Review: Strange Brigade

Geschreven door RDJ134 op 31 augustus 2018 om 01:19 uur

Developer Rebellion is vooral bekend van de Sniper Elite-franchise en maakte drie jaar geleden een uitstapje met het briljante Zombie Arme Trilogy, waar je in vier player co-op diverse mappen van Sniper Elite aandeed waarin hordes Duitse zombie-nazi’s ronddwaalde. Deze game mag dan wel niet heel erg bekend zijn bij het grote publiek, maar is echt een hidden gem die dik fun is om te spelen met vrienden. Met Strange Brigade heeft Rebellion vastgehouden aan deze formule, en het in een heel nieuw en vooral erg origineel jasje gestoken.

Het verhaal van Strange Brigade doet er eigenlijk weinig toe. Het speelt zich af in het Egypte van de jaren dertig waar na 4000 jaar de heksenkoningin Seteki uit de dood gewekt wordt door een archeoloog en begint het gedonder. Maar gelukkig is er The Strange Brigade: een groepje avonturiers die worden ingezet als er paranormale problemen zijn. Deze opereren vanuit een zeppelin en kunnen zo snel en flexibel worden ingezet. Waar het verhaal op neerkomt is dat jij als speler deze Seteki zal moeten tegenhouden en haar plannen voor het einde van de wereld te stoppen en dat is het begin van een avontuur die je langs negen exotische plaatsen neemt, die allemaal hun eigen vijanden hebben.

Waar het in deze game om draait is fun en de gameplay, dus laat ik maar met het eerste beginnen want er valt een hoop te vertellen. De funfactor is de heerlijk overdreven presentatie van de karakters en de wereld waarin deze zich afspeelt. Zo is er een typisch ouderwetse voice-over die elk level aan elkaar babbelt waarbij je een video in zwart-wit (alsof je een oude film kijkt op een projector) te zien krijgt en je verteld wordt waar je heen gaat en wat je kan verwachten.

En ook de stereotype karakters die ik even kort zal beschrijven:
  • Nalangu Rushida: Een Afrikaanse krijger die er bad ass uit ziet en geschminkt is en een dame is waar je geen grappen mee hoef te maken.
  • Gracie Braithwaite: Deze ‘All American Girl’ kan zo uit de wereldberoemde We can do It poster kan zijn gestapt en in een tuinpak van spijkerstof en om haar hoofd geknoopte Bandanna laat zien dat Amerikaanse vrouwen niet met zich laten spotten.
  • Prof. Archimedes De Quincey: Dit personage heeft veel weg van Brendan Fraser’s karakter Rick O'Connell uit The Mummy film franchise. Ze hebben zelfs hetzelfde haar en uiterlijk.
  • Frank Fairburne: Typische Engelse soldaat die in zijn rode jas een opvallen figuur is in deze setting, maar ondanks zijn norse uiterlijk toch wel de man is die je naast je wilt hebben staan als er hordes aan paranormale tegenestanders op je af komen.

Elk van de eerder genoemde karakters heeft zijn eigen krachten en speelstijl en op die manier is er genoeg keuze voor iedereen. Wie overigens denkt dat Strange Brigade een simpele run and gun game is heeft het mis, want deze titel heeft in elk level een aantal puzzels voor je klaar staan die vrij pittig zijn en je moet soms deuren openen door in een bepaalde volgorde op schilden te schieten en met lichtstralen draaien tot de deur open gaat. Ook zijn er minipuzzels en collectables die diverse extra’s opleveren in de vorm van geld (DUH!), amuletten die je weer kan toewijzen aan je wapens en zo bijvoorbeeld een tegenstander in de brand schieten of juist bevriezen. Dit is een heel leuk element en met de juiste spelers een goede gelegenheid om zo een geheel eigen tactiek te vormen. Speaking of: ook zijn er overal vallen in de vorm van draaiende messen, speren uit de vloer en vuur. Deze zijn altijd voorzien van een gloeiende bol waar je op moet schieten en vervolgens is het game over voor je vijanden. Daarnaast kan je ook health potions door het level heen vinden, en crates die een krachtig random wapen uitspugen die tijdelijk te gebruiken is.

Over wapens gesproken, het arsenaal dat je beschikbaar krijgt is zeer gevarieerd en zijn het de bekende submachine guns, shotguns, sniper rifles die je door middel van Gems kan upgraden en dan is er je amulet. Wanneer je een tegenstander doodt, laat deze een blauwe orb achter; deze moet je verzamelen tot je meter vol is en dan is het mogelijk om een hele krachtige aanval te ontketenen en dat is handig als je ingesloten wordt door zombies, skeletten, mummies, priesters en zelfs megagrote schorpioenen en dat is slechts een kleine greep uit de gevarieerde groep tegenstanders die deze game rijk is.

Strange Brigade is een hele vermakelijke en vooral uitdagende titel die er ook nog eens prachtig mooi uit ziet. Of je nu in donkere grauwgrijze grotten rondloopt of buiten in de woestijn waar veel kleuren zijn, het ziet er ongelofelijk strak en mooi uit. Ook de humor is leuk, zoals ik al zei de voice-over is een mooie knipoog naar cinema en strips uit de jaren dertig, maar ook zijn ze bij Rebellion niet vies om er enkele popculture verwijzingen in te stoppen. Want ik hoorde meerdere keren zeggen: That belongs in a museum en iedereen die bekend is met de filmklassieker Raiders of the Lost Ark, weet dit gelijk te herkennen.

Tot nu toe niks dan lof over deze titel, maar er zijn ook een paar kleine minpuntjes. Als je alleen speelt is dit niet echt leuk, maar dit hoeft niet want de game heeft een drop in/drop out multiplayer die je aan kan zetten en waar je binnen no-time wel één of meerdere spelers op bezoek krijgt. Voor de mensen die solo willen spelen kunnen beter naar een andere titel op zoek gaan. Ander ding is, als je het verhaal hebt uitgespeeld heb je het wel gezien, en zal je het hooguit nog een keer doorlopen voor de Achievements of Trophies en that’s it. Er zijn nog twee andere gamemodi in de vorm van Hordes (spreek voor zichzelf lijkt mij) en Score Attack waar je zo snel mogelijk zoveel mogelijk kills moet maken en je score hoog houden. Dat is allemaal leuk en aardig voor een paar keer en dan heb je het ook wel gezien.

Persoonlijk heb ik genoten van Strange Brigade en zal het zeker nog even blijven spelen omdat ik de nodige Achievements wil scoren. Als je zin hebt om lekker te schieten op alles wat beweegt, puzzels oplossen, humor en je kan dit met vrienden doen, dan zal je een verdomd goede tijd hebben. Als dit je aanspreekt (de trailer in de recensie geeft je ook een goed beeld van wat je kan verwachten) dan is dit een onmiddellijke aanschaf, en mijn eindcijfer is dan ook een 80.