Review: Guns, Gore & Cannoli 2

Geschreven door RDJ134 op 17 oktober 2018 om 20:37 uur

Het is alweer drie jaar geleden dat je hier op Eigenwereld mijn erg lovende recensie van Guns, Gore & Cannoli kon lezen. Een heerlijke oldskool run and gun shooter zoals je die in de jaren negentig heel erg veel zag en waar de Metal Slug-serie de ongekroonde koning was. Eerder verscheen het langverwachte Guns, Gore & Cannoli 2 voor de PC, Nintendo Switch en de PlayStation 4 en moesten de Xbox One-bezitters als hekkensluiters het langste wachten. Maar de game is nu eindelijk op de Microsoft-console verschenen en was Crazy Monkey Studios zo vriendelijk om mij hiervan een code te sturen zodat ik de onderstaande recensie kon schrijven.

Als Guns, Gore & Cannoli 2 begint zijn we 15 jaar verder sinds het vorige deel en is 1944, waarbij we zien dat Vinnie Cannoli vastgebonden op een stoel zit en twee wise guys (Tony en Louie) een kleine recap doen van het vorige deel en vertellen dat Vinnie er goed vanaf is gekomen na zijn avonturen is het fictieve Thug Town dat toen werd overlopen door hordes zombies die alles en iedereen opvraten. Alleen de reden waarom Vinnie nu is vastgezet door zijn medecriminelen, is omdat een nieuwe speler op de markt met de naam The Dark Don hem levend nodig heeft voor iets. Maar zoals je al begrijpt ontsnapt Vinnie en is pissed off en gaat op zoek naar deze crimineel die het op hem gemunt heeft en al snel ren en spring je al schietende door diverse locaties waarbij je er achterkomt dat ook de nazi’s je gevangen willen nemen en opeens vecht je ook mee in de Tweede Wereldoorlog met als grande finale een showdown met The Dark Don himself.

Het verhaal is zoals je van een sidescrolling run and gun titel verwacht vrij dun, want het draait er om dat alles wat beweegt en op je afkomt kapot geschoten moet worden. Deze komen in de vorm van gangsters, politie, zombies, nazi’s en uiteraard gemuteerde zombies, ratzombies en nog meer nazi’s. Uiteraard heb je een heel wapenarsenaal tot je beschikking, de standaard 1911-pistool (die je ook kan dual wielden), een riot gun, en geen gangster kan zonder een Tommy Gun. Maar er zijn ook een aantal oude wapens zoals de Lupara (afgezaagd jachtgeweer) niet meer teruggekeerd en doen er een aantal nieuwe wapens als de PantserFaust, Sturmgewehr 44, Machinengewehr 34 (MG34) en ook de legendarische MP 40 zijn intrede. De lijst met nieuwe wapens is vrij lang dus die zal ik je verder besparen.

Zoals het gaat met een vervolg is Guns, Gore & Cannoli 2 groter, mooier en uitgebreider dan zijn voorganger en dat is maar goed ook. Want deze game is een waardige opvolger van het origineel en weet de magie van het eerste deel te behouden en verder uit te bouwen in een prachtige en gevarieerde wereld waarbij je als speler niet meer alleen door het verpauperde Thug Town heen moet vechten, maar ook diverse andere locaties aandoet zoals geheime basis, een Duitse U-Boot tegen komt, Normandië bestormt en in de grande finale tegen The Dark Down het opneemt tegen een Haunebu-type II Nazi UFO. Grafisch is de game echt een juweeltje, het is dan wel de usual 2D Side Scrolling Shooter, maar het heeft ook 3D-effecten met de voor- en achtergrond en ziet er uit als een interactief stripboek en dat geeft een hele lekkere vibe. Het geluid is ook prima, alleen worden sommige oneliners uit Vinnie zijn mond naar mijn smaak iets teveel herhaald.

Ook de gameplay is met dit tweede deel op de schop gegaan en was het voor mij even wennen aan de nieuwe manier van spelen. Nu waren de controls met het springen en rollen te vinden onder de linker schouder en trigger. Normaal met dit genre games ben je gewend dat je karakter kijkt naar de richting waar je heen loopt en als je dus omkeert verwacht je dat deze automatisch meekeert met je, maar in dit geval moet je dit zelf doen met je rechter thumbstick (dit is waar je een wapen mee richt) en dat was in het begin even verwarrend te noemen, maar later en zeker bij de gevechten tegen de eindbazen zelfs heel erg handig. Maar het is wel iets waar je even aan moet wennen en als je dat eenmaal door hebt is het gewoon gaan met de spreekwoordelijke banaan. Tot nu toe niks dan lof voor de game, maar... er is een behoorlijke minpunt en dat is de multiplayer mode. Een groot gemis in het eerste deel was een gebrek aan online co-op en deze is er nu dan ook gekomen en werkt prima als het met een vriend of vriendin is. Maar wanneer je gaat zoeken via de quick match of server browser ik non-stop een foutmelding kreeg en het na meerdere keren op verschillende dagen en tijdstippen proberen is het mij letterlijk niet één keer gelukt om een match te joinen en het enige dat ik kreeg was een wazige error. Ik weet nu niet of er problemen aan de serverkant zijn of dat dit een netwerkbug is, maar het is zeker een gemiste kans hier.

Vinnie Cannoli is terug en dat zullen we weten ook, want Guns, Gore & Cannoli 2 is een ongelofelijk leuk vervolg op wat al een erg toffe game was. Het speelt met een kleine learning curve, ziet er prachtig mooi strak uit en heeft heel erg veel humor. Want Vinnie horen zeggen: I make America great again is hilarisch, voor wie niet bekend is met deze slogan: dit is wat Trump gebruikte tijdens zijn verkiezingscampagne. Dit is trouwens niet de enige easter egg, ook zijn er verwijzingen naar IT: Chapter 1 in de vorm van een rode ballon in het riool, een paashaas en zelfs het beroemde UFO-incident in Rosswell. Dus qua humor zit het prima in orde.

Ondanks alle lof heb ik een paar kleine minpunten en dat is de duur van het spel, waarbij je op normal er vrij rap door heen kan lopen op een avond of middag en daarbij moet je denken aan vier tot vijf uur maximaal, maar heeft dit spel de nodige Achievements en een vrij hoge replaywaarde. Maar wat ik echt not done vind is de problemen met de multiplayer mode en een rondje over Google leerde mij al snel dat ik niet de enige ben die deze problemen en dat is gewoonweg verdomd irritant als je of geen vrienden hebt of gezellig met andere mensen wilt spelen. Zo snel als dit opgelost zou zijn, maakt het een perfecte en vooral leuke shooter waarbij Crazy Monkey Studios laat zien hoe je een vervolg moet doen. Ik hoop ook echt dat er een derde deel (en dat er nog velen mogen volgen) van Guns, Gore & Cannoli gaat komen, want dit is gewoon oldskool fun in de puurste vorm van dit genre.

Maar goed, alles overwogen in de vorm van gameplay, presentatie en uitvoering geef ik (ondanks de niet goed functionerende multiplayer mode) mijn onmiddellijke koopadvies en een 95. Capiche?
Onze score 95