Review: Avengers: Infinity War (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 17 september 2018 om 18:22 uur

In 2008 begon het Marvel Cinematic Universe (MCU) met de film Iron Man die het startschot was voor een tienjarig avontuur die verspreid is over negentien films, diverse tv-series waarvan Marvel Agents of S.H.I.E.L.D. soms een cross-over maakte met de MCU-films zoals die van Thor: The Darkworld, Captain America: Civil War en zelfs The Avengers: Age of Ultron. Maar de kers op de taart kwam dit jaar met het eerste deel van een grande finale die Avengers: Infinity War is en die nu via de bekende streamingdiensten en op fysieke media verkrijgbaar is en was Disney zo aardig om mijn een Blu-ray te sturen en mijn recensie daarvan kan je nu hieronder lezen. Let wel op: dit is hardcore nerdterritorium.

Wanneer Avengers: Infinity War begint sluit deze naadloos aan op de gebeurtenissen van Thor: Ragnarok, waarin je kon zien hoe Asgard werd vernietigd en Thor met zijn vrienden en volk op de vlucht zijn geslagen en op het einde met hun ruimteschip die van Thanos tegenkwam die op weg is naar de aarde om zijn collectie Infinity Stones volledig te maken. Alleen is Thanos (Josh Brolin) en zijn Black Order te sterk voor Thor, Loki en zelfs de Hulk. Want de laatstgenoemde gaat frontaal in de aanval met Thanos en krijgt een ongekend pak slaag. Om Thor (Chris Hemsworth) te redden geeft Loki (Tom Hiddleston) de blauwe Space Stone af maar moet dit met de dood bekopen. In de chaos die volgt weet de Hulk met behulp van Heimdall (Idris Elba) te ontsnappen naar het huis van Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) en waarschuwt dat Thanos is coming.

Dus zoeken beiden Tony Stark (Robert Downey Jr.) op om de Avengers bij elkaar te brengen die sinds Captain America: Civil War (recensie) uit elkaar zijn gevallen. Als Tony op het punt staat om Captain America (Chris Evans) te bellen, landt Thanos zijn Black Order op de aarde en wordt Doctor Strange, die neutraal wilde blijven, gedwongen om een kant te kiezen. Want deze is in het bezit van de groene Time Stone en daardoor het doelwit van deze aanval. Tijdens het gevecht lukt het Bruce Banner (Mark Ruffalo) niet meer om de Hulk te worden die nu te bang is na zijn eerste echte nederlaag, maar gelukkig is er Peter Parker (Tom Holland) aka Spider-Man die zich nu ook in de strijd mengt en ondanks alle inzet weet de Order toch Doctor Stranger te kidnappen en zijn het Stark en Parker die het ruimteschip volgen, dat koers zet naar Thanos zijn thuisplaneet Titan.

Op de aarde belt Bruce Banner naar Captain America en verplaatst het verhaal zich naar het schip The Benetar van The Guardians of the Galaxy waar een gedeelte van de crew behalve Root na (die het te druk heeft met het spelen van de videogame Defender, en dat is een verdom coole hint) gezellig meezingt op de klassieker Rubberband Man van The Spinners. Deze reageren op een noodsignaal dat afkomstig is van de Asgaardse schepen die ondertussen vernietigd zijn en waar ze Thor meer dood dan levend vinden tussen het puin en nu op wraak uit is om Thanos te vernietigen en de dood van Loki recht te zetten, alleen heeft hij hier een nieuw wapen voor nodig aangezien zijn Mjölnir door Hela (Cate Blanchett) in Thor: Ragnarok (2017) is vernietigd. Daarvoor moet hij nu naar Nidavellir waar niet alleen Thor zijn hamer maar ook de Infinity Gauntlet is gemaakt. Om zijn tegenstanders voor te zijn heeft Thanos iedereen daar vermoord en is de enige overlevende King Eitri (Peter Dinklage) die Thor helpt. Ondertussen vliegen The Guardians of the Galaxy naar The Collector toe, omdat, zoals je weet uit hun franchise, deze de rode Reality Stone in zijn bezit en dat is voor Thanos zijn volgende doelwit.

Als deze daar komen heeft Thanos deze steen al in zijn bezit en weet de Guardians te misleiden door de Reality Stone te gebruiken en hierdoor weet hij Gamora (Zoe Galanda) te ontvoeren, want zij weet als één weinige waar de Oranje Soul Stone zich bevindt en dat is op de planeet Vormir. Als drukmiddel laat Thanos haar zus Nebula (Karen Gillan) martelen en geeft ze de locatie op om haar te redden. Op de aarde zijn ondertussen ook de Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Vision (Paul Bettany) door de Black Order aangevallen, want Vision is zoals je dankzij Avengers: Age of Ultron (recensie) weet in het bezit van de gele Mind Stone en deze weten de aanval met moeite af te slaan en hergroeperen in het Avengers-hoofdkwartier waar nu ook Captain America, Falcon (Anthony Mackie), War Machine (Don Cheadle), Black Widow (Scarlett Johansson) en David Banner zich klaarmaken voor een epische strijd tegen de snel naderende Thanos, die nu ook in het bezit is van de Time Stone (na een onwijs vet gevecht tussen hem, Iron Man, de resterende Guardians en Spider-Man) en nu nog enkel de Mind Stone nodig heeft om het meest krachtige wezen van het universum te worden en zijn plan uit te voeren, namelijk al het leven te halveren omdat het in zijn ogen nodig is om balans te brengen en genocide voor hem de enige oplossing is.

De Avengers op aarde hebben ondertussen Vision naar Wakanda gebracht waar T'Challa aka de Black Panther (Chadwick Boseman) zijn troepen gereed maakt, terwijl zijn zus probeert de Mind Stone los te maken van Vision, zodat de Scarlet Witch deze kan vernietigen. Hierbij komen alle helden nu samen bij elkaar en bevechten ze de Black Order, Thanos en zijn leger waarbij alle remmen los gaan en een ongekende oorlog losbreekt zoals je nog nooit eerder hebt gezien, en eindigt met een "wordt vervolgd"-einde, want het verhaal is zo groot dat deze over twee films is verdeeld en je dus tot 2019 moet wachten.

Nu zie ik je al denken van dank je dat je het verhaal even helemaal hebt verteld, maar geloof me: deze bijna drie uur durende film heeft nog zoveel in petto dat ik er nog wel een paar pagina’s over had kunnen schrijven. Toen in 2012 de eerste Avengers-film uitkwam was de innerlijke 12-jarige in mij helemaal blij, want ik lees al bijna vier decennia comics en als je dit doet heb je een bepaald beeld in je hoofd (althans ik wel) van hoe dit er in het echt uit zou zien en dat was alles wat ik altijd in gedachten had. Nu met Infinity War (die afwijkt van de comic, want daarin wilde Thanos geen balans in het universum brengen, maar indruk maken op de vrouwelijk versie van de dood), heb ik precies dezelfde chaos van de immens groteske gevechten, de humor en opmerkingen en de drama die komt doordat er helden sneuvelen en maakt dit wederom een film die mij doet juichen. Dit is een comicfilm zoals ik deze verwacht te zijn en ik zeg je eerlijk ik ben weggeblazen. Zelfs na vier keer kijken ben ik nog elke keer HOLY SHIT YEAH OMG NEEEE!! en ik kan je ook voorspellen dat deze film hier nog heel erg veel in de speler zal zitten.

Speaking of: het beeld is simpelweg perfect, messcherp en vol details met krassen op de armor van de helden en Thanos, tot stof en vuurdeeltjes die ronddwarrelen of de huid van aliens en de buitenaardse karakters die zo gedetailleerd zijn. Dan de kleuren, want vooral de kant van Thor zijn verhaal is grijs en donker met zijn kleurenpalet tot de prachtige groene omgeving van Wakanda en het kleurrijke pak van Spider-Man die comicnerds als mijzelf gelijk herkenden als de Iron Spider Suit waarvan je al een glimp kon opvangen in Spider-Man: Homecoming (recensie) en ik de enige was in de bioscoopzaal die het herkende en per ongeluk hardop "OMG dat is ..." riep. Ook het geluid, dat komt in 7.1 DTS-HD Master Audio, is simpelweg perfect te noemen. De chaos in de straten van New York als de Black Order arriveert, de galmende voetstappen en stemmen in grote lege ruimtes, het gevecht op het einde: alles is continue om je heen en zit je echt midden in de actie en dat is gewoonweg een ultieme ervaring als je een goede surround (head)set hebt en wordt de subwoofer optimaal gebruikt en dan bedoel ik ook echt optimaal.

Naast deze fantastische film staan er ook de volgende extra’s op het schijfje:
  • Intro: Joe en Anthony Russo vertellen je hier hun gedachten over het maken van de film
  • Strange Alchemy: Hier zien we hoe de samenkomst van alle helden uit het MCU tot stand is gekomen.
  • The Mad Titan: Alles over deze zeer beduchte Marvel Villain en zijn motivatie.
  • Beyond the Battle - Titan: Hier zien we meer over het gevecht op Titan tussen Thanos, Iron Man, Doctor Strange, Spider-Man en The Guardians of the Galaxy.
  • Beyond the Battle - Wakanda: Hier krijgen we een kijkje achter de schermen van Wakanda waar het eindgevecht van de film plaatsvindt.
  • Deleted Scenes: Vier verwijderde scènes.
  • Bloopers.
  • Audiocommentaar: Hier vertellen niet alleen Joe en Anthony Russo je alles over de film, maar ook zijn de schrijvers Stephen McFeely en Christopher Markus aanwezig om je de nodige trivia te vertellen.

Al met al iets meer dan dertig minuten aan extra’s. Dat lijkt wat aan de magere kant, maar voor mij was het net genoeg om te zien hoe deze immens grote productie tot stand is gekomen en er leuke trivia voorbijkomt.

Het komt weinig voor dat een film mij totaal weet weg te blazen, maar Avengers: Infinity War heeft dit wel voor elkaar gekregen. Want eigenlijk is dit vier verhaallijnen die je uit verschillende kanten (inclusief die van Thanos) krijgt te zien en die samenkomt in een spetterende grande finale die je als kijker weet te raken, en als je de after credits scène bekijkt weet je dat Captain Marvel in het vervolg een grote rol gaat spelen en ook dat maakte mij weer verdomd hyper. Deze film wist me aan het lachen te krijgen, waarbij Groot (die wederom een grotere held is dan dat je denkt) als tiener onwijs leuk is en hij alleen maar Defender speelt en grofgebekt is. Leuk detail is dat Thor hem gelijk begrijpt, omdat deze Groot zijn taal begrijpt. Rocket Racoon is zoals je gewend bent onwijs leuk en weet ook nu weer een gevoelige snaar te raken. Spider-Man is heerlijk bijdehand en zo kan ik nog een lange lijst maken.

Ook Thanos weet indruk achter te laten, want als je nadenkt over zijn gestoorde ideologie van genocide om balans in het universum te brengen, en zijn achtergrond kent, weet je toch een soort van sympathie voor hem op te brengen. Maar hij is een villain die niet terugdeinst om zelfs zijn eigen dochter op te offeren voor zijn grotere doel en dat maakt hem toch wel een behoorlijk slecht persoon. Wat ook prachtig is om te zien, is hoe Iron Man en Captain America hun ruzie bijleggen om een grotere vijand te verslaan en in Wakanda Black Panter samen met alle stammen hun krachten bundelen om samen met de Avengers en Guardians of The Galaxy de gezamenlijke vijand aan te pakken en te vechten voor de mensheid. Dat is stof om goed over na te denken en is al in vele fora als Redit een basis voor paginalange discussies en fantheorieën.

Zoals je gemerkt hebt, is mijn recensie niet standaard zoals je die bij andere website zal aantreffen, want ik en Eigenwereld is voor en door nerds als mijzelf die films als deze met open armen ontvangen omdat het vol zit met zoveel details, verwijzingen en easter eggs zoals deze, deze, deze en deze. Ook deel ik de mening van de maker van deze en deze video’s die je vertellen waarom dit de beste film van het Marvel Cinematic Universes.

De presentatie van deze Blu-ray is simpelweg perfect met zijn sublieme beeld- en geluidskwaliteit. Mijn eindcijfer is dan ook een 99 en mijn koopadvies is onmiddellijk in huis halen. Want deze film kan je over en over blijven kijken en nog dingen in ontdekken die je eerder over het hoofd gezien hebt.
    Onze score 99