obsessive Compulsive Disorder) heeft als het op kleine details aankomt. Wanneer hij zijn promotie misloopt slaat hij door en wordt ontslagen en besluit tijdelijk in te trekken in het huis van zijn overleden oom.

Eenmaal aangekomen treft hij feestende dieren aan die er een zooitje van hebben gemaakt en zweert hij al het ‘ongedierte’ uit te roeien. Maar zijn buurvrouw Bea (Rose Byrne, bekend uit de Insidious-franchise) geeft de konijnenfamilie onderdak en beschermt ze tegen de oude McGregor en liegt Thomas dat hij gek op dieren is en zo worden de twee verliefd op elkaar en dat valt niet goed bij Peter die in haar een soort van moeder ziet en besluit dat Thomas weg moet en dit is het startschot van een hoop acties en streken die niet onder doen voor die van Home Alone en zelfs soms hilarisch zijn. Alleen loopt het een beetje uit de hand en worden er zelfs explosieven gebruikt en komt Bea erachter dat Thomas al die tijd Peter en zijn familie probeerde te vermoorden. Normaal zal ik nooit spoilers vertellen over een film, maar je begrijpt wel dat alles natuurlijk weer helemaal goed komt. Maar voor dat zover is zal er nog het nodige gebeuren.

Pieter Konijn aka Peter Rabbit is een hele leuke (ondanks enkele hele donkere dingen) film voor de gehele familie. Want de kinderen zullen zich vergapen aan grappen en grollen die de konijnen en dieren uithalen, en voor volwassenen zitten er ook een aantal hele leuke grappen in. De gehele film kijkt heel erg lekker weg, valt nergens stil en weet zelfs te ontroeren en heeft als thema dat eerlijkheid altijd het langst duurt. Maar zoals je in deze video (spoilers) van CinemaSins kan zien heeft het verhaal en logica in dit universum ook de nodige gebreken. Want Bea gelooft Thomas niet dat de konijnen kunnen praten, maar vindt het wel heel normaal dat ze jasjes en kleding dragen. Of dat Thomas hen tegen het einde van de film verstaat terwijl ze eerder onder elkaar aan het praten waren, waar hij bij was en dit niet hoorde. Maar goed, dat is mierenneuken op details in een film die gemaakt is voor een jonger publiek en gewoonweg heel erg leuk is om te kijken.

Het beeld van de Blu-ray is zoals je van Sony Home Entertainment verwacht perfect, want de konijnen zien er niet alleen echt uit, maar hebben zoveel details dat je hun haren kan tellen. Ook de kleuren van bijvoorbeeld de groente in bijvoorbeeld de tuin zijn prachtig mooi en laten zien wat High Definition-beeld kan en moet zijn op je tv. Het geluid komt in 5.1 DTS-HD Master Audio en is ook dik in orde. Je hoort de nageltjes van de konijnen tikken op het parket in huis en heel erg veel omgevingsgeluiden van het platteland en de stad die bijdragen aan een hele aangename filmervaring. Uiteraard wordt ook de subwoofer diverse keren aangesproken en zullen diverse explosies met een dikke bass door je woonkamer of headset knallen. Daarnaast zijn er nog enkele extra’s op het schijfje te vinden als een liedje en making of.

Pieter Konijn aka Peter Rabbit is een verdomd leuke film voor jong en oud en ziet er visueel zo mooi uit dat je gelooft dat de konijnen en dieren echt zijn en niet dat je zit te kijken naar computeranimaties. Het verhaal is leuk en ontroerend tegelijk en zien we dat familie, eerlijkheid en de liefde centraal staan. De grappen die in een rap tempo worden afgevuurd mogen dan wel niet altijd even geslaagd zijn, maar ik heb een paar keer echt gelachen en met een smile van oor tot oor zitten kijken en dat is iets wat ik niet vaak doe. Zoals ik aan het begin van de recensie al zei heb ik het Engelstalige audiospoor gebruikt, maar aangezien deze film ook voor de kleintjes is, heb ik ook even de Nederlandse stemmen gecheckt en deze zijn niet een heel erg slecht, en dat is niet vreemd aangezien je hier en hier kan zien dat er een grote Nederlandstalige stemmencast met Tommie Christiaan, Jan Versteegh, Do en Shelley Vol, Amy Vol en Lisa Vol (OG3NE) hebben meegewerkt. Die je overigens ook in deze video allemaal voorbij ziet komen tijdens de première die eerder dit jaar was.

Zoals altijd met Sony Home Entertainment-releases krijg je het beste beeld en geluid dat een Blu-ray je kan bieden en daar ben ik ook zeer tevreden over. Maar wat ik al eerder zei, op enige kleine dingen na valt er niks aan te merken op deze film en Blu-ray die ik mijn onmiddellijk koopadvies en een 85 geef.
Onze score 85