Review: MacGyver Seizoen 1

Geschreven door RDJ134 op 01 oktober 2018 om 02:54 uur

Way back in de jaren tachtig had je een hele hoop goede tv-series die nu iconisch zijn voor die tijd en pure nostalgie voor mensen zoals mij. Nu was MacGyver daar één van en zagen we iedere week een spannend avontuur waarbij hij op een wetenschappelijke manier met een Zwitsers zakmes en vaak met een rol duct tape zich uit de meest benarde situaties wist te redden. Geheel volgens traditie schreeuwde ik moord en brand toen bekend werd dat de franchise een reboot ging krijgen en kwam ik hier uiteraard later op terug want de show (net als de originele serie op Veronica te zien) was verrassend en werd steeds leuker. Pas geleden is het gehele eerste seizoen van maar liefst 21 episodes verschenen op dvd en daarvan kan je nu mijn recensie hieronder lezen.

In de eerste aflevering maken we kennis met Angus MacGyver (Lucas Till, die Havoc speelde in de X-Men-films), een geheimagent die samen met zijn team, dat bestaat uit Jack Dalton (George Eads aka Nick Stokes uit CSI: Crime Scene Investigation) en MacGyver zijn vriendin Nikki (Tracy Spiridakos, bekend uit vele tv-series al Revolution en Chicago P.D.). Deze hebben de opdracht van Department of External Services (DXS) gekregen om in Italië een biologisch wapen te stelen en dat verloopt op het eerste gezicht niet geheel volgens plan. Want Nikki wordt gevangengenomen tijdens de missie door de terrorist John Kendrick (Vinnie Jones, bekend van het briljante Snatch en vele andere rollen) en deze stelt een ruil voor: zijn biowapen terug in ruil voor Nikki. Tijdens de overdracht schiet hij Nikki neer, die in het water valt, en wordt ook MacGyver door hem neergeschoten.

Deze overleeft zijn schotwond en zien we hoe hij drie maanden later probeert zijn leven weer op te pakken en probeert om te gaan met zijn verlies en persoonlijk trauma. Ondertussen leeft hij samen met zijn oudste en beste vriend Wilt Bozer (Justin Hires) tegen wie hij liegt over zijn werk en zijn dubbelleven, want dit doet hij om hem te beschermen en het werk dat MacGyver doet is nu eenmaal niet iets dat je kan delen met gewone burgers. Maar dan zit zijn baas Patricia Thornton (Sandrine Holt van de diverse series als Fear the Walking Dead, House of Cards) in zijn huis en vertelt hem dat de vakantie over is en dat het biowapen gebruikt is en het tijd wordt om te achterhalen waar deze zich bevindt. Maar de enige manier om hierachter te komen is Nikki’s laptop te kraken en dat is zo moeilijk dat een vrouwelijke hacker, die in de gevangenis zit, wordt aangenomen als nieuwe analist, want Riley Davis (Tristin Mays, bekend uit The Vampire Diaries) denkt net als MacGyver out of the box en weet de encryptie letterlijk te breken.

Tijdens hun speurtocht naar het wapen komen ze erachter dat Nikki nog leeft en werkt voor een andere groep die een hele eigen agenda heeft en dat ze al die tijd een dubbelspion was. Uiteraard is er een tijdslimiet voor het biowapen afgaat en weten MacGyver en zijn team deze te stoppen en Nikki gevangen te nemen, die even later ook weer weet te ontsnappen en is DXS blootgegeven dus moet het team helemaal opnieuw beginnen en besluit door het leven te gaan als Phoenix. Wat volgt zijn vele avonturen die zich over de hele wereld op diverse locaties afspelen met markante tegenstanders waarbij er altijd een probleem is, verraad en een verborgen agenda die zich uitvouwt. Maar dat is precies waar deze show in uitblinkt.

MacGyver is een heerlijke actieserie waarin wetenschap en ook emotie centraal staat. Want Mac is een expert in het spotten van kleine details en heeft een hoge intelligentie waarmee hij snel in staat is om complexe problemen op te lossen. Zijn vriend Jack is ex-Delta Force en -CIA en de muscles van de show die zorgt dat MacGyver veilig blijft. Riley is grappig en een 1337 Hax0R die vrij cliché is maar perfect in het team past. Allemaal hebben ze een eigen verleden en hun problemen die langzaam aan uitrollen richting de kijker en waar serieuze onderwerpen als verwaarlozing en post-traumatische stress (PTS) voorbij komen en worden we ook meegenomen naar MacGyver zijn jeugd. Maar geen nood, deze serie is geen serieuze zware pil, want het heeft ongelofelijke en soms zwarte humor die elke zuurpruim zelfs een glimlach zal geven. Wat trouwens ook wel leuk is, is dat Mac zijn oudste vriend en huisgenoot Bozer er later achter komt (en terecht boos en teleurgesteld is) wat zijn werk is en lid van het team wordt en vaak zorgt voor een comic relief.

Het beeld van dvd’s (vijf in totaal) is voor dit type mediadrager goed te noemen en kijkt zonder noemenswaardige problemen weg. Het geluid, dat komt in 5.1 Dolby Surround, klinkt prima en komen de actiescènes prima uit de speakers of je surround (head)set, waarbij de woofer tijdens vuurgevechten en explosies goed wordt aangesproken. Ook de omgevingsgeluiden als in de steden, oorlogsgebieden of het nachtelijke platteland geven een ervaring dat je er echt middenin zit met kleine details om je heen.

Naast de 21 afleveringen was er ook nog ruimte genoeg voor de volgende extra’s:
  • MacGyver: The Making of the Pilot
  • Saving the Day
  • Wacth Magazine Photoshoot
  • Interview met de prop master Kate Guanci
  • Verwijderde scènes
  • Bloopers

De extra’s zijn vermakelijk en geven een leuk kijkje achter de schermen van deze productie, en zijn een must see voor de fans die graag wat meer achtergrondinformatie willen. De verwijderde scènes waren niet echt heel erg spannend, maar de bloopers is dikke fun en leuk om te zien hoe de acteurs uit hun rol vallen.

De MacGyver reboot brengt het karakter naar deze tijd toe en doet dit zonder afbreuk aan het origineel uit de jaren die ook vrij campy was en daardoor nu een cultstatus heeft verkregen. Deze show is leuk, serieus en zelfs ontroerend tegelijk maar weet dingen wel op een wetenschappelijke manier te brengen en dat is wat het een Eigenwereld-show maakt, want het is nerderig en ik ben nu eenmaal een echte nerd. Speaking of, wie goed oplet kan elke aflevering een popculture verwijzing spotten. Of dit nu Terminator is of Back to the Future: er is altijd wel een leuk iets wat een feest van herkenning is.

Alles overwogen is het een vermakelijke serie die erg verslavend is, want ik had steeds van nog even één aflevering checken en voor je het weet ben je er drie verder. Oftewel het kijkt lekker weg, een tweede seizoen was eerder dit jaar te zien en een derde is ook bevestigd, dus mocht je de show nog niet kennen is dit een perfect moment om te starten en als je het al kent weet je ook hoe leuk het is en toch wel een replaygehalte heeft. Dus... mijn eindcijfer is een 80 en mijn onmiddellijke koopadvies, want voor nog geen twee tientjes laat je dit toch niet liggen of wel?